VGA naar Cat5

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • freek
    • Aug 2008
    • 238

VGA naar Cat5

Beste Allemaal,

Ik volg dit forum al een tijdje met veel interesse. Vandaag toch maar een account aangemaakt want ik heb een vraag.
    In veel discussies wordt aangeraden om een converter te kopen om VGA om te zetten naar Cat5. Dit snap ik niet helemaal. Ik werk nu aardig wat jaartjes als freelance video/projectie tech, en heb daarom veel verschillende merken converters in mijn handen gehad. Maar nog nooit heb ik gezien dat het beeld er echt mooi van bleef. Doe mij maar maar een goede interface van VGA naar RGBHV en dat kan je meters wegsturen. Mijn vraag is wat jullie ervaring hier mee is.

Groet freek
  • @ndrew
    • Jun 2005
    • 220

ik werk vaak met extanders van blackbox om een computer werkplek ze verplaatsen en dan gooi je ff een utpje 5E en dan stekkers erin en draaien met die handel. werkt egt goud.
    <laat het maar draaien>

Comment

• freek
      • Aug 2008
      • 238

Originally posted by @ndrew
      ik werk vaak met extanders van blackbox om een computer werkplek ze verplaatsen en dan gooi je ff een utpje 5E en dan stekkers erin en draaien met die handel. werkt egt goud.
      Dat het werkt snap ik, maar dat was niet mijn vraag. Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die de beeldkwaliteit vinden tegenvallen.

Comment

• SoundOfSilence
        • Mar 2007
        • 766

VGA -> Cat5 en omgekeerd kan erg mooi werken.

Ik gebruik hier een Adder ding voor (Adder.com), met ingebouwde skew-compensator.

<sales-modus aan>

Skew-compensator? Jazeker m'neertje... in de praktijk zijn de aderparen van een UTP niet allemaal exact even lang, hierdoor komen de verschillende kleuren (die ieder over een eigen ader lopen) niet gelijktijdig aan. Dit ga je zien. Door nu iedere kleur een ongelovelijk kleine instelbare delay mee te geven trek je ze als het ware weer gelijk.

Mike it's amazing

<sales-modus uit>

Maar het werkt echt.

Heb ook zo'n convertor-setje voor DVI, dat werkt helemaal top.....

(Adder maakt ook OEM en dat wordt o.a. door blackbox verkocht)
        It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• ruurd
          • Sep 2005
          • 95

Wij maken wel eens gebruik van Magenta utp setjes. Meestal wel alleen op de videoweergevers waar de videokwaliteit niet heel erg hoog hoeft te zijn (afkijkjes).

Maar't werkt verder perfect.

Comment

• Nit-Wit
            • Feb 2005
            • 250

die cat5 linkjes zijn duidelijk niet voor pgm lijnen.(!)

voor af kijkje en waar geen kritische beoordeling plaats vind van het te tonen signaal is het prima.

de kwaliteit is nou niet helemaal lekker.
            vooral extron niet... nee, gewoon investeren in goede coax en je bent een stuk verder. HD-SDI gaat zonder problemen tot 150m, je moet uiteraard wel de goede kabel hebben.
            "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• ruurd
              • Sep 2005
              • 95

Moah, wij behalen ook voor belangrijke lijnen (z.g. PGM lijnen blijkbaar) prima resultaten. Wel afhankelijk van omgevingssituatie qua storingen etc.

Comment

• Nit-Wit
                • Feb 2005
                • 250

puur uit interesse:
                bij welke evenementen pas jij dit dan toe?

Comment

• freek
                  • Aug 2008
                  • 238

Originally posted by Nit-Wit
                  puur uit interesse:
                  bij welke evenementen pas jij dit dan toe?
                  Ik heb veel projectietechniek gedaan bij concerten, sportevenementen (dart tournooien ed.), filmfestivals, en grote congressen.

Meestal gebruik ik deze utp oplossing als er ergens anders in het gebouw ook nog een video aftak moet zijn. Denk hierbij aan vip-ruimte's, kleedkamers, persruimtes. Het heeft geen zin om hier de rgbhv kabels heen te gaan leggen.

En idd, voor een aftakje werkt het perfect, maar ik zou het nooit gebruiken voor een grootbeeld projectie of pgm signaal.

Comment

• vidioot
                    • Mar 2006
                    • 47

Ik sluit me aan bij de meesten hier op dit forum: UTP is leuk om een netwerkje te leggen voor afkijkjes, maar het programma gaat bij ons over coax (RGBHV, SDI) of glas.

Laatst nog een mooi UTP knutselproject gezien bij een collega, dat was dus echt huilen om de kleuren en scherpte (later bleek een verdeler niet in orde, maar daar kwamen ze tijdens de opbouw niet uit. Waarschijnlijk zijn ze ergens verdwaald tussen het tweede levelpotje en het vijfde plastik stekkertje

Comment

• EvertS
                      • Jul 2007
                      • 9

Mijn ervaring is dat de kwaliteit erg afhankelijk is van hoe goed je de kastjes instelt. UTP zorgt voor een verlies dat die kastjes compenseren, je moet alleen wel kunnen instellen hoeveel verlies die moet compenseren.
                      Ik heb met kastjes gewerkt waarmee je met een dipswitch kan instellen hoe lang de UTP kabel is, je ziet het verschil dan al erg goed, maar erg naukeurig is het niet omdat je maar een paar mogelijkheden hebt.

Ikzelf werk met deze kastjes hierop zitten 2 schroef-instelmogelijkheden. Het is even prutsen, maar als je hem goed hebt staan heb je haarscherp beeld. Er zijn wel meer merken die deze instelmogelijkheid heeft, ik zou daar zeker op letten.

Vooral het "schaduw" effect is iets wat erg afhankelijk is van de lengte van de UTP kabel.

Comment

• Nit-Wit
                        • Feb 2005
                        • 250

juist het moeten "prutsen" om "schaduw" weg te krijgen is voor mij al een reden die dingen NOOIT in te zetten voor een klus.
                        zelf voor een afkijkje is dat niet goed genoeg... vaak refereren mensen zonder kennis aan dit soort afkijkjes, dan moet je vooral niet dit soort crap toepassen.

Comment

• freek
                          • Aug 2008
                          • 238

@ nit-wit

Op zich een nobel streven, om te roepen dit nooit te gebruiken. Maar dan ben ik toch benieuwd hoeveel uur jij dan meer bezig bent om overal rgbhv kabel neer te leggen ipv van CAT-5.
                          Een tijdje geleden een groot sport gala gedaan, waarbij de wedstrijden plaatsvonden in de grote zaal van het hotel. Een aantal sporters moesten op hun hotelkamer mee kunnen kijken met de standen. Ik was blij dat ik het bestaande utp kon gebruiken.

Ben benieuwd hoe jij dit zou oplossen als je jou klus was? misschien 3 dagen eerder beginnen en een stuk of 40 haspels van 50m rgbhv boven het systeem plafond leggen??? Succes ermee...

Groet Freek

Comment

• EvertS
                            • Jul 2007
                            • 9

Ik gebruik ze juist bij (voor mij) grote klussen, ik zou niet meer zonder willen.

Ik heb pas nog een evenement gedaan met 2 Barco's 25.000 ansilumen op hoge resultie. Je rolt 2 kleine UTP haspels uit van 100m naar die dingen, VGA extender aan beide kanten, je stelt binnen 5 seconden de afstand in bij de beamer en ik heb haarscherp beeld.

Vooral omdat die UTP haspels ligt zijn en weinig kosten ben je erg flexibel en kan je ook gewoon wat extra haspels meenemen voor als ze nog ergens een schermpje erbij willen. Daar heb ik graag 5 seconden "prutsen" voor over.

Natuurlijk is ieder project weer anders, maar ik kan me voorstellen dat voor een groot aantal projecten dit een prima oplossing is.

Comment

• Nit-Wit
                              • Feb 2005
                              • 250

zow... xlm H25... zijn die er nog? dacht inmiddels het handje vol bedrijven die ze hebben alles hadden geupgrade naar 30...

Comment

Working...