Strandfuif 23 september 2005

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • avo-dave
    • Sep 2005
    • 26

ja jongens,

wat een hoop trussen... vind dit eigenlijk wel beetje gevaarlijk uitzien in een tent dan nog...
    paar vraagjes:

- die circle boven frontstage, hoe hangt die eigenlijk vast?
    - de hoofdtruss die hoogstwaarschijnlijk die kader in de midden
    draagt,
    hoe lang is die, hoe hangt die getakeld, en hoeveel belasting mag
    die dragen?

- ik zie geen safety's rond de par's?
    - en volgens mij is het verplicht om overal ijzeren safety te
    gebruiken, naar mijn weten mogen stoffen safety's niet meer?!!

mooie constructie anders, maar toch ni echt veilig volgens mij...

mvg

Comment

• Stijn Vanstiphout
      • Oct 2000
      • 1160

't Is waar ook, stoffen safeties mogen niet meer!

([|)][|)][|)])

mvg,
      Stijn Vanstiphout,
      LVL Multimedia
      Belgiƫ

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Kevin_DM
        • May 2003
        • 577

citaat:Geplaatst door avo-dave

ja jongens,

wat een hoop trussen... vind dit eigenlijk wel beetje gevaarlijk uitzien in een tent dan nog...
        paar vraagjes:

- die circle boven frontstage, hoe hangt die eigenlijk vast?
        - de hoofdtruss die hoogstwaarschijnlijk die kader in de midden
        draagt,
        hoe lang is die, hoe hangt die getakeld, en hoeveel belasting mag
        die dragen?

- ik zie geen safety's rond de par's?
        - en volgens mij is het verplicht om overal ijzeren safety te
        gebruiken, naar mijn weten mogen stoffen safety's niet meer?!!

mooie constructie anders, maar toch ni echt veilig volgens mij...

mvg

OK dan, cirkel boven DJ hangt vooraan getakeld met handtakel, bevestigd in nok van tentpaal. Achterkant is mee opgetrokken tmv kort stukje truss op 2 statieven (H-30D van 4 meter).
        Hoofdtruss is 20 meter lang, getakeld alle 10 meter (dus 3 takels) en gesafed alle 5 meter (aan elke tentpaal dus) voordat licht erin ging. truss is X-40V, heb ik niet eens moeite genomen om belasting tabellen bij te nemen, op 5 meter span kan dit onmogelijk problemen geven. Verticale belasing op de tentpalen kon volgens de tentboer 400 kg zijn per paal. Heb tentpalen ook even laten narekenen door inginieur stageco en die zag d'r geen probleem in. Kader bestaat uit 12 stuks X-30D en 8 stuks X-30D012/013, gewicht ong 140 kg, plus 8 * ACL fourbar, gewicht nog eens 120 kg, plus spiegelbol, gewicht 70 kg, zitten we op 230 kg, verdeeld tussen 2 ophangpunten. Ruimschoots voldoende lijkt me.

Par's hangen allemaal met dubbele clamps op, geen safety's nodig.

En ijzeren safety's, wat mag dit dan wel zijn ? Heb geen flauw idee wat het is, en dus ook niet waar het gebruikt zou zijn...Alle safety's zijn gewone 1-ton steels.

--- watt ever you want ---

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

citaat:Geplaatst door Kevin_DM

Ik zou nou wel eens van een rigger willen horen of dat klopt of niet. Want in dat geval kun je alles wat aan dubbele haken hangt gewoon niet safen, dat geld dan ook voor MAC's bijvoorbeeld... Of stel je maakt een 10-bar (doe eens gek) met 2 haken eraan; ook geen safe's nodig? Volgens mij is die "regel" onzin!

Ik vind het overigens ook weer doorschieten om elke PAR apart te moeten safen, maar er zijn plaatsen in Nederland waar je spulleke niet omhooggaan als dit niet het geval is (uit ervaring).

Comment

• mennobroere
            • Apr 2003
            • 89

Zoals ik het heb geleerd moet alles aan 2 punten zijn bevestigt. Dus een Par hang maar met 1 bout aan de Bar. Dus moet rond de Ophangbeugel en de Bar een Safety. Want de Ophangbeugel is wel met 2 punten bevestigt aan het armatuur.

Als je je T-Bar met 2 Haken heb vast gemaakt hoef je geen en Safety te gebruiken. Het zelfde geld voor een Movinghead aan 2 haken. Hoeft geen safety.

Zo heb ik het geleerd en mag hopen dat ze mij het goeie leren.

Greetz Menno

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

citaat:Geplaatst door (iCe)

citaat:Geplaatst door Kevin_DM

Ik zou nou wel eens van een rigger willen horen of dat klopt of niet. Want in dat geval kun je alles wat aan dubbele haken hangt gewoon niet safen, dat geld dan ook voor MAC's bijvoorbeeld... Of stel je maakt een 10-bar (doe eens gek) met 2 haken eraan; ook geen safe's nodig? Volgens mij is die "regel" onzin!

Ik vind het overigens ook weer doorschieten om elke PAR apart te moeten safen, maar er zijn plaatsen in Nederland waar je spulleke niet omhooggaan als dit niet het geval is (uit ervaring).
              Stel, je hangt een 10-bar omhoog, met 2 haken berekend volgens VF10, dan is dit volledig reglementair in orde. Haken moeten uiteraard steeds VF10 berekend zijn, en idd enkel met safety, of dubbel. Of dit nu 4-bar of 10- of meer bar...

Comment

• Jasper-Lichtbron
                • Jun 2001
                • 2155

En wat is dan de rede dat in de manual van iedere movinghead vermeld staat dat het ding altijd aan een safety moet hangen? Want als ik jullie moet geloven (no flame intended) is dat absolute onzin en mag je je koppen prima ophangen zonder die safety.

Voor "zo heb ik het geleerd" is denk ik nog geen enkele rechter gevallen, ik zie graag een norm of ander papieren verhaaltje waar dit terug te lezen is. Zou ons in de toekomst wel een hoop safety's sparen, echter wel een hoop geruzie met theatertech's kosten!

Comment

• axs
                  Moderator
                  • Jun 2002
                  • 2687

citaat:Geplaatst door (iCe)

En wat is dan de rede dat in de manual van iedere movinghead vermeld staat dat het ding altijd aan een safety moet hangen? Want als ik jullie moet geloven (no flame intended) is dat absolute onzin en mag je je koppen prima ophangen zonder die safety.
                  Good practice en common sense...
                  Ze gaan idd uit van dat je een safety moet gebruiken, maar idd zoals Kevin aanhaalt is dit indien je een secundair bevestigingspunt hebt(dat bovendien voldoet aan bepaalde voorwaarden) geen noodzaak.

Maar laten we daar eventueel verder over discussieren in het riggingforum.
                  If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• Kevin_DM
                    • May 2003
                    • 577

Ik veronderstel dat ze dit eruit zetten uit veiligheidsoverwegingen, aangezien MH's dikwijls opgehangen worden met slechts 1 haak (oa Martins), en de fabrikanten zichzelf veilig willen stellen.

In amerika mag je ook geen katten laten drogen in microwaves volgens de handleiding eh !

Comment

• avo-dave
                      • Sep 2005
                      • 26

ik heb cursus gevolgd bij frontline rigging in nederland, en volgens de ARBO-wet is het VERPLICHT om aan elke toestel (ja zelfs een beamlampje) een safety te hangen!!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Hallo david,

dat zal dan wel zijn op basis van de interpretatie door Frontline van de Arbo-wet. (Een interpretatie die ik overigens wel 100% deel).
                        Maar in de hele Arbowet staat geen enkele opmerking over welke safety aan welk toestel dan maar ook....
                        De Arbowet is een Kaderwet die in algemene termen garanties vereist voor veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu op het werk.
                        Maar die nergens op details ingaat, laat staan opmerkingen zal maken over bepaalde handelingen of apparaten in die die 'freaky business' van ons.
                        Dus ook al deel ik wel degelijk de geest van jouw opmerking, die opmerking zelf klopt NIET.
                        (En ik weet voor 99,9% zeker dat GertJan van Frontline dat ook nooit gezegd zal hebben.
                        Of werd die cursus door een ander gegegeven?)
                        een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• avo-dave
                          • Sep 2005
                          • 26

ok rinus,

je hebt gelijk... maar sommige mensen beseffen echt wel te weinig welke verantwoordelijkheid ze hebben en dus moet je echt wel goed nadenken bij zo'n klus... (soms frustratie als ik zo'n dingen zie..)
                          en idd het was GertJan...

Comment

Working...