Theatervoorstelling 'de koningin'

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Theatervoorstelling 'de koningin'

Zo, dit weekend een (klein) theaterklusje gedaan:

Was een feestavond van de lokale fanfare van Grijpskerk, die als aanvullend programma een toneelvereniging hadden ingehuurd, waar wij de techniek voor deden. Voorstelling bestond uit 2 mensen die op hun stoel naar de optocht van de koningin zouden kijken, en ruzie kregen.

Materiaal:

Geluid
    -2x EV SX-300 speakers
    -Prodjuser M520 versterker
    -Soundcraft E8 mengtafeltje
    -Denon DN-2000F cd-speler
    -Roland 2x15 bands grafische EQ voor op de richtpijpen
    -2x Sennheiser ME66 condensator microfoons
    -Draadloze Shure Beta 87A handheld microfoon

Licht
    -6x 500 Watt fresnel (front) met L206
    -8x Par 56 (tegen) ook met L206
    -2x Arri Arrilite 800 spots met dichroïtisch daglicht filter
    -2x Showtec dimmende T4
    -Dimmerrack met LitePuter DX-625 dimmers
    -MA Lightcommander 12/2 lichttafel

Hier een paar foto's:

Begin van opbouwen.

Licht en geluidstafel + cd speler.

Onder de tafel de draadloze ontvanger en effectenrackje (ging alleen om de EQ).

Front rechts.

Front links en kanalen adresseren.

Sennheiser ME66 richtpijpen.

Amp- en dimmerrack onder het podium.

Krachtverdeler onder het podium.

Tegenlicht links.

Podium uitgelicht.
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Vervolg van boven:

Hmmz....?!

Ook een manier als je de lampen te warm vindt..?!

Toneelspel...

De fanfare, en uitversterken van steeldrums, was echter als extra dus geen rekening mee gehouden, maar met de ME66's was een zéér acceptabel resultaat te halen.

Uitversterken steeldrum solist d.m.v. een ME66. Wederom, niet ideaal maar resultaat was prima!

In de zaal zaten pak en beet gooi em weg 100 mensen.
    Op- en/of aanmerkingen welkom.

Groeten Hugo

Comment

• ralph
      Banned
      • Aug 2000
      • 2649

Leuke impressie.

Ten aanzien van uitversterken van die steeldrum: heb je het ook zonder versterking gehoord?
      Mijn ervaring met die dingen is dat ze hard zat gaan, zeker als je 100 man op bezoek hebt!

Verder: iets zegt me dat je normaliter disco doet en weinig theater, klopt dat?

Comment

• hugovanmeijeren
        • Oct 2004
        • 1436

Originally posted by ralph
        Leuke impressie.

Ten aanzien van uitversterken van die steeldrum: heb je het ook zonder versterking gehoord?
        Mijn ervaring met die dingen is dat ze hard zat gaan, zeker als je 100 man op bezoek hebt!
        Solist en dirigent kwamen naar mij toe met het verzoek deze uit te versterken.
        Ding gaat inderdaad wel redelijk hard, maar vooral bij de hogere tonen is versterking geen overbodige luxe. Argument was ook dat hij minder hard hoefde te spelen om boven de fanfare uit te komen.

Verder: iets zegt me dat je normaliter disco doet en weinig theater, klopt dat?
        Waar zie je dat aan, ik gok op de parren...?
        We doen inderdaad vooral bandjes/disco.
        Gaan nu wel wat meer richting theaterwerk toe doen, dus moeten binnenkort maar eens wat uitkijken naar een aantal PC's,Fresnels en profielen...

Maar ja, zoals altijd: Je moet roeien met de riemen die je hebt.
        Organisatie was erg tevreden, was zelf ook tevreden, maar er zullen ongetwijfeld verbeter punten zijn.

Groeten Hugo

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Hugo,

Waarom heb je voor de richtmikes gekozen en niet voor een paar headsetjes? Krijg je toch een mooier en 'droger' resultaat lijkt mij....
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
            • Nov 2005
            • 950

hoeveel wegen die Fresnels p/s? van welke wattages zijn ze? en van welk merk?

De keuze voor richtpijpen is simpel: goedkoop, minder gedoe.
            Werk zelf ook al jaren (5 op precies te zijn ) met de Sennheiser pijpjes (maar dan de korte versie) op musicals en theater en werkt prima! (Zolang je maar een goede feedbackdes er achter hebt hangen (sabine)).

Nog een vraag: je zegt dat je voor je fresnels L206 hebt hangen. Maar ik zie geen kleurenfilters voor je spots??
            Last edited by MEEO Licht en Geluid; 14-01-07, 21:33.
            MEEO Audio Licht Rigging,
            Mark van der Werff
            Groningen

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Originally posted by SPS
              Hugo,

Waarom heb je voor de richtmikes gekozen en niet voor een paar headsetjes? Krijg je toch een mooier en 'droger' resultaat lijkt mij....
              Simpel: ik heb geen headsets in de verhuur.
              Staan echter wel op de verlanglijst, maar in dit geval was het niet zo'n groot probleem, aangezien het hele stuk op dezelfde plaats (namelijk vanaf die 2 stoelen) gespeelt werd. En had er sowieso wel een EQ op gezet, dus konden redelijk hard gaan met die dingen.

Originally posted by MEEO
              hoeveel wegen die Fresnels p/s? van welke wattages zijn ze? en van welk merk?

Werk zelf ook al jaren (5 op precies te zijn ) met de Sennheiser pijpjes (maar dan de korte versie) op musicals en theater en werkt prima! (Zolang je maar een goede feedbackdes er achter hebt hangen (sabine)).

Nog een vraag: je zegt dat je voor je fresnels L206 hebt hangen. Maar ik zie geen kleurenfilters voor je spots??
              Wat ze wegen? geen flauw idee. Ik denk zo'n 1-2 kilo per stuk. Zijn, zoals in de materiaallijst vermeld 500 watt per stuk... (idd iets over de CE goedgekeurde belasting van die T4's maarja...) Fresneltjes zijn van Showtec (General Theaterspot 500 of iets dergelijks).

Kleurenfilters zijn pas na de foto ingestoken, je ziet nog dat er een paar raampjes missen.

Groeten Hugo

Comment

• w00Dy
                • May 2006
                • 257

Kwam je toe met je 500 watters als frontlicht?

Ik zou zeggen dat het wat weinig is (uit ervaring). Maar misschien moest het allemaal niet zo helder?
                Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• jurjen_barel
                  • Jun 2003
                  • 3148

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  Luiheid dus? Je wordt betaald om te werken, niet om het goedkoop en snel te houden.

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                  FB-destroyers voorkomen niet, die maskeren. Maakt niet uit hoe goed die dingen zijn, het geluid blijft drama met pijpjes. Of headsets, of de acteurs zo goed laten praten dat het akkoestisch kan (en met 100 man is dat peanuts). Alsjeblieft geen halve maatregelen en daar stoer mee lopen doen.

@Hugo: ziet er inderdaad uit dat je weinig theater doet. Waarschijnlijk was het budget van de plaatselijke toneelvereniging ook niet toereikend om wat extra materiaal in te huren? Toch nog redelijk opgelost. Ken voldoende drive-in shows die niet eens op het idee komen om bij theater tegenlicht neer te zetten. Misschien ook eens goed kijken naar een paar stukken truss met fatsoenlijke statieven, kun je een mooie overspanning maken om met lichtrichtingen te spelen. Kun je meteen ook een hele zooi extra armaturen ophangen. Zoals je het nu hebt aangepakt: niet onaardig.

Comment

• hugovanmeijeren
                    • Oct 2004
                    • 1436

Originally posted by w00Dy
                    Kwam je toe met je 500 watters als frontlicht?

Ik zou zeggen dat het wat weinig is (uit ervaring). Maar misschien moest het allemaal niet zo helder?
                    Ja behoorlijk, maar wederom, het hele podium hoefde niet te worden uitgelicht, enkel 2 stoelen in het middenpunt. En vergeet niet er hingen ook nog 2 Arri Arrilight 800 watters naast, die ook gebruikt werden.

@Jurjen: bedankt. Het is niet een kwestie van extra armaturen bijhangen, ik heb hier tot een 40 spots staan die ik zou kunnen inhangen, maar dat was A. niet nodig en B. daar was het budget niet naar. En truss hebben we hier ook wel liggen. Onze eerste hoop was echter om de heleboel te takelen, maar het bleek een onmogelijke zaal te zijn wat dat betreft.
                    Een mooi podium, maar meer dan een houten grid recht boven het podium, was er niet te bekennen. Zelfs geen klein stukje steigerpijp voor het podium voor wat front licht. Maar dan moet je ook bedenken dat je niet in een echt theater speelt, en dat je ook nooit zo'n resultaat als in een theater kunt behalen.

Een mogelijkheid was wellicht geweest om een tweetal kanaalliften met een trussoverspanning te gebruiken, maar dan ga je weer kijken naar de wensen van anderen, het is een avond van de fanfare, die alles een beetje 'low-key' wil houden, daar tussen door speelt een toneelvereniging voor 45 minuutjes.
                    Als ik dan aan kom met 40 lampen om 2 mensen uit te lichten...

Maar misschien inderdaad een idee, om voor een volgende keer toch een brug-constructie neer te zetten, met wat meer front...

Groeten Hugo

Comment

Working...