Oordoppen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beatpower
    • Aug 2007
    • 23

Originally posted by jurjen_barel
    Hier ook Ronell.

Maareh... Een DJ met ortoplastieken? Dat is net zoiets als een Formule-1-coureur met 2 ooglapjes? (Doet meer kwaad dan goed!)
    Ben ik niet mee eens. Die ooglapjes die jij bedoelt onststaan vanzelf als je maar vaak genoeg zonder gehoorbescherming draait.
    Wat een rotgevoel geeft het na een paar dagen carnaval als je oren helemaal dicht zijn geslagen door de "herrie".

Bingo Players gebruiken ook gewoon de gegoten doppen van Beter Horen.
    Sommige andere DJ's vinden het overbodig omdat ze tog constant de hoofdtelefoon op hebben.

@ Furby:
    Raad jij 25dB demping aan voor mijn toepassing?
    Marcel gebruikt 9 en 15 dB filters las ik.
    Last edited by Beatpower; 27-04-10, 21:21.
    Zaanstad

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Als DJ moet je het volume ook in de gaten houden (in veel gevallen), dan zijn oordoppen no-go. Zet het volume maar lager.

Comment

• Furby
        • Apr 2008
        • 36

Originally posted by Beatpower
        @ Furby:
        Raad jij 25dB demping aan voor mijn toepassing?
        Marcel gebruikt 9 en 15 dB filters las ik.
        Ik ben drummer en gebruik de op maat gegoten doppen in de oefenruimte, als ik uit ga, of als ik concerten/ festivals bezoek. Met optredens speel ik met een universele in-ear monitor. Doorgaans vind ik het persoonlijk in discotheken en festivals zo hard, dat ik die -25 dB echt wel fijn vind. Ik zou persoonlijk niet voor slechts 9 of 15 dB gaan. Maar dat is mijn mening.

Ik weet niet hoe hard je als DJ draait? Standje oorpijn of ís er met lichte stemverheffing nog te praten? En draai je continu met een hoofdtelefoon op beide oren? Is de hoofdtelefoon gesloten of open? Als je continu met een hoofdtelefoon op je oren staat, kun je wellicht volstaan met een goede gesloten hoofdtelefoon. Enfin, dit soort vragen kunnen voor jou je keuze qua demping beantwoorden.

Ik ben geen expert op dit gebied. Maar wel zuinig op mijn oren, en gezien het feit dat ik drum en in een kleine oefenruimte het geluid niet weg kan, maar tegen de muren reflecteert, heb ik voor 25 dB gekozen.

Ik heb geen ervaring als DJ en kan je niet echt van goed advies voorzien. Maar als het zo is dat je met otoplastieken onder je hoofdtelefoon wilt draaien, ben je volgens mij niet helemaal juist bezig...

Ik weet alleen dat ik met uitgaan, als bezoeker, zeer tevreden ben met 25 dB. 9 dB lijkt mij sowieso erg weinig, dus ik zou als ik jou was de keuze laten tussen 15 en 25 dB.

Succes!

Comment

• melvyn
          • May 2009
          • 15

Welke filter van ronell hebben jullie erin zitten?.. Heb ze zelf ook en ben benieuwd welke jullie hebben.

Comment

• marcel
            • Aug 2000
            • 163

Beatpower,

25 db demping is, naar mijn idee, voor jou toepassing veel te veel. Kan me het van Furby wel voorstellen, aangezien hij drummer is, maar voor DJ gebruik is 25db demping echt veel te veel denk ik.

Zelf heb ik, bij het laten aanmeten van de doppen, in eerste instantie gekozen voor 15db filters, en heb daar later nog de 9db versie bij besteld.

De 15db filters gebruik ik vaak als ik moet draaien op een locatie waar ik als DJ zelf in het zaal geluid sta (wat vaak gebeurt als je gebruik maakt van het huis-systeem), tijdens mijn werkzaamheden als partyfotograaf en/of als evenement beveiliger. Ook kies ik voor deze filters als ik zelf een avondje ga stappen (kroeg/club bezoek).

De 9db filters kies ik meestal als ik moet draaien met een traditionele drive in show opstelling, waarbij je als DJ zelf aan de achterkant van het geluidsysteem staat. Met de 9db filters haal je net het harde randje van het geluid af, wat voor mij in een dergelijk opstelling vaak genoeg is om geen last te krijgen van geluidsmoeheid. De 9db filters gebruik ik ook vaak bij concert bezoek, met de 15db filters heb ik bij live concerten toch vaak het gevoel dat ik dan net iets te veel aan de 'live beleving' inlever.

Wat voor jou de beste keuze is ligt vooral aan de eisen die je stelt aan je otoplastieken. Wil je 100% zekerheid dat je nooit meer dan 80 a 85db op je oren krijgt, dan moet je kiezen voor 25db filters, of meer. Maar besef dan wel dat je waarschijnlijk ook een groot deel van de 'beleving' gaat missen, want laten we eerlijk zijn, het volume van de muziek is toch echt een onderdeel van de beleving (als dit niet zo was zouden we immers allemaal met slechts een paar 15" topjes touren...).

Ik heb bij mijn keuze een afweging gemaakt tussen bescherming en geluidsbeleving, en ben tot op heden erg tevreden met deze keuze. Sinds het gebruik van mijn Earproofs heb ik geen last meer van oorsuizen en geluidsmoeheid, terwijl ik gevoelsmatig ook niet teveel inlever op de geluidsbeleving. En ja, natuurlijk heb ik nu in een aantal gevallen geen 100% bescherming, maar ik vergelijk het maar met het gebruik van de autogordel. Het dragen van de gordel verkleind de kans op letsel bij een aanrijding aanzienlijk, maar het geeft mij zeker niet de garantie dat ik na elke crash fluitend uit de auto kan stappen, en dat accepteer ik ook iedere dag als ik in de auto stap.

Marcel
            You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• Beatpower
              • Aug 2007
              • 23

Dank u Marcel voor deze volledige post, dat waardeer ik echt.

Is 85dB de bovengrens van geen schade?

Een rekensommetje met de volgende gegeven waardes geeft bij een filter van 15dB nogsteeds 95B op je oren.iscotheek 110dB SPL (aanname),Filter 15dB.
              25dB Filters zouden dus ideaal zijn in dit geval gezien, dat zou resulteren op 85dB in je oren.

Voor mijn geval wordt het de keuze tussen 15dB of 25dB reductie.

Geluidsvolume speelt zeker mee met beleefervaring, je merkt erg goed op de dansvloer als je een een plaat zachter draait dan de plaat ervoor. Het is ook een mooi instrument om een goed nummer extra aandacht te geven.
              Natuurlijk is er dan nog het gezegde; bas moet je niet horen, die moet je voelen.

Zijn er hier meer mensen met een 25dB-filter ervaring ?
              Reduceert het 'te veel' in sommige gevallen?
              Worden gesprekken minder duidelijk in vergelijking tot een 15dB filter?
              Zaanstad

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Is 85dB de bovengrens van geen schade?
                Zie de Arbocatalogus. Daar staat een tabel die beschrijft hoe lang je bij bepaalde volumes kan rondlopen, voordat je kans op gehoorbeschadiging hebt.
                (8 uur bij 80dB, 4 uur bij 83dB, 2 uur bij 86dB, etc.)

Enne... Een discotheek kan prima op 100dB(A) draaien, dan zit je best goed met een 20dB-filter.

Originally posted by melvyn
                Welke filter van ronell hebben jullie erin zitten?.. Heb ze zelf ook en ben benieuwd welke jullie hebben.
                HT5MK heb ik erin zitten. Had eerst een andere, maar die was veel te ver van lineair vandaan.

Comment

• Furby
                  • Apr 2008
                  • 36

Geluidsvolume speelt zeker mee met beleefervaring, je merkt erg goed op de dansvloer als je een een plaat zachter draait dan de plaat ervoor. Het is ook een mooi instrument om een goed nummer extra aandacht te geven.
                  Misschien een hele andere discussie, maar doe je dan niet het eerst volgende nummer tekort?
                  Ontopic: Ik vind die beleving helemaal niet zo heel anders, als bezoeker, met doppen in. Het is allemaal een stuk zachter, maar verder waardeer ik lekkere nummers nog steeds als lekkere nummers. En ik maak bijna nooit mee dat er volumeverschillen zijn in het FOH geluidsniveau of in een discotheek.

Zijn er hier meer mensen met een 25dB-filter ervaring ?
                  Reduceert het 'te veel' in sommige gevallen?
                  Worden gesprekken minder duidelijk in vergelijking tot een 15dB filter?
                  Valt wel mee. Gesprekken worden minder duidelijk omdat iedereen in je oren staat te schreeuwen en te spugen om boven het zaalgeluid uit te komen. Dat is hinderlijker dan die demping van -25 dB.

Enfin, ik kan slechts voor mijzelf spreken, maar met stappen ben ik meer dan tevreden over mijn doppen.

Comment

• Noobie
                    • Dec 2007
                    • 223

Originally posted by Furby
                    Valt wel mee. Gesprekken worden minder duidelijk omdat iedereen in je oren staat te schreeuwen en te spugen om boven het zaalgeluid uit te komen. Dat is hinderlijker dan die demping van -25 dB.

Enfin, ik kan slechts voor mijzelf spreken, maar met stappen ben ik meer dan tevreden over mijn doppen.
                    Gaat natuurlijk nergens over, tegenwoordig werken we met PA's die met gemak 130 dB+ halen omdat het steeds harder lijkt te moeten. Vervolgens gaan de gasten met doppen van -25 dB naar feesten/discotheken..... is het niet handiger om gewoon max 90/100 dB aan te houden? Voor muzikanten/dj's zou maximaal 80 dB moeten worden verplicht gesteld , kun je tenminste nog wat doen met je mix. Scheelt een hoop sjouwwerk ook nog eens.

Comment

• Furby
                      • Apr 2008
                      • 36

Originally posted by Noobie
                      Gaat natuurlijk nergens over, tegenwoordig werken we met PA's die met gemak 130 dB+ halen omdat het steeds harder lijkt te moeten. Vervolgens gaan de gasten met doppen van -25 dB naar feesten/discotheken..... is het niet handiger om gewoon max 90/100 dB aan te houden? Voor muzikanten/dj's zou maximaal 80 dB moeten worden verplicht gesteld , kun je tenminste nog wat doen met je mix. Scheelt een hoop sjouwwerk ook nog eens.
                      Nee natuurlijk gaat het nergens over. Maar je kan je voorstellen dat als je in een discotheek gaat vragen of het alsjeblieft zachter mag, dat je keihard uitgelachen wordt. Dus dan maar doppen in. Maar ik ben nog steeds een van de weinigen in een discotheek met doppen in...

Maar 80 dB voor een live band? Ga je niet redden op een podium met een pop/rockband.

Comment

• Beatpower
                        • Aug 2007
                        • 23

Zit er een aardig verschil tussen den HT5MK filters van Ronell en de ER-filters van diverse andere merken als Earproof?
                        Prijsverschil is er zeerzeker, vandaar de vraag.
                        Zaanstad

Comment

• Stoney3K
                          • Sep 2007
                          • 1399

Originally posted by Furby
                          Maar 80 dB voor een live band? Ga je niet redden op
                          een podium met een pop/rockband.
                          Sterker nog, de gemiddelde drummer of blazer gaat daar in een enthousiaste passage makkelijk overheen.
                          First make it work, then make it look pretty!

Comment

• marcel
                            • Aug 2000
                            • 163

Zit er een aardig verschil tussen den HT5MK filters van Ronell en de ER-filters van diverse andere merken als Earproof?
                            Prijsverschil is er zeerzeker, vandaar de vraag.
                            Ik kan nergens een tabel met dempingswaarden vinden van het HT5MK filter bij Ronell, wel van de HT5.

Ik weet niet of dit één en hetzelfde filter is, maar als dit zo is snap ik ineens de opmerking die jurjen eerder maakte in dit topic (DJ met oordoppen is hetzelfde als een F1 rijder met oogkleppen oid), en zijn ervaringen met dit filter.

De filterwaarden die ik op de site van Ronell terug kan vinden zijn verre van lineair, en zijn naar mijn mening niet geschikt voor gebruik als DJ, geluidstechnicus of muzikant (hoge tonen worden bij dit filter gemiddeld maar liefst ruim 5x harder gedempt dan lage tonen). Maar goed, zoals gezegd gaat dit over o.a. het HT5 filter, en kan het heel goed zijn dat het HT5MK filter wel lineair dempt.

Misschien dat een gebruiker van het HT5MK filter op dit forum enige documentatie bij de aanschaf heeft gekregen over de dempingswaarden, want daar ben ik wel erg nieuwsgierig naar.

Marcel
                            You don't need eyes to see, you need vision.

Comment

• jurjen_barel
                              • Jun 2003
                              • 3150

Ik heb verder geen tabellen/grafieken van de HT5MK, maar dat staat los van mijn eerdere opmerking. Deze ging niet zozeer over de demping per frequentie, maar over de algehele volumecontrole!

Comment

Working...