Werkscherm & output scherm bekabelen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j.le.conte
    • Feb 2005
    • 25

Werkscherm & output scherm bekabelen?

Wanneer je zo'n video bewerkingsprogramma hebt, bestaat de mogelijkheid om een werkscherm en een output (fullscreen) beeldscherm in te stellen.
    Nu is mijn vraag alleen. Hoe moet je twee beeldschermen op je pc aansluiten? Moet je de monitoren doorkoppellen? Zoja, heb je hier dan extra aparatuur/bekabeling voor nodig of moet je beide inpluggen in je computer zelf? Zou iemand dit kunnen uitleggen. ik kan er namelijk geen goede info over vinden.
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

Gewoon een dual head kaart in je computer stoppen.
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.

Comment

• j.le.conte
      • Feb 2005
      • 25

Ik neem aan dat je dit moet kopen?
      Wat kost dit?
      Is dit trouwens al niet ingebouwd, aangezien als ik naar eigenschappen ga kan ik van die instellingen wijzigen voor 2 beeldschermen en ook resolutie instellen.

Maar hoe moet ik het dan bekabelen? En zijn daar extra stekker voor nodig?

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Het kan wezen dat het inderdaad al is ingebouwd maar dat kan ik vanaf hier niet beoordelen.
        Veel "video" kaarten beschikken tegen woordig over "TV" uit waar je via een rca plug of s-vhs aansluiting een tv of monitor kan aansluiten.
        Wil je 2 computerschermen aansluiten dan zul je een dual head kaartje moeten kopen, vekrijgbaar vanaf een euro of 40.
        Voor laptops heeft één van de video-kaarten giganten zelfs een oplossing om via een kastje 2 beeldschermen op 1 VGA aansluiting te zetten.
        Kortom, oplossingen zat maar het is altijd maar weer de vraag of jouw software het doet met de aangekochte hardware.
        Zoeken bij google op dual head levert veel resultaten op en in mijn geval leverde een bezoek aan de plaatselijke computer winkel de oplossing in de vorm van een kaart met 1 DVI en 1 "normale" VGA aansluiting.
        Werk je nog met win98 dan is he bijplaatsen van een juiste PCI VGA kaart meestal ook geen probleem, zo heb ik hier 1 computer gehad met 5 beeldschermen eraan gekoppeld.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• Bastisito
          • Sep 2004
          • 185

Erger nog, bij veel moderne laptops zit er zelfs al een tweede VGA uitgang op. Gewoon een externe monitor aansluiten dit je via configuratiescherm naar wens kan gebruiken. Ik heb zelf m'n bureaublad ernaar uitgebreid momenteel.
          Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• j.le.conte
            • Feb 2005
            • 25

Wat ik dus begrijp is dat die dual kaart een verschil in werkscherm en output scherm maakt?
            Is het dan zo dat wanneer je eventueel 1 werkscherm hebt en 2 presentatie schermen, dat je de presentatie schermen gewoon simpel met elkaar kan doorverbinden of heb je dan weer een andere soort kaart nodig voor een derde uitgang?

Wat ik begrijp is: Die dual kaart zorgt alleen voor het verschil van werkscherm en presentatiescherm en wanneer je meerdere presentatieschermen wilt kun je deze met een optie gewoon simpel door koppellen? (wat voor bekabeling of tussenkastje heb je hier voor nodig?)

Wat ik nodig heb voor het volgende:
            ik wil 1 werkscherm en 2 presentatieschermen.
            - dual kaart, voor onderscheid: werk/output
            - en wat voor voor bekabeling voor de twee outputschermen?

Comment

• Nit-Wit
              • Feb 2005
              • 250

als je op twee monitoren HETZELFDE beeld wilt laten zien moet je een VGA verdeler gebruiken (extron heeft leuke)
              Ik heb tot op heden toe geen monitoren gezien die een aktieve loop VGA hebben.

Dus jij moet nu een Dual head hebben:
              - één output voor je werk scherm
              - één output naar je verdeler voor je presentatie schermen
              "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• tommyikke
                • Nov 2004
                • 31

He,

Neem gewoon 2 videokaarten(is over het algemeen goedkoper) En hang er 1 monitor en 1 beameronitor. kan je 1 monitor uitgang gebruiken en 1 beamer/monitor. kost minder geld. maar je moet wel een beetje met computers overweg kunnen wil je het voor mekaar krijgen.
                greetzz Tommyikke

Comment

• j.le.conte
                  • Feb 2005
                  • 25

Wat is precies zo'n VGA ding dan?
                  als ik zoek kom ik namelijk heel veel verschillende producten tegen.

Dit is iets wat er op lijkt denk ik, http://extron.com/product/product.asp?id=vsw2vgaa ik geloof dat dit alleen voor audio is.

kan iemand een voorbeeld geven in een online shop?

Overigens: Hoe is het verschil tussen een videokaart en een dual head kaart, want ik begreep toch dat een videokaart ook een vga uitgang had? Of is een normale videokaart meer uitgebreid met extra functies?
                  Want voor een goede show heb je ook denk ik een goede video kwaliteit hebben? Is het dan niet beter om i.p.v. een Dual head een goede videokaart te kopen met VGA uitgang?
                  Last edited by j.le.conte; 04-01-06, 22:31.

Comment

• Nit-Wit
                    • Feb 2005
                    • 250

zo'n ding noemen we een VDA (Video Distribution Amplifier)

dit is een goede.
                    één in, twee uit.

degene die jij aangaf was een Switcher (=schakelen) met een optie om meteen het geluid van de gewenste bron mee te schakelen.
                    "Neen, een Camera rail is geen truss" ® Han

Comment

• j.le.conte
                      • Feb 2005
                      • 25

en wat is het verschil tussen dat apparaatje wat jij aan gaf en al die overige in de lijst?
                      En waarom valt nu de naam VGA in 1 keer weg? want een aantal producten heette net ook VGA of is dat iets wat niet voor mij van toepassing is?

Is het trouwens mogelijk met zo'n apparaatje om de verbinding snel stop te zetten en je dan zwart beeld ziet?

Comment

• Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

Even voor de duidelijkheid in deze spraakverwaring. C.Q. onwetenheid van topic founder.
                        In de volksmond is een video kaart het zelfde als een "VGA" kaart
                        Dit is een stuk elektronica in een computer die zorg draagt voor een stukje visuele output en heeft dus verschillende namen.
                        EGA,CGA,VGA SVGA, XVGA.
                        Dit stukje elektronica is er vandaag aan de dag in vele formaten, of het zit op je moederbord, of een apparte "kaart" in je computer ook weer in diverse formaten AGP, PCI etc etc.
                        Heel normaal is om op 1 windows machine 1 monitor te hangen dus 1 uitgang, maar er bestaan dus ook kaarten met 2 of meer uitgangen.
                        Het is dus tegenwoordig redelijk normaal dat je ook een normale TV op de video kaartkunt aansluiten om films te kunnen kijken.
                        Een "dual head" kaart is er echter voor gemaakt om met 2 onhafhankelijke beeldschermen te kunnen werken.
                        Wil je 2 monitoren aansturen met 1 uitgang ( dus met het zelfde beeld ) dan zul je een "splitter" moeten gebruiken.
                        Afhankelijk van kwaliteit ( scherm resolutie, kabel lengte) kun je dit "pasief" doen of een kastje ertussen.
                        Voor het snel op zwart zetten van je output ben je afhankelijk van je software.
                        Laat dus even weten met wat voor hardware en software wilt gaan werken en de afstanden tussen de monitoren.
                        Veel info is ook te vinden via google "dual head" "vga splitter" "3 monitoren op 1 computer" etc etc.
                        Veel sterkte verder met dit project
                        Dat brengt ongeluk.

Comment

• j.le.conte
                          • Feb 2005
                          • 25

Begrijp ik uit jouw bericht dat een tv op een videokaart aansluiting niet hetzelfde is als 2 monitoren met verschillend beeld of juist wel?

Overigens heb ik het programma "Resolume 2,3" verder heb ik dus geen hardware, want ik wist dus niet wat ik ervoor nodig had.
                          Maar ik begrijp dus dat ik nu een "Dual Head" moet kopen om het verschil in werkscherm en output scherm te maken. (en ik begrijp dus niet precies of je hierboven wilde aangeven of het nou ook met een videokaart kon of dus juist niet)

Comment

• j.le.conte
                            • Feb 2005
                            • 25

Dat hierboven weet ik dus ook nog steeds niet helemaal. maar ik heb ook even wat anders:

Wanneer je het beeld verdeelt met een splitter, moeten dit dan precies dezelfde beeldschermen zijn of is het mogelijk dat elk beeldscherm zijn eigen resolutie/formaat heeft?
                            Zodat je bv. een 19" beeldscherm en een beamer hebt of een breedbeeld tv en een gewone monitor?
                            Of moet je wanneer je dit wilt meerdere "dual head"-kaarten of viedokaarten hebben?
                            Dit heeft dan betrekking op meerdere output schermen en staat los van het gewone werkscherm.
                            Last edited by j.le.conte; 11-01-06, 19:45.

Comment

• Dasquo
                              • Aug 2004
                              • 10

Dv-i

Ik heb nu 2 DV-I uitgangen op mijn computer zitten.
                              Nu zou ik graag 1 als werkscherm gebruiken en de andere naar de projector sturen.
                              Bestaat er een kabeltje of convertor om van DV-I naar Cinch (of BNC) te gaan ???

Comment

Working...