Dance and Beyond

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PHsound
    • Mar 2002
    • 190

Dan nog even een late post van mij ()

Ben erg blij dat ik nu vaker met het systeem mag gaan werken ben er ook erg trots op.
    Ik verbaas me er ook erg over hoe zoveel mooi en hard geluid uit zo'n kastje kan komen.
    En wat me ook zeer verbaasd is dat het geen pijn gaat doen.

En de versterkers hebben het echt niet moelijk gehad hoor Contour.

Hoop op meer demo's zodat iedereen de kans krijgt om zijn oordeel er over te geven

DJ-Productions= PHsound!!!!!!

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
      • Aug 2001
      • 55

citaat:
      Dat de amps niet eens een signaal kregen voor die 128dB dat geloof ik niet helemaal. Het systeem is natuurlijk erg effectief maar voor zo'n SPL moet je er toch behoorlijk wat vermogen achter zetten.
      MVG Contour
      Die 127,8dB hebben we gemeten toen de -10dB ledjes flikkerden op de PL6. Op dat moment kon je eigenlijk niet achter de F218's staan. Dat het gebouw er nog staat mag ook in de krant. Het was in ieder geval zeker leuk om die basdruk ff te voelen, maar daarna is de gein er ook wel vanaf .

Bijgewerkt door - F.r.e.d.e.r.i.k op 28/10/2002 20:50:46

Comment

• Olaf Duffhuës
        • Oct 2000
        • 2477

citaat:Hoi Olaf, de foto van de dB-meter was meer om weer te geven dat DJ's het niet bepaald snappen wanneer het om het geluidsniveau gaat.
        Ikzelf vond dit volume allang niet meer prettig en heb dan ook gewoon de hele avond oordoppen in gehad.
        De DJ's die na deze 1e "dj" kwamen, draaiden al een stuk plezieriger...
        Ik denk dat ik meneer de dj toch ff geholpen had...of om de master met hem te zoeken..of hem een par goeie limiters te geven..

Suc6 en groeten vanut His
        Olaf Duffhuës

Laat je horrrrrrrrreeeeeennnnnn...
        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Hoi Michel,

Ga je die set nog uitbreiden met die nieuwe Function One Infrabass? Heb je wat meer power onder de 50Hz... (of is dat niet nodig?)

Waar zijn trouwens de grafieken te vinden met de SPL curve en de afstralingsdiagrammen alsmede de vervormingsdata? Ik zie nu mooie verhalen maar ik wil graag wat meetgegevens zien om te kunnen vergelijken.

MVG Contour

Comment

• rinus bakker
            • Mar 2002
            • 5429

citaat:
            eerlijk gezegd niet echt prettig als ik onder dat truss gevalletje liep. Het waren namelijk zo op het oog geen steels maar kettinkjes van bedenkelijke makelij.
            Hoi Michel,
            maar gelukkig leef je nog
            en dus kan de eigenaar van die ellende blijven voldouden dat het nog steeds hangt, ondanks de vibraties in het pand door een "pittig" PA-tje.
            FF tussen () waar was dit trussje ingeknoopt?
            Ik neem aan dat het licht ook vast geinstalleerd was... en net buiten handbereik, zodat er ook geen direct gevaar was voor een "leuk lekstroompje".
            grotegroet'n
            rinus

een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• F.r.e.d.e.r.i.k
              • Aug 2001
              • 55

de truss hangt zoals je op de eerste foto ziet met zes kettingen aan het systeem plafond

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5429

citaat:
                de truss hangt zoals je op de eerste foto ziet met zes kettingen aan het systeem plafond
                F.r.e.d.
                FF serieus!
                1) AAN?
                of
                2) door? het systeemplafond dan, en daarboven hopelijk aan een hijsoog in betonanker of aan een stalen bint?

In geval van
                1) = NOOIT MEER ONDER GAAN STAAN!
                Dan zijn zij die het geinstalleerd / opgehangen hebben geheel totaal volslagen idioot (en ontoerekeningsvatbaar, want in Nederland is nooit iemand ergens verantwoordelijk voor!).
                En zij de er gewoon onder gaan staan, lopen, draaien, dansen, werken op een ongezonde manier "levensmoe" of "potentiaalsuicidaal"
                In geval van
                2) = Toch maar is aan de eigenaar vragen wat er nu aan mag en welke verzekeraar ie voor zijn WA heeft? Zal ook wel weer PremiFutsi zijn. Want je bent wel verplicht je te verzekeren voor "Aansprakelijkheid"
                (dat is wat anders dan Verantwoordelijkheid), maar een polis heeft kleine lettertjes en uitkeren van Euro's is niet de favouriete bezigheid van verzekeraars!
                rinus

Comment

• Robert
                  • Aug 2000
                  • 630

Hallo! Even wat vraagjes naar aanleiding van dit topic:

citaat:Ik neem aan dB(C).. Van de "A" curve van het gehoor blijft niet veel over op dit soort niveau's.
                  Hoe werkt dat dan? Ik heb inderdaad nog nooit dit soort waardes gezien op een dB meter. Een erg pittig concert zit bij ons geloof ik rond de 110 dB. Maar hoe zit het met die schalen, waar zijn ze voor? En de dB's die opgegeven staan bij de specs van geluidssystemen, welke schaal is dat?

citaat:Ik neem aan dat het licht ook vast geinstalleerd was... en net buiten handbereik, zodat er ook geen direct gevaar was voor een "leuk lekstroompje".
                  Wat is eigenlijk een minimale hoogte om boven publiek te hangen? Ik weet niet of er regels voor zijn, maar wat houden jullie aan? Ik gokte zelf op 2.80 M. (onderkant lampen).

Dus een vierkant van truss met daarin normale barren, scans, MH's en zo.... is het veilig om dat op truss-poten van 3.5 meter te zetten? (De totale hoogte zal dan iets van 4 meter worden).

En nu ik het er toch over heb: Hoe zetten jullie een dergelijk systeem eigenlijk op zijn poten? Gewoon met 4 wind-ups en dan rustig alles "omhoog draaien"? En als je het omhoog draait, hangt al het licht er dan al in?

Grtz! Robert

Comment

• Contour
                    • Feb 2001
                    • 1018

De dB (A) schaal is ingevoerd omdat het menselijk oor bij lage frequenties erg ongevoelig is. Wanneer de meter op de A-schaal wordt ingesteld dan is deze dus minder gevoelig voor de lage tonen en zal daardoor een lagere waarde aangeven.

Op de db (C) schaal worden alle frequenties praktisch lineair gemeten. Omdat er veel vermogen in de bas zit zal de meter nu aanzienlijk hogere waarden aangeven. Voor zover ik weet meten de fabrikanten ook op deze schaal, zij doen dat natuurlijk niet met een dB-meter maar met een uiterst nauwkeurige meetmicrofoon die gekoppeld is aan een meetsysteem.

Als de QSC PL versterkers inderdaad pas op min 10dB stonden dan zou er ongeveer een geluidsdruk van >138dB mogelijk zijn geweest in die zaal! Dit is zodaning hard dat ik nog steeds mijn vraagtekens zet bij die 128dB maar anderzijds er stond wel 32kW !

MVG Contour

Bijgewerkt door - Contour op 01/11/2002 12:03:21

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

citaate dB (A) schaal is ingevoerd omdat het menselijk oor bij lage frequenties erg ongevoelig is. Wanneer de meter op de A-schaal wordt ingesteld dan is deze dus minder gevoelig voor de lage tonen en zal daardoor een lagere waarde aangeven.

Op de db (C) schaal worden alle frequenties praktisch lineair gemeten. Omdat er veel vermogen in de bas zit zal de meter nu aanzienlijk hogere waarden aangeven. Voor zover ik weet meten de fabrikanten ook op deze schaal, zij doen dat natuurlijk niet met een dB-meter maar met een uiterst nauwkeurige meetmicrofoon die gekoppeld is aan een meetsysteem.
                      Dit is deels correct, het zit namelijk zo:
                      -Bij een geluids druk van 30db Hoort het menselijk oor het mid redelijk liniear. Echter het laag (van af 300hz stijl omhoog) horen we hier bijna niet (een verschil van 60db tegenover het mid)
                      - bij een geluids druk van 110db is dit totaal anders. Het druk verschil wat wij horen tussen het laag en het mid is hier maar 20db. (en ook het hoog horen we veel beter bij deze druk). Zoals iedereen weet zit de meeste energie in het laag.

Zou je dus met een DB A schaal gaan meten bij een een flink optreden (dit is de schaal voor rond de 40db) dat zou de totale druk vele malen lager zijn dan bij de DB C schaal (voor boven de 90 DB).
                      (schaal B is voor rond de 70 db)

Om een lang verhaal kort te maken:
                      Deze schalen zijn er voor omdat bij verschillende druk niveau's de frequentie karaterestiek van het oor totaal anders is (vooral in het hoog en laag). Hierdoor is dus ook de totale druk op het oor totaal verschillend.

later
                      De Tante

Bijgewerkt door - tantewillie op 07/11/2002 00:21:20

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

citaat:
                        1.
                        Wat is eigenlijk een minimale hoogte om boven publiek te hangen? Ik weet niet of er regels voor zijn, maar wat houden jullie aan? Ik gokte zelf op 2.80 M. (onderkant lampen).
                        2.
                        En nu ik het er toch over heb: Hoe zetten jullie een dergelijk systeem eigenlijk op zijn poten? Gewoon met 4 wind-ups en dan rustig alles "omhoog draaien"?
                        3.
                        En als je het omhoog draait, hangt al het licht er dan al in?
                        1. Daarvoor ben je nu (al sinds de invoering van de Europese Richtlijn Arbeidsmiddelen) verplicht om een RisicoAnalyse (Inventarisatie en Evaluatie) te maken.
                        (Ooit moesten we voor een installatie in een bar op een cruise-schip een trussplafond op een hoogte van 2,2m installeren. We hebben de vertegenwoordiger van de reder laten tekenen voor alle door ons aangegeven risico's, die daarmee samenhingen maar door deze "hoogte"niet weggenomen konden worden. zoals:
                        - lange mensen stoten hun kop of branden zich aan de spots.
                        - toepetjes of "Volemdam-kledingstukken" schroeien of vatten vlam.
                        - kortere mensen kunnen zich al dansend en met armen zwaaien alsnog verwonden.
                        - dronken mensen kunnen zich zo aan die truss grijpen en zich eraan optrekken, waardoor ernstige overbelasting, breuk en instorten met alle gevolgen vandien ...
                        en dan heb ik het nog niet gehad over onstabiele statieven (= andere topic!). Kortom alles wat voorzienbaar was, maar waar geen rekening mee werd gehouden in de bouw, kun je later - als het misgegaan is - als verwijtbare nalatigheid om je ogen geklapt krijgen voor een rechter. Dus afhankelijk van het soort feest (bij een hockey-club is het denkbaar dat de heren met sticks (niet die sigaretten, maar die houten stokken) hun feestgedruis luister zullen bijzetten, dus nog hoger die lampenzooi, of een "sticks-verbod" of waarschuwing!).
                        2. Als je dat al doet, inderdaad graag gelijktijdig en RUSTIG! En dan nooit meer per wind-up belasten dan 75% van de toelaatbare last op de zwakste wind-up.
                        3. Dat lijkt me wel zo slim, want als het er kwa gewicht niet op werkhoogte in zou mogen, mag het er ook niet in op show-hoogte. Waar je vervolgens met een ladder of rolsteigertje spot-voor-spot onderdoor moet: duurt veel langer, meer gevaar voor (om)vallen enz.
                        En daarbij gewoon de 75% regel aanhouden in alle situaties van één last op meerdere statieven.

rinus
                        "Gelukkig heb ik meer verstand van verzekeren".

Comment

• rinus bakker
                          • Mar 2002
                          • 5429

citaat:
                          ........Kettingen liepen door het systeemplafond. Waar het boven aan vast zat ... geen idee......
                          Hoi Michel,
                          Kettingen ! of kettinkjes ?
                          Dat kan heel veel uitmaken.... en evenzeer de verankering ervan.
                          en ja de boodschap blijft dus: Belastbaarheidsopgaven zwart!-op!-wit! van de eigenaar/beheerder vragen, voordat je er iets aan hangt of er jezelf en je spullen onder zet!
                          Want twijfel is NEE!
                          Stel dat die rommel zou vallen, heb je al een uitgezocht of je dan zelf verzekerd bent. Meestal niet, dan moet je dus toch alsnog die eigenaar/beheerder aansprakelijk stellen = alsnog en dan veel meer papier, maar dan achteraf, en met veel meer ellende.
                          Dus het is allemaal een kwestie van kansberekening, in dit geval de valkans!
                          In Enschede hadden we een "plof-kans", in Volendam een "brandkans", en in Cuijk 2 dagen geleden ook een "valkans" (torenkraan omgelazerd: 2 doden + 2 zwaargewonden + 1 lichtgewonde!)
                          suc6
                          rinus

Comment

• R. den Ridder
                            • Sep 2000
                            • 1500

En dan nu in Nijmegen een Knalkans.....waar zijn we in hemelsnaam toch mee bezig..ik schrik er elke keer weer van:

dode bij scoutingfeest in belgie: schietpartij
                            dode na aanspreken op asociaal gedrag, omstanders doen niets: een dode en mededader is vrijgelaten, want niet bewezen dat hij had geschopt
                            dode in nijmeegse diso: schietpartij
                            doden in cafe bachus: schietpartij

En het ergste nog na de openbare verkoop bij cafe bachus een paar maanden na de schietpartij: een brak van een jaar of 14 komt met een 218 naar buiten, en de interviewer vraagt of het niet vreemd was daarbinnen: neuh, zegt die gozer, het kwam hem wel goed uit, hij had geld en nou kon 'ie de bink uitgaan hangen met 2 218's...over bloedgeld gesproken

Comment

• rinus bakker
                              • Mar 2002
                              • 5429

citaat:
                              1.) kettingen van bedenkelijke makelij. Als je al
                              2.) eens gezien hebt hoe makelijk zo'n schakel kan openbreken als ie ergens omheen geslagen is en er wordt flinke belasting opgezet
                              Hoi Michel,
                              we gaan weer een stapje verder, want nu ga je te gemakkelijk met het begrip kettingen om: alsof alle kettingakels onbetrouwbaar zijn, en alsof aanslagketting gevaarlijke hijsgereedschappen zijn.
                              - Nee hoor. Hoogwaardig stalen kortschalmige ketting is prima hijsmateriaal - en in Europa ook de enig toegelaten voor dit soort doeleinden - en die gaan echt niet zo maar stuk.

Dus enkele vragen resteren:
                              1).
                              aan wat voor ssort kettingen hing die trussconstructie?
                              - kortschalmige ketting?, - langschalmige ketting?, - pleeketting? - halflangschalmige ketting, - knoopketting?, - bolletjesketting? - afzetketting? - armbandjes ketting? - hondenketting? - sneeuwketting?
                              - plastic? - koper? - staal? - rubber? - zilver?
                              2).
                              gezien hoe?... en bij wat?...
                              en bij wat voor 'flinke belasting' bedoel je dan?
                              Wat voor gebruiksfactor (= gebruikscoefficient = veiligheidsfactor = verhouding tussen de breukkracht en werkelijk uitgeoefende kracht) bedoel je dan?

rinus

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Rinus is er wel een meester in op elk topic (hoe het ook heet) terug te brengen naar een discussie over rigging e.d.

Voor Michel, ik begrijp het als je het niet kunt zeggen, wat voor speakers worden er gebruikt in die Function One kasten? Ik weet dat ze speciaal voor hun worden gemaakt maar hoe zijn ze uitgevoerd? Het gaat hier om zeer exotische kastconstructies maar zijn de speakers nog wel "normaal" of tref je hier ook allerlei rare dingen aan? Heb je wat gegevens van de losse componenten (nabouwen!)

MVG Contour

Comment

Working...