Tips over de meest geschikte camera

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • theaterprater
    • Jun 2007
    • 3

Tips over de meest geschikte camera

Ik ben voor een theaterproductie op zoek naar een camera die recht boven een tafel moet komen te hangen waarop een tekenaar tijdens de voorstelling live tekeningen maakt. De camera's die we tot nu toe daarvoor hebben gebruikt (huis-, tuin- en keukencamera's) hebben allerlei automatische functies die zeer storend zijn tijdens de voorstelling (automatische witbalans e.d.).
    Kan iemand mij adviseren wat voor camera ik hiervoor het best kan kopen/huren? We dachten zelf aan een hoogwaardige bewakingscamera (in ieder geval eentje die zo min mogelijk uit zichzelf doet).
    Zoals algemeen geweten zijn de budgetten in theaterland vrij beperkt ...

bij voorbaat dank,
    theaterprater
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Alle automaten van een normale camera kunnen ook gewoon worden uitgeschakeld...

Handmatig focussen, handmatig witten met een A4'tje...

Probeer dat eerst eens zou ik zeggen...

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• theaterprater
      • Jun 2007
      • 3

Originally posted by hugovanmeijeren
      Alle automaten van een normale camera kunnen ook gewoon worden uitgeschakeld...

Handmatig focussen, handmatig witten met een A4'tje...

Probeer dat eerst eens zou ik zeggen...

Groeten Hugo
      dat zou ik ook zeggen, daarom heb ik dat al gedaan. En aangezien dat niet helpt ... zoek je bijvoorbeeld hulp op een forum, zou ik zeggen...
      Handmatig witten, zoals jij dat noemt, is enkel effectief als je licht niet verandert. En deze theatervoorstelling heeft lichtveranderingen, zoals de meeste. Dat hept dus niet echt.

Comment

• vasco
        • Oct 2003
        • 2567

Originally posted by theaterprater
        dat zou ik ook zeggen, daarom heb ik dat al gedaan. En aangezien dat niet helpt ... zoek je bijvoorbeeld hulp op een forum, zou ik zeggen...
        Rustig maar, hij wilde jou helpen met een tip. Ik zou jou dezelfde hebben gegeven n.a.v. jou eerste post.

Vertel dan voortaan gelijk wat je zelf al hebt gedaan/geprobeert zou ik zo zeggen. Hoeft iemand die tip al niet meer te geven.

Comment

• theaterprater
          • Jun 2007
          • 3

Originally posted by vasco
          Vertel dan voortaan gelijk wat je zelf al hebt gedaan/geprobeert zou ik zo zeggen. Hoeft iemand die tip al niet meer te geven.

ok, ik snap 'm.
          Xcuus mocht ik wat kortaf overkomen, dat was zeker niet de bedoeling.

Alles wat uit kan op zo'n camera, hebben we uitgezet: autofocus, witbalansregeling, ... noem maar op. Maar door veranderende omstandigheden (belichting en andere tekeningen) registreren deze gewone camera's toch telkens anders. Concreet: het wit van het ene vel is witter dan dat van het andere, afhankelijk van wat er verder op de tekening staat en hoeveel licht erop staat. We hebben rond het werkblad een constructie gelast met daarin rondom t.l.-etjes, om een zo egaal en contstant mogelijke belichting te krijgen, maar de camera pikt toch nog strooilicht op van de rest van de scene.
          Ik zoek dus een camera die niet nadenkt, zeg maar; eentje die registreert wat er te zien is, meer niet.
          Alvast bedankt voor het meedenken.

Comment

• Jacob
            • Jan 2006
            • 152

Originally posted by theaterprater
            Alles wat uit kan op zo'n camera, hebben we uitgezet: autofocus, witbalansregeling, ... noem maar op. Maar door veranderende omstandigheden (belichting en andere tekeningen) registreren deze gewone camera's toch telkens anders.
            Maar als het anders is, lijkt het mij ook logisch dat de camera wat anders laat zien. Via een camera zie je kleurverschillen en lichtintensiteit veel beter dan met het blote oog. Bij elke betaalbare camera zal dat hetzelfde zijn.

Bij prof camera's kan je op afstand de witbalans regelen. Dit is wel een andere prijsklasse en je hebt een extra mannetje nodig wat de witbalans en levels in de gaten gaat houden.

Comment

• sfvb
              • May 2006
              • 86

je kan ook mischien net doen alsof het live is, een keer goed opnemen hoe de tekening word gemaakt en dat dan afspelen als hij dr een aant maken is

Comment

• vidioot
                • Mar 2006
                • 47

Zolang het licht op het papier blijft veranderen lijkt me dit vrijwel onmogelijk op te lossen met low-budget middelen. Zoals Jacob al aangaf is een kleine verandering al erg goed te zien in beeld. Kun je nog iets veranderen aan je tekentafel (dichtlassen)? Ik zou sowieso eens kijken of je geen andere lampen kunt gebruiken; TL-licht is niet zo prettig voor een gemiddeld cameraatje, misschien iets met een lichtslang ofzo?

even wat lichtinstellingen van de camera op een rij:
                - iris/diafragma
                - ND-filter
                - shutter
                - gain
                - witbalans
                Heb je deze allemaal al eens handmatig bediend? Het werkt met elkaar samen, dus als je er één vergeet hang je.

Als Sony-fan kan ik je een VX-1000/2000 of dsr-pd150/170 aanraden. De laatste twee zullen nog wat duur zijn, maar misschien verkrijgbaar met defect loopwerk of slechte videokop (aangenomen dat je geen opnamen op band hoeft te maken in de camera).

Of je koopt voor €500,- een echte visualizer en last die dicht...
                (Marktplaats.nl > Panasonic visualizer imager - Audio, Tv en Video - Professionele Audio, Tv en Video apparatuur)

groeten, Roy

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Een CCD is niet alleen voor het directe zichtbare spectrum gevoelig. Maar voor het hele spectrum. Een paar theaterspots met zeer diep blauw of intenss rood zullen de camera´s helemaal dichtdrukken zonder dat er echt leesbaar licht op het toneel hangt. Dat soort problemen ga je ook met een hele dure camera ook niet oplossen.

My two cents. Probeer een oversize blacklight en teken met een fluo reflecterende pen, (zet de camera indien mogelijk op nachtstand) en forceer hem zo in een kleinere bandbreedte voor een leesbaar beeld. De acteurs moeten daar dan wel mee oefenen.
                  lekker belangrijk!

Comment

• Leks
                    • Oct 2007
                    • 330

misschien een idee om te proberen->
                    Zet een zo natuurlijk mogelijke ( dag-licht TL, stuk of 3 van 30 cm -> zo veel mogelijk licht en met perm.marker tekenen? ) in een lichtbak onder het papier (papier op wit melkglas leggen), en laat je camera vooral alleen het papier filmen en zo min mogelijk van de tafel (oid) eromheen. hopelijk blijft je wit waarde zo redelijk gelijk. -> kort gezegt .. creeer zo veel mogelijk contrast, zo veel dat het om heen vallende licht verwaarloosbaar word voor de cam.

Verder ben ik van mening dat de witbalans wijzigen tijdens de show niet de optie is ( zoizo zie je dit in je beeld en kan amper traploos & betaalbaar)

Ik neem aan dat pre recording en doen of het live is idd geen optie is? ( anders is dit de makkelijkste en goedkoopste optie)

Als je eens een experiment aan wil met een bewakingscamera kan ik je hier (hoogstwaarschijnlijk) wel aan helpen, maar dan moet je even melden waar de repetities zich afspelen.

Groeten,
                    Alex
                    Last edited by Leks; 03-12-07, 22:15.
                    Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• keenoncoolstuff
                      • May 2003
                      • 695

Zijn het kleurentekeningen of zwart/wit? In het laatste geval kun je misschien de camera op standje z/w zetten. Zo los je het probleem met de wisselende kleur van de belichting alvast uitsluiten. Denk niet dat mensen erover vallen dat de hand van de tekenaar dan ook niet in kleur is.
                      Het lijkt me geen probleem het diafragma op automaat te zetten, of is het essentieel dat het blad altijd exact gelijk opgenomen wordt?
                      Wel zou ik handmatig scherpstellen, om het pompen van de autofocus te vermijden.

Succes ermee!
                      Rob.
                      All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
                      If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

Working...