Kabelbereik

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tISO
    • Jul 2007
    • 21

Kabelbereik

Beste allemaal,

Ik moet binnekort bij mij op school een gala van licht/geluid en evt van video voorzien. de voorzieningen zijn er wel, maar nu wou ik even weten hoe ver je kan komen met van die video tulp kabels (gele) vanaf een camera naar een Mixer, en van die mixer weer naar een beamer.

Greetzzz tISO
  • Mathijs
    Moderator
    • Aug 2002
    • 1353

Dit is geheel afhankelijk van de bron.
    Met een goedkope speler kom je niet verder dan 20 meter.
    Met een beetje pech heb je dan al signaal verlies.
    Moet een professionele bron kan je 50 meter halen.

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Hoe snel is binnenkort? Als er een klein beetje budget en tijd is zou ik als ik jou was een signaalversterker er tussen hangen, dan speel je op safe. Wij hebben deze: Video Booster BNC: Video Frank CCTV Camerabewaking (sorry voor de link naar andere site, J&H heeft dit niet) en die bevallen goed, en zijn niet zo gek duur. Wel even BNC-> tulp verloopjes erbij bestellen, of... als je de kabel ook nog moet kopen: een lange Coax 75-Ohm BNC-kabel erbij bestellen.
      Wij gebruiken die boosters/splitters om het signaal van de camera's te splitten en ze daarna aan te sluiten op een monitor en de mixer, zodat we previews hebben van de camera's. Na de mixer zit er weer een, om het signaal sterk genoeg uit te sturen om een langere afstand te overbruggen en ook de main-out te kunnen bekijken op een monitor (we kunnen daar vandaan de beamerschermen meestal niet zien).
      Last edited by 4uss; 14-11-07, 21:01.

Comment

• vidioot
        • Mar 2006
        • 47

Wij hebben laatst twee camera's (sony pd170) op twee beamers aangesloten met elk 300 meter coax (rg-59). Zonder enige versterking zag het plaatje er prima uit. De beamer schijnt het binnenkomende signaal aardig te compenseren. Goede kabel is hier de boodschap.

Overigens wordt door de gemiddelde lokale omroep standaard 50 meter haspels gebruikt voor meercamera regie (dus vóór de mixer).

Lijkt me dus geen probleem

Comment

• Mathijs
          Moderator
          • Aug 2002
          • 1353

Goed. Laat ik het zo zeggen, ik werk toch wel bij een van de grootste "video" bedrijven van nederland. Ik zou het toch echt niet in mijn hoofd moeten halen om een video signaal over 300 meter kabel te verplaatsen.
          (sowieso zal er geen camera signaal over video gaan, daar hebben we triax voor).

In de meest optimale omstandigheden, sterke bron, zeer goede kabel, zal het plaatje naar 300 meter acceptabel zijn. Maar het zal nooit de originele kwaliteit halen.

50 meter is geen enkel probleem. Alle video haspels die bij ons in de materiaal wagens staan zijn minimaal 50 meter. Zelfs 100 meter.
          Dit zal echter alleen maar een uitgaand signaal zijn. Bij ingaande signalen is het tegenwordig eigenlijk bijna altijd SDI.

Comment

• dh-showtechnic
            • Jun 2005
            • 139

hoi

Een camera beeld over 300 meter triax moet echt geen probleem zijn.
            Het beeld zal echt nog haarscherp zijn!
            mits je goed materiaal gebruikt!

300 meter over een video tulp kabel(gele) moet je echt niet doen.

camera beeld over 300m rg 59bu kabel is ook geen probleem.
            weet genoeg projecten waar dit gebeurt en overal een haarscherp beeld(jah ook in kleur)

op grote locaties waar vaste installaties zitten hebben we ook lengtes van 1000meter en deze lopen over de bamboes coax kabels en ook geen probleem.
            Nieuwe mega drive in show

Comment

• tISO
              • Jul 2007
              • 21

Beste allemaal,

Dank aan jullie allemaal, inmiddels hadden we een andere oplossing bedacht, videosignaal over XLR laten lopen, dit bevalt zeer goed. Hiermee hebben we bereik van in ieder geval 25 meter, en meer hebben we niet nodig.

Greetzz tISO

Comment

• vidioot
                • Mar 2006
                • 47

@ Mathijs:
                Fijn dat jullie werken met triax en SDI, mooi spul allemaal. Het gaat hier echter om een composiet videosignaal voor een schoolgala. Ik denk niet dat de leerkrachten met een scoop gaan meten of het videolevel wel in orde is, toch?
                Ik geef alleen aan dat we met (2x) 6 haspels van 50 meter rg-59 een prima plaatje hadden op twee verschillende lijnen. Klant tevreden, wij tevreden.

Comment

• Stoney3K
                  • Sep 2007
                  • 1399

Een verdeelversterkertje is niet erg duur, en dat kan het signaal toch wel een beetje oppeppen als het te weinig blijkt. Maar 25 meter moet over BNC niet een heel groot probleem zijn. Eventueel kun je nog altijd een S-Video (Y/C) kabel neerleggen in plaats van een CVBS (composiet, 'gele tulp') om de kleurinformatie apart te verzenden. Op zich moet het dan ook geen probleem zijn om de twee kabels van de S-Video (Y en C) te splitsen in twee aparte BNC's mocht het ECHT nodig zijn. Maar dat verwacht ik niet.

Quick and dirty oplossing: Verdeelversterkertje en je bent klaar. We hebben het hier niet over kilometers.

Triax en SDI zijn hier serieus overkill, beeld op een schoolgala is even wat anders dan beeld in een uitzending
                  First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...