Projecteren met 1200 lux aan licht

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lurge
    • Nov 2004
    • 14

Projecteren met 1200 lux aan licht

Beste allemaal,

Ik ben bezig met het inrichten van een kerkzaal waarin ik een scherm met een diagonaal van ongeveer 6 a 7 meter wil plaatsen. Ik heb enkele metingen uitgevoerd om te meten hoeveel licht er op de plek valt waar het scherm komt te hangen. Het blijkt dat er tijdens zonnige momenten ruim 1200 lux aan licht op de plek valt waar het scherm moet komen. Ik heb gezien dat wanneer ik de meter in het invallende zonlicht leg het aantal lux vele malen hoger is. Kunnen jullie mij adviseren over de hoeveelheid lumen die een beamer moet hebben om hier een redelijk beeld op te krijgen? Het presentatiebeeld gaat voornamelijk om powerpoint en schermen met teksten. Daarnaast zal er ook in beperktere mate video geprojecteerd worden.

Ik heb zelf de Optoma EH501 in gedachte (5000 lumen) maar ik kan me voorstellen dat dit niet voldoende lichtopbrengst geeft. Is het mogelijk om twee van deze beamers te stapelen (en via lens shift er weer 1 exact beeld van te maken) zodat je dan 10.000 lumens hebt? En dan uiteraard de vraag of dat in deze omstandigheden voldoende is.

Alvast bedankt voor jullie advies!
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

Even snel rekenen. 1 lumen is 1 lux per m2. Jij hebt het over een scherm van zeg 7 meter breed. (even uitgaan van 16:9) heb je een scherm van 7,00 x 3,93 meter. Zeg even 7x4 is 28 m2. Dus heb je 28 x 1200 lumen nodig. Dit is dus 33.600 (ANSI) lumen nodig. Dan nog even rekening houden met het feit dat je lamp na 100-150 uur nog maar 70 procent van zijn originele lichtopbrengst overhoudt is het slim om dit te vermenigvuldigen met 1,42. Dan kom je uit op 48.000 ansilumen. 5000 ansilumen is dus net te weinig .
    En dan nog win je het niet van de zon. Als het echt zichtbaar moet blijven kan je beter kijken naar een vidiwall van LCD schermen of als het geld mag kosten een 3mm indoor ledwall.

Kortom, even doorsparen vrees ik.

succes ermee

Comment

• freek
      • Aug 2008
      • 238

En een antwoord op je andere vraag. Ja, je kan projectoren stapelen of 'stacken'. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan. Lensshift is inderdaad een eerste vereiste. Een andere voorwaarde is dat je een goed stackframe laat lassen zodat je projectoren exact evenwijdig staan. (en let uiteraard ook op dat je dezelfde lens hebt.).

succes ermee.

Comment

• freek
        • Aug 2008
        • 238

En ohja, een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat 2 gestapelde projectoren ook 2 x zoveel licht opbrengt. Dit is niet waar. Het gaat te ver om het hier uit te leggen, maar effectief kom je met 2 projectoren uit op een lichtopbrengst tussen de 150 en 170 procent. (ipv 200 procent).

Succes ermee.

Comment

• NesCio01
          • May 2010
          • 1987

Hoi Lurge,

Wellicht is het mogelijk om juist de zon buiten de kerk
          te houden, althans op de plaats waar je je scherm gaat
          plaatsen?

Dat scheelt je een erg dure beameroplossing.

Verder weet ik niet of je de beamer gaat gebruiken tijdens
          erediensten? I.p.v. powerpoint kun je dan wellicht EasyWorship
          overwegen.

Suc6 met je uitdaging.

grtz

Nes
          Weest vooral jezelf, er zijn al zoveel anderen!

Comment

• Lurge
            • Nov 2004
            • 14

Originally posted by freek
            En ohja, een veel gemaakte fout is dat mensen denken dat 2 gestapelde projectoren ook 2 x zoveel licht opbrengt. Dit is niet waar. Het gaat te ver om het hier uit te leggen, maar effectief kom je met 2 projectoren uit op een lichtopbrengst tussen de 150 en 170 procent. (ipv 200 procent).

Succes ermee.
            Dank voor jullie antwoorden. Wat betreft het punt met de twee beamers zie ik op internet dat twee beamers wel degelijk het dubbele aantal lumen opbrengen echter dat het voor het oog 150% lijkt. Het resultaat van 2 x 5000 zou wel identiek moeten zijn aan 1 x 10.000 lumen. zie hier: http://forums.prosoundweb.com/index.php?topic=96088.0

Wat betreft het beamer programma, we gebruiken propresenter, vergelijkbaar met easyworship. Dit zal voor het aantal lumen niet veel uitmaken :-).

Ik lees op internet het volgende (http://www.beamerexpert.nl/over-beamers/):
            Uit onderzoek is gebleken dat bij normaal omgevingslicht 400 Lux van het projectiescherm gelezen dient te worden.
            Weet iemand wat daarmee bedoeld wordt? Ik lees dat 400 lux gelijk is aan 'normaal daglicht' maar wat dat zegt over het scherm/hoeveelheid lumen is mij niet duidelijk.

Comment

• freek
              • Aug 2008
              • 238

Originally posted by Lurge
              Ik lees op internet het volgende (http://www.beamerexpert.nl/over-beamers/):

Weet iemand wat daarmee bedoeld wordt? Ik lees dat 400 lux gelijk is aan 'normaal daglicht' maar wat dat zegt over het scherm/hoeveelheid lumen is mij niet duidelijk.
              Dit is altijd lastig, je hebt hier te maken met het verschil in illuminantie en luminantie. Het 1 wordt uitgedrukt in lux of lumen het andere in candela, nit, of in bioscopen in footlambert. Die 400 lux per m2 is een stelregel die veel in boardrooms wordt gebruikt. Hierbij gaan ze uit dat je TL of welke andere verlichting dan ook niet hoeft te dimmen om toch goed de presentatie te zien. Hierbij zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen, maar daar gaat het nu niet over.
              Maar 1 van de belangrijkste regels bij projecteren is; je wint het nooit van direct opvallend daglicht/zonlicht. Dus of je moet de bewuste plek verduisteren met verduisteringsschermen aan de binnen- of buitenkant van de ramen, of je moet projectie vergeten als mogelijkheid.
              (als je er meer over wilt weten moet je maar eens googelen op illuminance vs luminance. Er is meer dan genoeg leesvoer over te vinden).

Comment

• speakertech
                • Jan 2008
                • 1697

Dit is altijd lastig, je hebt hier te maken met het verschil in illuminantie en luminantie. Het 1 wordt uitgedrukt in lux of lumen het andere in candela, nit, of in bioscopen in footlambert. Die 400 lux per m2 is een stelregel die veel in boardrooms wordt gebruikt. Hierbij gaan ze uit dat je TL of welke andere verlichting dan ook niet hoeft te dimmen om toch goed de presentatie te zien. Hierbij zijn een aantal kanttekeningen te plaatsen, maar daar gaat het nu niet over.
                Maar 1 van de belangrijkste regels bij projecteren is; je wint het nooit van direct opvallend daglicht/zonlicht. Dus of je moet de bewuste plek verduisteren met verduisteringsschermen aan de binnen- of buitenkant van de ramen, of je moet projectie vergeten als mogelijkheid.
                (als je er meer over wilt weten moet je maar eens googelen op illuminance vs luminance. Er is meer dan genoeg leesvoer over te vinden).
                Het scherm zelf is ook belangrijk. Zo heb je mat-wit, met een grote kijkhoek, maar ook glasparel. De kijkhoek is dan wel veel kleiner, maar veel meer licht bereikt de kijker. Als het daglicht dan onder een hoek op het scherm valt, kun je toch een behoorlijke projectie krijgen.

Speakertech
                Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• freek
                  • Aug 2008
                  • 238

Originally posted by speakertech
                  Het scherm zelf is ook belangrijk. Zo heb je mat-wit, met een grote kijkhoek, maar ook glasparel. De kijkhoek is dan wel veel kleiner, maar veel meer licht bereikt de kijker. Als het daglicht dan onder een hoek op het scherm valt, kun je toch een behoorlijke projectie krijgen.

Speakertech
                  Vergeet niet dat je met dit soort high-brightness schermen ook een enorme hotspot krijgt. De uitspraak dat daglicht dan minder erg is vindt ik persoonlijk erg gevaarlijk. Dat val namelijk in de praktijk vies tegen en heeft al vaak tot teleurstelling geleidt.

Comment

• speakertech
                    • Jan 2008
                    • 1697

Vergeet niet dat je met dit soort high-brightness schermen ook een enorme hotspot krijgt. De uitspraak dat daglicht dan minder erg is vindt ik persoonlijk erg gevaarlijk. Dat val namelijk in de praktijk vies tegen en heeft al vaak tot teleurstelling geleidt.
                    Tja, "elk voordeel hep ze'n nadeel" heeft ooit eens iemand gezegd. Soms moet je kiezen uit twee slechte, zeker als het budget beperkt is.

Speakertech
                    Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                    ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• sparky
                      • Apr 2002
                      • 2104

Hoe dacht je zwarte delen van je projectie ook maar enigzins donker te houden als de zon op het scherm valt? Ik zal het voor je beantwoorden: Niet. Het antwoord waar je naar zou moeten luisteren is hier al gegeven: Of je houdt de zon weg van de projectie, of je vergeet projectie als optie. Dat is je keus.
                      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• AMX_Pete
                        • Mar 2008
                        • 79

Zo is het inderdaad, van invallend zonlicht win je het nooit.
                        Of de zon binnenkomend door ramen, glaspartijen van het scherm weghouden, of je scherm overkappen (en dan is het nog uitkijken met reflecterend licht via vloeren, muren, enz..) of LED panelen scherm met kleine pitch.

Comment

• Lurge
                          • Nov 2004
                          • 14

Wat ik op internet ook lees is dat er bij veel lichtinval een voordeel kan zijn voor doorzicht (rear) projectie. Ik lees dat de voorkant van dergelijke schermen het licht absorberen ipv reflecteren en daarmee er ook in vrij lichte omstandigheden geprojecteerd kan worden. We moeten er dan voor zorgen dat er aan de achterzijde van het scherm een soort trechter komt zodat er geen licht kan invallen aan die zijde. Krijg je daarmee samen met gedeeltelijke verduistering een resultaat waar je video en teksten op kan projecteren? Naar hoeveel lux moet de lichtinval (op het scherm) dan teruggebracht worden? Zijn daar berekeningen voor?
                          Last edited by Lurge; 15-08-14, 07:49.

Comment

Working...