Welke beamer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

Welke beamer?

voor een klant ben ik op zoek naar een beamer.

Projectieafstand is ong. 10 meter
    Hoogte beamer is ong. 5 meter en projecteerd lichtelijk schuin naar beneden, dus keystone functie vereist.
    Scherm ( witte muur ) is ong. 6x5 meter.

Er bevinden zich geen ramen in het pand, dus ik schat zelf in dat ik met 2000 lumen een heel eind moet komen.

Beamer moet liefst 2x vga in hebben, 1x video en eventueel coax.

Nu heb ik hier en daar eens rondgevraagd en de een zegt Canon, de ander Ikey enz enz...

Iemand nog tips of ervaringen met bepaalde merken?
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?
  • esound
    • Oct 2004
    • 193

optoma heeft ook wel leuke beamer voor een goede prijs en anders de gevestige merken met een zeer gevestige prijs

Comment

• vidioot
      • Mar 2006
      • 47

Misschien kun je aangeven met welk budget je werkt. Anders ben ik bang dat we hier appels met peren gaan vergelijken (ik hang graag een Panasonic op, maar als het voor de prijs van een Infocus moet...).

Verder is de vraag of je 4:3 of 16:9 gaat projecteren. Welke resolutie wordt aan gedacht? XGA, HD...?
      Oftewel: Wat is de toepassing? Welke bronnen ga je aansluiten?

Met 'Ikey' bedoel je denk ik 'Eiki', best 'n leuk merk voor vaste installatie. Eiki heeft verschillende lenzen zodat je je grote projectieafstand kunt overbruggen.

Comment

• Stage-Q
        • Sep 2007
        • 389

@ Vidioot... m'n excuses, wist ook niet hoe ik het moest schrijven...ben immers geluidtechnicus

Nu wordt mij de Hitatci CP-X300 ook aanbevolen.
        Ervaringen hiermee?

Comment

• Lennartsound
          • Dec 2006
          • 269

Wat mij iedere keer weer opvalt is dat mensen toch voor een relatief lage lichtopbrengst kiezen voor de ruimte waarin het moet functioneren. Voor een scherm van 6 bij 5 meter en een afstand van 10 meter vind ik 2000 lumen wel erg weinig. Dan wordt het meer een soort achtergrond verlichting
          Contrast is ver te zoeken en de meeste LCD's geven toch al niet een al te best plaatje.
          Maar als je dan voor cheap gaat heeft Sharp heeft wel aardige lcd beamertjes in de lage licht range. C50 is een type dat wel aardig veel verhuurt wordt Sanyo zie je ook veel. Eiki maakt idd wel aardige LCD met veel licht opbrengst. Is alleen een nachtmerrie qua onderhoudt maar voor vast installatie wel ok lijkt me (als ie eenmaal ingesteld is)
          Als de kwaliteit van het plaatje belangrijk is zou ik ook eens voor een DLP gaan kijken (Panasonic)

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Voor een scherm van 6 bij 5 meter en een afstand van 10 meter vind ik 2000 lumen wel erg weinig.
            Dat is idd HEEL erg weinig!
            Voor plaatsingen in cafés en kantines ga ik voor een schermbreedte van 2 meter uit van 2200 Alu en ja, idd liefst DLP.
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• LJ TDD
              • Oct 2005
              • 31

Ik ben ook opzoek naar een beamer. Ik zoek een beamer voor een niet zo hoog budget. Het is een beamer voor disco gebruik. Wij willen namelijk een volledige vj set aanschaffen. Dus alle hulp is welkom!
              Maar over de beamer verder. Ik heb twee beamers nodig. Ze moeten beelden projecteren op eenafstand van maximaal 5 meter. op een sherm van maximaal 2 bij 2.
              Dus ik denk dat ik hier met 2000 ansi lumen wel voldoende heb. Aleen dan is nu nog de vraag wat voor beamer?
              ... koekje derbij

Comment

• Nit-Wit
                • Feb 2005
                • 250

Originally posted by LJ TDD
                Ik ben ook opzoek naar een beamer. Ik zoek een beamer voor een niet zo hoog budget. Het is een beamer voor disco gebruik. Wij willen namelijk een volledige vj set aanschaffen. Dus alle hulp is welkom!
                Maar over de beamer verder. Ik heb twee beamers nodig. Ze moeten beelden projecteren op eenafstand van maximaal 5 meter. op een sherm van maximaal 2 bij 2.
                Dus ik denk dat ik hier met 2000 ansi lumen wel voldoende heb. Aleen dan is nu nog de vraag wat voor beamer?
                dan de vraag.. wat is je budget....
                "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• Stage-Q
                  • Sep 2007
                  • 389

Originally posted by Lennartsound
                  Wat mij iedere keer weer opvalt is dat mensen toch voor een relatief lage lichtopbrengst kiezen voor de ruimte waarin het moet functioneren.

Voor mij is dit topic trouwens klaar...

Heb een Hitachi CP-X300 lcd beamer aangeschaft voor de klant.
                  2600 ansilumen

De ruimte waar deze beamer hangt is helemaal donker, geen ramen..dus ook geen daglicht waar de beamer moet presteren.

Gisteren de beamer voor het eerst aan gehad...
                  Perfect, genoeg zoom over en het beeld is ook zeker niet slecht.
                  En dan projecteer ik op een egaal witte wand.

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3150

Geen last gehad van het videozwart (dat heb je met LCD-beamers)? Lijkt me juist in donkere omstandigheden dat je voor DLP gaat. Wat waren je afwegingen daartussen?

@Tobias: voor jou zou een LCD dan wel een optie zijn, maar je budget bepaalt veel. Belangrijk: veel ANSI-lumen om tegen het discolicht op te boxen, bij voorkeur een hoge contrastratio en als je groot beeld wilt ook een wat grotere resolutie. (En als je veel rook gebruikt ook een goed luchtfilter.)
                    Last edited by jurjen_barel; 19-02-08, 23:37.

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

Originally posted by jurjen_barel
                      Geen last gehad van het videozwart (dat heb je met LCD-beamers)? Lijkt me juist in donkere omstandigheden dat je voor DLP gaat. Wat waren je afwegingen daartussen?
                      leg eens uit wat Videozwart is?

Ben geen video-freak...heb me ook hier en daar wat laten informeren.

Comment

• Lennartsound
                        • Dec 2006
                        • 269

Dat het zwart niet echt zwart is..

Comment

• Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

Originally posted by Lennartsound
                          Dat het zwart niet echt zwart is..
                          hm nee is me nog niet opgevallen,

nu heeft ie ook alleen nog maar even test-gedraaid..maar zal er eens naar kijken v.d. week

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3150

Videozwart:
                            Je zei dat je beamer schuin inkomt, zodat je moet keystonen om het beeld weer 'recht' te krijgen. Dit is een aanpassing in het beeld in je LCD-scherm en niet van de lensen. Om je nieuwe beeld zit dus een "zwart" kader, van hoe het beeld origineel werd geprojecteerd. Omdat LCD-zwart niet 100% lichtdicht is, valt er toch nog wat licht naar buiten op die plek. Dus zwart is niet helemaal zwart (en zeker als de rest van de achtergrond niet aangelicht wordt, zie je dat schuine kader er omheen).

Je kan het vergelijken met een computerscherm. Als je videokaart geen signaal uitstuurt (zwart beeld dus), is het beeld toch nog "lichter" dan wanneer je beeldscherm compleet uit is geschakeld.

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

Originally posted by jurjen_barel
                              Videozwart:
                              Je zei dat je beamer schuin inkomt, zodat je moet keystonen om het beeld weer 'recht' te krijgen. Dit is een aanpassing in het beeld in je LCD-scherm en niet van de lensen. Om je nieuwe beeld zit dus een "zwart" kader, van hoe het beeld origineel werd geprojecteerd. Omdat LCD-zwart niet 100% lichtdicht is, valt er toch nog wat licht naar buiten op die plek. Dus zwart is niet helemaal zwart (en zeker als de rest van de achtergrond niet aangelicht wordt, zie je dat schuine kader er omheen).

Je kan het vergelijken met een computerscherm. Als je videokaart geen signaal uitstuurt (zwart beeld dus), is het beeld toch nog "lichter" dan wanneer je beeldscherm compleet uit is geschakeld.

Oke, thnx voor de uitleg.
                              Maar dit voorval komt bij mij niet voor.

Een beamer projecteerd als je hem rechtopzet standaard al iets schuin omhoog, (heb ik me laten vertellen)
                              en omdat ik de beamer op de kop heb opgehangen aan een beugel projecteert ie al iets naar beneden.
                              Dus veel keystone had ik ook niet nodig.

Maar nogmaals, bedankt voor de uitleg

Comment

Working...