Tilburg rocks voor Tuzla

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mac tecson
    • Feb 2006
    • 348

Is best mogelijk volgens mij. Een tijd terug hebben we dat bij ons op school dus ook gedaan, alleen niet zoveel truss. 6e klas gymnasium; niemand ervaring (op een paar na) en het is ook gelukt.
    Dus het kan allemaal wel als je je maar goed voorbereidt.

Comment

• DidierB
      • May 2003
      • 337

Originally posted by misterBoem
      Was een leuke klus opzich voor veel jongens die nog nooit zoiest hadden gedaan.
      Ligt het aan mij of is het geen geruststellende gedachte dat zulke jongens zelfstandig groundsupports tikken?

Heb al wel een keer een groundsupport krakend en piepend omhoog weten gaan, resultaat van onervaren tikkers (of onvoldoende toezicht?), en dan gaan er maar vieze dingen door je heen hoor. --> omlaag dat ding!

Maar misschien heb ik wel een te zwak hart als het over heffen & hijsen gaat.

Groeten,

Beghin Didier
      Ampli bvba

Comment

• DJ_matthias
        • Jun 2005
        • 620

sinds wanneer mag je nu ook al met de wagen in de sporthal? dacht dat zwarte zolen verboden waren... en zoiets mag wel dan?
        we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
        Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• berolios
          • Sep 2005
          • 1538

@MisterBoem:

In essentie kan ik me zeker vinden in de 'hands-on' approach die het ROC in dit geval hanteert. Niemand hier op het forum is vanaf dag ƩƩn werkzaam als ware professional... door het te doen (en dus ook dingen verkeerd te doen) leer je in dit vak... Ik vind het dan ook hartstikke leuk voor jullie dat jullie deze klus helemaal zelfstandig hebben mogen preppen en draaien en ik ben ervan overtuigd dat alle betrokkenen er veel van hebben geleerd.

Wat ik wel (net zoals anderen hier) een beetje merkwaardig vind is dat er dus zowel tijdens de opbouw als de show geen enkele professionele begeleiding was bij dit project ?? (begrijp ik dit goed uit het verhaal ??).

Zo'n begeleider hoeft zich totaal nƩrgens mee te bemoeien, behƔlve de veiligheid van het werken en de constructies die gemaakt worden. Ik bedoel, van lelijk licht of slecht geluid kan niemand gewond raken, maar slechte constructies of onveilig werken daarentegen....
          Op deze manier wordt toch het doel gehaald dat het in principe door de leerlingen gedraaid wordt, maar wordt ook het veiligheidsaspect door het ROC gewaarborgd.

Over het algemeen zitten er op zo'n opleiding best jonge mensen (een groot deel zal niet eens 18 zijn?), over het algemeen hebben jongere mensen nu eenmaal een ietwat gematigd inzicht in veiligheidskwesties, ik denk dat het ROC wat veiligheid betreft naar jullie toe (maar ook zeker naar jullie ouders toe !!), een groot deel van de (juridische) verantwoording draagt... van dat oogpunt uit bekeken lijkt het me dus verstandig dat het ROC zorgt dat ze deze veiligheid kan garanderen... Als het ROC alle vertrouwen in jullie heeft op dit gebied: soit...

Maar goed, even over de klus zƩlf: hoe hebben jullie dit met geluid gedaan? Hebben jullie zƩlf gemixt bijvoorbeeld? Hoe klonk het? Hebben jullie Monitors vanuit de zaal gedaan, of met een separate mix? Krijgen jullie dan les in omgang met (VCA) tafels en zo, of hebben jullie die gewoon lekker links laten liggen? Was er vanuit HvdV iemand bij het neerleggen van de tafel en PA en zo? Hoeveel bandjes waren het? Kun je misschien eens een lijstje maken van hoeveel mensen hieraan mee hebben gewerkt vanuit jouw club en hoeveel mensen wat gedaan hebben (15 x FOH tech , 1 x prikker, op die fiets...)?

p.s. zat jij vorig jaar ook bij die ROC jongens dat op Mundial een podiumpje verzorgd heeft (dat podium met die containers)?
          Last edited by berolios; 02-05-06, 20:55.
          Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• PHsound
            • Mar 2002
            • 190

Zoals MisterBoem al zei ben ik ook op dit project aan het werk geweest!

Aller eerst wil ik een paar dingen rechtzetten;

Dit project was idd. vanuit onze opleiding op het ROC, het was compleet begeleid door professionals! Dit was een concert voor tuzla en hebben daarbij de hulp ingeschakeld van Stage bedrijven voor het leveren v/d apparatuur en het helpen bij het opbouwen.

Zo was er een Licht technicus, Geluidstechnicus maar ook een rigger.
            Zij hielpen ons met het opbouwen en gaven tips, vaak ging het erg vlot omdat veel leerlingen bij het desbetreffende bedrijf stage gelopen hadden dus wisten aardig hun weg te volgen.

Mijn taak was tijdens de productie zelf Stagemaneger, en na afloop het ik de afbouw gecoƶrdineerd zodat alles soepel weer de vrachtauto in ging.

Het materiaal lijstje ga ik even maken met de jongen die het licht schoof.

Comment

• TPL
              • Jan 2005
              • 63

Originally posted by berolios
              @MisterBoem:

Maar goed, even over de klus zƩlf: hoe hebben jullie dit met geluid gedaan? Hebben jullie zƩlf gemixt bijvoorbeeld? Hoe klonk het? Hebben jullie Monitors vanuit de zaal gedaan, of met een separate mix? Krijgen jullie dan les in omgang met (VCA) tafels en zo, of hebben jullie die gewoon lekker links laten liggen? Was er vanuit HvdV iemand bij het neerleggen van de tafel en PA en zo? Hoeveel bandjes waren het? Kun je misschien eens een lijstje maken van hoeveel mensen hieraan mee hebben gewerkt vanuit jouw club en hoeveel mensen wat gedaan hebben (15 x FOH tech , 1 x prikker, op die fiets...)?

p.s. zat jij vorig jaar ook bij die ROC jongens dat op Mundial een podiumpje verzorgd heeft (dat podium met die containers)?
              Ja bij dat podiumpje zat ik ook. Dat podiumpje met die containers kan je als directie idee zien wat niet helemaal lekker uit de verf kwam. Het plan daar was namelijk een onderwijs plein te maken met het Roc en de fonty's bij elkaar, Die podia zouden elkaar een beetje moeten afwisselen, maar zoals je had kunnen zien ging het niet helemaal goed tegenelkaar op. Er was geen buget voor spullen dus alles moest gebeuren met school materiaal, terwijl tegenover ons een dikke line array hing met heel wat subjes er onder. Wij hadden 1x dubbel 18" en 1x dubbel 12" 1,4" per kant. Om dat podium wordt nu nog steeds gelachen in onze klas.

Over de show afgelopen donderdag,

Brace had zijn eigen geluidsman bij (die er ook niet veel van snapte volgens mij). Het eerste wat deze man deed is naar de EQ lopen en instelling compleet recht zetten (was net goed ge EQ't ) en begon zelf wat weg te duwen en er bij te trekken zonder nog maar iets aan te hebben gehad. Daar hadden wij het dus ook al snel mee gezien. Voor de rest van de avond hadden wij iemand van een stagebedrijf erbij staan die o.a heeft staan mixen, maar ook anderen aan het werk liet en dingen uitlegde.

Het systeem klonk goed, bovenste toppen waren verkeerd gevlogen (zag ik gaf ik door aan de eigenaar van de PA, die gaf dit toe maar zei dat het niet verder gedoken kon worden (vondt ik vrij wazig) maarja) De bovenste 2 toppen zijn dan ook tijdens de show uitgezet, aangezien deze alleen maar voor lastige reflectie zorgde aangezien deze recht tegen de achterwand aanstraalde.

Er is daar geen les gegeven met VCA's maar het is op school wel behandeld. VCA's zijn ook gebruikt en werken kwa routing heel raar op deze tafel. Hans zelf heeft de tafel mee plat gelegd en wat kisten her en der neer gereden en geholpen bij de bouw van de monitor wing en de foh. (als Hans niet was mee gekomen was ik belast geweest met deze taak)

Er werd een apparte tafel gebruikt voor monitors, ook weer met iemand van een stage bedrijf erbij. Ook voor de ground support waren mensen van de ground support erbij om de opbouw te begleiden. Dus dat we het zelf hebben gedaan is niet waar (heb ik volgens mij ook nooit gezegt)

Tja en deze klus is verder uitgevoerd door mensen van de opleiding sound & vision 2e jaars, en wat zou er zo raar aan zijn dat jongens zo iets van voor tot achter kon begleiden en dingen kunnen bouwen. Er zijn een aantal jongens die echt wel zover zijn en ook in de praktijk wereld grotere klussen mee draaien bij de grotere bedrijven en nee, niet als kistjes duwer of kabel roller.

En ja we mochten zo met vrachtwagens bussen, enz zo de sport vloer op, stond ik zelf ook even van te kijken.
              Last edited by TPL; 02-05-06, 22:56.
              als blikken konden doden stopten ze er geen groenten in

Comment

• voederbietel
                • Feb 2005
                • 197

ik zit zelf in arnhem en nee ben nog geen 18 jaar, maar bij ons in de klas is er een groep van ongeveer 7a8 personen die volop meedraaien in de av wereld. beetje jammer is dat er vaak maar 1of2 van die groep op project gaan en een aantal mensen die niet gemotiveert zijn mee moet nemen en samen moet werken.
                het ligt ook aan de klus zelf, wij lopen nu heel veel bij het cios in arnhem om daar dansvoorstellingen oid te verzorgen, daar krijgen we een project waar we alles doen(opbouw, aansluiten, schowdraaien, afbouw) en dat zijn shows waar we veel leren en wat mee kunnen.
                we hebben ook projecten waar je een paar weken de naar een pretpark moet en waar je gewoon alleen als begelijding erbij zit. (daar zijn een paar leerlingen die daar hun leermomenten uithalen (ervaring met andere apparatuur) maar er zijn er ook veel die denken van wat moet ik met zo weinig apparatuur en ik verveel me dood! als je zo laatste leerling hebt heb je pech(die weeten niks en denken veel te groot)! maar als je alleen maar ervaaring hebt met die leerlingen moet je niet de andere leerlingen ook zo gaan beoordelen!

over het veiligheidsaspect ben ik met je eens dat er iemand moet zijn die de boel controleert(we hebben trouwens net vca basisveiligheidexamen gedaan) maar denk niet dat 1ste jaars studenten niks kunnen dan alleen maar kabels rollen (sommige werken bijna elk weekend met een pearl, doen grote projecten of zijn vaste geluidtechnichie bij een bn'er)

mooie show trouwens, ben wel benieuwd naar die regia tafel, wij krijgen er binnenkort ook les in!
                wat hing er verder aan licht?
                Met vriendelijke groet,

Frans Jansen

Comment

• DidierB
                  • May 2003
                  • 337

Ook voor de ground support waren mensen van de ground support erbij om de opbouw te begleiden.
                  Zo hoort het ook, mij hoor je niet meer

Dus dat we het zelf hebben gedaan is niet waar (heb ik volgens mij ook nooit gezegt)
                  Het kwam echter wel zo over, waarna mijn reactie.

En natuuuurlijk moet iedereen ervaring kunnen opdoen en is niemand als pro begonnen, maar een juiste en goede begeleiding is hierbij cruciaal: niet enkel qua veiligheid maar ook qua kwaliteit. En daar ging het bij mij over in mijn vorige post.

Alleszins zoals we hier zeggen: chapeau! En veel succes bij volgende projecten.

Groeten,

Beghin Didier
                  Ampli bvba

Comment

• berolios
                    • Sep 2005
                    • 1538

Nu is het ons duidelijk ;-)

Zoals ik al eerder vertelde: fantastisch initiatief en ik hoop dat jullie er veel plezier in hebben gehad en er veel van hebben geleerd !!

Maar zoals Didier ook al aangaf kwam het wel over alsof er totaal niemand als begeleiding aanwezig was. Maar nu blijkt dat dit wƩl netjes het geval was, is er niet veel kritiek dat ik zou kunnen leveren zonder erbij geweest te zijn.

Hoe vond de opdrachtgever het uiteindelijk? Is er ook een evaluatie geweest? Moeten jullie ook een verslag schrijven van wat je gedaan hebt, wat er goed/ fout is gegaan en zo?

Enfin, veel plezier en succes gewenst in de toekomst !

Cheers !
                    Einstein: "Een slim persoon lost een probleem op; een wijs persoon voorkomt het."

Comment

• TPL
                      • Jan 2005
                      • 63

Evaluatie komt later, de opdracht gever (roc in dit geval) was zeer tevreden met het resultaat. Aan het eind van elke periode moeten we project versagen inleveren in de vorm van wie wat waar wanneer waarom en hoe. Aangezien de mentors hier zelf ook aanwezig waren (ze keken hun ogen uit). Er komt ook nog een klasikale evaluatie waar alle goede en slechte punten in woorden uitgelicht.

Comment

• TPL
                        • Jan 2005
                        • 63

Onze bus (die van de opleiding) starte in 1 keer, we hebben maar 1 keer op heel de dag problelem gehad met dat ding.

inderdaad de regia van van de K, en Nee geen sp, zou wil wel geopperd hebben in de organisatie, maar een ander uit de organisatie had contacten met BW die de PA geleverd hebben.

Comment

• SPS
                          • Mar 2004
                          • 1662

nog een laatste vraag:

Was het druk bezocht?? (Daar ging het toch om nietwaar...)

Paul
                          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• TPL
                            • Jan 2005
                            • 63

Daar ging het wel om ja, het was immers een benefiet concert. Nu valt de opleiding sound & vision binnen KCM (kunst cultuur en media), daarin hebben ze ook een opleiding organisatie & promotie, die hadden dus de taak om dus te zorgen dat het druk zou worden en dat het benodigde geld voor Tuzla zou worden opgehaald. Blijkbaar is er iets niet goed gegaan daarin (de verantwoordelijken verschuilen zichzelf achterelkaar en doen er maar duister over) maar het was niet echt wat je noemt volle bak. Op het hoogte punt stonden er ongeveer 200 mensen in de zaal, waar er makkelijk 2000 in gaan. Best jammer dus. Maar het publiek wat aanwezig was heeft zich wel goed vermaakt (werd goed gedanst en gedaan). Best raar dat er weinig mensen kwamen want niet de minste namen kwamen optreden, o.a Brace en de Jeugd van tegenwoordig waren de namen die publiek moesten trekken. Niet gebeurd helaas. Maar ja dat was niet onze taak, onze taak was het verzorgen (onder eventuele begleiding) van licht geluid en beeld. Dat is goed gelukt.

Comment

• rene.derksen
                              • Feb 2004
                              • 649

Originally posted by DidierB
                              Ligt het aan mij of is het geen geruststellende gedachte dat zulke jongens zelfstandig groundsupports tikken?

Heb al wel een keer een groundsupport krakend en piepend omhoog weten gaan, resultaat van onervaren tikkers (of onvoldoende toezicht?), en dan gaan er maar vieze dingen door je heen hoor. --> omlaag dat ding!

Maar misschien heb ik wel een te zwak hart als het over heffen & hijsen gaat.

Groeten,

Beghin Didier
                              Ampli bvba
                              Met behoorlijk wat inzicht en minstens 1 ervaren bouwer, kun je al een heel eind komen. Ik heb ooit een Groundsupport met dak in elkaar getikt. In het begin kleine uitleg, daarna zelfstandig aan de gang, betreffende ervaren bouwer stond versteld hoe snel we bouwde zonder eenige fouten. De hele tent werd toen gebouwd met 4 man.
                              Licht is altijd zwaar.

Comment

• moderator
                                Moderator
                                • Apr 2001
                                • 5946

Goed, ook weer helder.
                                Leek mij al vreemd dat een dergelijk (leerzaam) project zelfstandig door leerlingen/studenten werd uitgevoerd.

Wat hebben jullie nu geleerd van zo'n project?
                                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...