projectie beurs van berlage

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

projectie beurs van berlage

Beste allemaal,

Ik werd door een collega gewezen op het volgende filmpje.

link

Dit zou gaan om een 3d projectie op het gebouw van beurs van berlage. 2 dingen vroeg ik me af. Wie heeft deze waanzinnige projectie verzorgt en met welke projectoren? Ziet er erg gaaf uit.

Ander ding wat ik me afvroeg is of dit wel werkelijk 3d is zoals we het tegenwoordig in de bioscoop zien. Ik weet dat je voor 3d projectie toch wel speciale silver-screen doeken nodig hebt. Op een gewoon wit doek werkt het niet. Laat staan op een gevel met rare reflecties van materiaal. Ook zie ik niemand met een brilletje staan. Misschien heb ik het mis maar dan wil graag weten hoe dit zou werken. Is er iemand bij geweest?

Groet freek
    als je dit soort projecties mooi vind moet je dit filmpje ook maar eens kijken. ook erg mooi gedaan.
    Link
  • the_pauwels
    • Apr 2010
    • 36

Dit ziet er inderdaad zeer knap uit! De info hierachter interesseert me ook wel, aangezien dit gewoon de toekomst wordt.

Hopelijk biedt iemand ons antwoorden op de vragen.

Stijn
    Filming like it's my last shot!

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

De projectie op het gebouw is een slimme vorm van video-mapping zoals al veel langer wordt gedaan wereldwijd. Heeft werkelijk niets met 3DTV te maken. Enige wat er 3D aan is, is dat er een 3D render programma gebruikt is voor het maken van de video.

Leuke promo-stunt, dat wel.
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Originally posted by JeroenVDV
        De projectie op het gebouw is een slimme vorm van video-mapping zoals al veel langer wordt gedaan wereldwijd. Heeft werkelijk niets met 3DTV te maken. Enige wat er 3D aan is, is dat er een 3D render programma gebruikt is voor het maken van de video.

Ik ben wel benieuwd hoe dit 'live' uitziet. In een video-opname, vooral zo'n promotievideo van Samsung, kunnen ze behoorlijk trucen en doen alsof het beeld echt naar voren komt.

Dit lijkt meer op gewoon een slimme manier van mappen en projecteren op het gebouw met een flinke beamer. De Beurs is nog een leuke uitdaging om te maskeren in zo'n geval...

In theorie zou je dit trouwens ook met 3D projectie via XpanD kunnen doen. RealD heeft denk ik te weinig lichtreflectie op zo'n gebouw.
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• freek
          • Aug 2008
          • 238

Originally posted by Stoney3K

In theorie zou je dit trouwens ook met 3D projectie via XpanD kunnen doen. RealD heeft denk ik te weinig lichtreflectie op zo'n gebouw.
          Hoe dan? ik weet dat alle 3 de grote 3d projectie leveranciers (dolby, Xpand en RealD) allemaal niet kunnen projecteren op iets anders dan een ideaal opgehangen silver screen, zelfs op een wit scherm werken ze alle 3 niet, laat staan op een gebouw. Heeft niks met de licht opbrengst de maken met reflectie.

Comment

• freek
            • Aug 2008
            • 238

Ik dacht ook al dat het video mapping is. Zelf ook vaak gedaan met kunstenaars. Vraag blijft nog wel welk AV bedrijf dit verzorgt heeft en waar ik vooral benieuwd naar ben welke projector(en) (en single of gestackt?)

Comment

• JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

@Stoney: Heb ook amateurbeelden gezien en het is gewoon een (prima uitgevoerde) video-mapping promotie. Net zoals de vele andere projecten die je op youtube vindt. Je moet niet ingewikkelder denken dan nodig is

Jurlights heeft dit o.a. gedaan op diverse locaties met Hippotizers.
              Creating shows beyond Imagination

Comment

• Steve89
                • Dec 2005
                • 120

Jurlights heeft dit o.a. gedaan op diverse locaties met Hippotizers.
                Hetzelfde principe is ook eind vorig jaar bij de afsluiting van het Glazen Huis van 3FM gedaan.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Originally posted by freek
                  Hoe dan? ik weet dat alle 3 de grote 3d projectie leveranciers (dolby, Xpand en RealD) allemaal niet kunnen projecteren op iets anders dan een ideaal opgehangen silver screen, zelfs op een wit scherm werken ze alle 3 niet, laat staan op een gebouw. Heeft niks met de licht opbrengst de maken met reflectie.
                  XpanD is de enige die zou kunnen werken omdat die niet polarisatie-afhankelijk is, maar (net zoals de 3D televisies) gebruik maakt van shutterbrillen.

Dan nog zul je een aardig lichtsterke projector nodig gaan hebben, want je verliest ongeveer 50% aan waargenomen lichtsterkte omdat maar één oog tegelijk naar het scherm/gebouw kijkt.

Een Silver-screen helpt hier ook in omdat de gain daarvan behoorlijk hoog ligt, maar XpanD kun je in principe ook op witte schermen draaien. RealD en Dolby/IMAX hebben hier meer moeite mee omdat de polarisatie dan niet behouden blijft.

@Jeroen: Videomapping op een gebouw blijft nog altijd wel leuk om te zien. Misschien dat ik nog een keer een 10K projector ga huren voor een intro op de TU/e en daar een projectie op fabriceer.
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Harmen
                    • Sep 2003
                    • 379

Originally posted by Steve89
                    Hetzelfde principe is ook eind vorig jaar bij de afsluiting van het Glazen Huis van 3FM gedaan.
                    dat was dus jurlights

Comment

• Mark Vriens
                      • Oct 2009
                      • 139

Volgens mij was zo'n projectie ook op de Branderburger Tor gedaan.
                      CDJ 2000's zijn in tha pocket!

Comment

• mennobroere
                        • Apr 2003
                        • 89

De projectie op de Beurs van Berlage is gefaciliteerd door JVR. Wie de content en de mapping gedaan heeft weet ik niet.

Zulke mapping trucs duiken regelmatig op en zijn vrij populair. Zo doen wij er op 7 Juni weer een op de Oldehoven in Leeuwarden in samenwerking met NHL Hogeschool.

Het heeft inderdaad geen reet te maken met 3d projectie. Het enige is dat het vlak waar je op projecteert wel diepte heeft en je daar slim gebruik van kan maken.

Greetz,

Menno Broere
                        Jurlights

Comment

• the_pauwels
                          • Apr 2010
                          • 36

Dat weten we dan ook weeral. Handige info van de kenners ;-)
                          Filming like it's my last shot!

Comment

• JAW
                            • Jan 2009
                            • 3

Zie volgende link:
                            Projectie op Gebouwen - Imposant
                            voor meer voorbeelden.

Gr
                            Johan
                            In the right light, at the right time, everything is extraordinary.
                            "Aaron Rose" Film Director

Comment

• Nit-Wit
                              • Feb 2005
                              • 250

Originally posted by mennobroere
                              De projectie op de Beurs van Berlage is gefaciliteerd door JVR. Wie de content en de mapping gedaan heeft weet ik niet.

Zulke mapping trucs duiken regelmatig op en zijn vrij populair. Zo doen wij er op 7 Juni weer een op de Oldehoven in Leeuwarden in samenwerking met NHL Hogeschool.

Het heeft inderdaad geen reet te maken met 3d projectie. Het enige is dat het vlak waar je op projecteert wel diepte heeft en je daar slim gebruik van kan maken.

Greetz,

Menno Broere
                              Jurlights
                              Inderdaad, JVR audiovisual.
                              2 x FLM HD20 met warping
                              Content is gemaakt door NuFormer Digital Media.
                              "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

Working...