Nieuw wetsvoorstel inzake geluidsvolumes, Belgie

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5430

Roken wordt verboden...
    Herrie wordt verboden...
    What's next?
    Zullen we die drammerige klungels in Brussel en Den Haag
    - die hun eigen shit amper voor elkaar kunnen krijgen -
    niet eens gaan verbieden om zich bezig te houden
    met het verbieden van zaken die door hen toch niet begrepen worden.
    Of zouden de op het eerste de beste (disco-)feestje van hun eigen partij
    ook met dB-meters en/of oordoppen gaan rondlopen?
    Na de "asbak inquisistie" krijgen we nu de luidspreker-politie?
    En over een jaar of twee de alkohol inspectie?
    Daarna de vetbekverbieders?
    De gloeilamp-gluiperds?
    De burka-brigadiers?
    De CO2-voetprint verificatuers?
    De ruften-ruik-reetmeet-regelaars?
    De minirok-hoogte-meters?
    De benzinepomp-slang-druppel-dorknopers?

"We kunnen met geen goed fatsoen een regels voor banken (of andere geldboeven)
    of grijpgare geestelijke geilneven opstellen (of handhaven).
    Dus dan richten we ons maar op het systematisch treiteren van het klootjesvolk"?.

Het wordt tijd om eens een les te trekken uit de lessen in Tunesie.
    Als de knoeiers in het pluche al te veel blijk geven van flagrante incompetentie
    moeten ze maar eens uit die luie stoelen gejaagd worden.

Er is een grote behoefte aan kamelen-fokkers in de Saoedische woestijn.
    Of kuilenspitters aan het Noordzeestrand.
    Last edited by rinus bakker; 20-01-11, 19:35.
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• chippie
      • Jul 2006
      • 528

@Rinus misschien dat we beter overstappen naar de verkoop van plastieke knoopsgaten.

Die regelmentaliteit is precies nummer 1 van de nieuwe regeringen en aankomende regeringen en dit zowel in het noorden als het zuiden.
      IF YOU PAY PEANUTS......YOU GET MONKEYS.

Comment

• DJ Antoon
        • May 2005
        • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
        Bij dubbele signaalsterkte in spanning: : 10 x Log2 = 10 x 0,301 = 3dB bij verhouding U1:U2 = 2:1.

lastig is echter dat dan het vermogen (want P=UxI, en met een constante R verdubbelt dus de U maar ook de I >>> 3dB in spanning is dus ook 3dB in stroom.
        Machten vermenigvuldigen is exponenten optellen, en dat is wat een logarithme doet : dus 6dB meer vermogen bij 3dB meer signaalspanning.
        Vaak wordt dan de 20Log gebruikt, die dezelfde uitkomst levert.
        Ik moet terug naar school.
        Spanning die verdubbelt is +6dB (U=20 log (U2/U1)= 20 log 2= 6)
        Vermogen dat verdubbelt is +3dB (P=10 log (P2/P1)= 20 log 2= 3)
        Dus precies andersom...

Comment

• DJ Antoon
          • May 2005
          • 1681

Originally posted by cru
          100 dBA: OK. Maar op hoeveel meter van de geluidsbron? gedurende welke (meet)periode wordt er gemeten, ze hebben daar in Brussel nog nooit van Leq60 gehoord zeker?
          Ik neem aan LAeq60.
          60-second equivalent continuous A-weighted sound pressure level the value of the A-weighted sound pressure level of a continuous steady sound that, within a measurement time interval of 60 s, has the same mean square sound pressure as a sound under consideration whose level varies with time.

Dus word de handhaving een steeds groter probleem met allemaal verschillende meetmethodes en de (verkeerde) toepassingen ervan. Moeten wij aan een handhaver uit gaan leggen dat hij verkeerd meet.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Nope,
            +3 dB = dubbel vermogen
            +6 dB = dubbele voltage
            +10 dB = dubbel zo luid
            Lees deze interessante pagina er maar eens op na.
            Juist: ik was fout wat betreft vermogen/geluidsdruk : verdubbeling van vermogen/geluidsdruk is +3 dB
            Maar 10 dB is dus NIET dubbele geluidsdruk! Dat is +3 dB!
            10 dB wordt ERVAREN als dubbel zo luid maar is dus GEEN verdubbeling van de geluidsdruk: dat wou ik even zeggen. En dat zegt die pagina waar je naar verwijst ook.
            [FONT=Arial][/FONT]
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Wikipedia snapt het zelf ook niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

ff een paar principes uit de doeken doen:

- de dB is een verhoudingsgetal, net zoals ppm en ppb.

vraag : hoe vaak zie ik een rode auto rijden op straat ?
              antwoord : een op de tien - = 1 : 10 = 10x log( 0,1) = -10dB

vraag : ik halveer mn voedende spanning :
              antwoord : 10 log 0,5 = 10 . -3,01 = -3,01 dB
              vraag : wat doet dat met mn vermogen:
              antwoord : dat gaat naar 10 log (U²/R), dus 2x 10 log(U/R) = 20 log (U/R) = -6,02 dB

En nou komt-ie : ze hebben in de geluidsdruk de verhouding van het aantal Watt per vierkante meter tov een referentie druk ( 10e-12 W/m²)
              Dus 6dB minder geluidsdruk ( of vermogen) bestaat uit 3dB minder spanning, en 3dB minder stroom, waardoor de puzzel weer rond is.

ik weet dat logaritmes erg lastige wiskunde is, maar meer kan ik er niet van maken.
              Anders zou er dus energie uit het niets kunnen komen, en daar geloof ik nog steeds niet in.

Degene die 3dB meer vermogen wil moet dus 1,5dB meer spanning geven, en (bij gelijkblijvende speaker) 1,5 dB meer stroom.

Comment

• rinus bakker
                • Mar 2002
                • 5430

Dankjewel Mac
                (ik heb nu rode oortjes - want de logs zijn ook zeker niet mijn specialilteit)
                MAAR:
                "Anders zou er dus energie uit het niets kunnen komen, en daar geloof ik nog steeds niet in".
                Gne gneh gneh - en daarin verschillen de techneuten van de politici.
                Die geloven altijd wel ergens in, of het nou zo is of niet, dat kan ze niet schelen.
                een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

Wie heeft ooit eens bedacht, dat muziek alleen goed klinkt als alles op maximum draait en gehoorbeschermende maatregelen moeten worden?
                  Want laten we wel zijn, gehoorschade treedt gewoon op als je te lang in een ruimte vertoeft met een te hoog geluidsniveau. De schade is onomkeerbaar.
                  De fabrikanten van hoortoestellen gaan nog gouden tijden tegemoet.
                  Ik zeg altijd als het over geluidsweergave gaat,: mooi is vakmanschap, hard is een kwestie van geld.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• DJ Antoon
                    • May 2005
                    • 1681

Originally posted by MacGyverSounds
                    Wikipedia snapt het zelf ook niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)

vraag : ik halveer mn voedende spanning :
                    antwoord : 10 log 0,5 = 10 . -3,01 = -3,01 dB
                    vraag : wat doet dat met mn vermogen:
                    antwoord : dat gaat naar 10 log (U²/R), dus 2x 10 log(U/R) = 20 log (U/R) = -6,02 dB
                    Ik snap niet waarom je terugkomt op 10 log als het over spanningen gaat.
                    De helft in spanning is -6dB.

Ik heb het ook maar eens opgezocht wel in het engels...
                    Decibel - Wikipedia, the free encyclopedia

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

Spanningsverhoudingen inderdaad 20 log V2/V1
                      Vermogensverhoudingen inderdaad 10 log P2/P1. Echter is het U²/R en dus niet (U/R)². Die exponent mag je dus NIET overbrengen voor je log!! Dat is fout volgens de wiskunde. Ook moet je in de dB-berekening GELIJKE grootheden vergelijken! U en R zijn dat NIET en dus ook FOUT!
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by laserguy
                        Spanningsverhoudingen inderdaad 20 log V2/V1
                        Vermogensverhoudingen inderdaad 10 log P2/P1.
                        Echter is het U²/R en dus niet (U/R)². Die exponent mag je dus NIET overbrengen voor je log!! Dat is fout volgens de wiskunde.
                        R = constant en gelijk, en mag je dus wegstrepen...
                        Ook moet je in de dB-berekening GELIJKE grootheden vergelijken! U en R zijn dat NIET en dus ook FOUT!
                        U en R zijn via P aan elkaar gewaagd, maar ook via I , de wet van Ohm heet dat geloof ik
                        bijna, omdat de R constant is staat er dus eigenlijk 10log [(U₁²/constant)/(U₂²/constant)]
                        ofwel 10log[(U₁²/U₂²).(iets/iets)]

de 1/R valt er dus uit, en staat er weer P=10log [(U₁²/U₂²)] = 20log(U₁/U₂)

Nogmaals : Denk in energie : hoe kun je 3dB vermogen winnen als je spanning EN je stroom 6dB hoger zijn in een constante weerstand?
                        P=U.I, dus dat zou (machten vermenigvuldigen is exponenten optellen) 12dB worden dan. Hoe ze dan aan 3dB komen is mij een volslagen raadsel.

Ik ga nog wel ff een meetopstellinkje bouwen, fotoos maken etc..
                        Last edited by Gast1401081; 22-01-11, 09:46.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Euhm... Niet dat het niet vermakelijk is om te lezen, maar we beginnen met discussie over een wetsvoorstel in BE en we hebben het nu over natuurkundige wetten.
                          OF een nieuw onderwerp, of back on topic aub!
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

klopt, zie jij kans om deze bijdrages apart te zetten?
                            Froegah.. kon de forum software dat vrij eenvoudig...

Comment

• laserguy
                              • Jun 2003
                              • 2755

Nogmaals : Denk in energie : hoe kun je 3dB vermogen winnen als je spanning EN je stroom 6dB hoger zijn in een constante weerstand?
                              P=U.I, dus dat zou (machten vermenigvuldigen is exponenten optellen) 12dB worden dan. Hoe ze dan aan 3dB komen is mij een volslagen raadsel.
                              Splits dit forumonderdeel dan maar wat mij betreft! Doe het wel sneller dan dit land .
                              We zijn dus inderdaad akkoord over spanning = 20 log en vermogen = 10 log heb ik begrepen?
                              Dat leidt ons inderdaad tot de volgende rariteit: stel 20 V en 10 V uitgang. Dat is 6 dB als spanningsverhouding.
                              Wat zien we bij vermogens in 8 Ohms bij 20 en 10 V: 10 log (50W/12.5W) = 6 dB!
                              En dat klopt!
                              Want: 6 dB is spanningsverdubbeling, wat dus eigenlijk tot een vermogensverviervoudiging leidt en ook dat klopt want de + 6 dB in vermogen die we krijgen met die 6 dB spanningsverhouding is ook een verviervoudiging (+ 3 dB is immers verdubbeling bij vermogen)!

Comment

• Stoney3K
                                • Sep 2007
                                • 1399

Originally posted by speakertech
                                Wie heeft ooit eens bedacht, dat muziek alleen goed klinkt als alles op maximum draait en gehoorbeschermende maatregelen moeten worden?
                                Want laten we wel zijn, gehoorschade treedt gewoon op als je te lang in een ruimte vertoeft met een te hoog geluidsniveau. De schade is onomkeerbaar.
                                De fabrikanten van hoortoestellen gaan nog gouden tijden tegemoet.
                                Ik zeg altijd als het over geluidsweergave gaat,: mooi is vakmanschap, hard is een kwestie van geld.
                                Kun je mij ook even vertellen hoe ik publiek op moet voeden zodat het zijn bek houdt? Als het gemiddelde publiek een half dozijn biertjes op heeft wordt dat namelijk nogal lastig, en dan kan ik wel met 90dB een PA ertegenaan zetten, maar dan zal de eerste rij er wat van horen en de rest van het veld hoort niks anders dan een meelallende menigte.

Oh, en ik ben ook even benieuwd hoe ze dan muzikanten aan gaan pakken. Ik zeg, gitaristjes met versterkers die ze het liefst op 12 zetten, of zangers die een monitoring willen waar de gemiddelde PA-boer van achterover slaat. Dan kun je hoog of laag springen, maar als er 105dB(C) van je publiek of je podium af komt en je PA staat duidelijk uit, bellen ze dan ook de politie? En de koperblazers, mogen die dan maar inpakken en naar huis gaan? Een beetje trompet gaat makkelijk over de 110dB heen.

De afstand waarop ze meten ben ik ook even benieuwd naar. 100dB op een halve meter van de weergever is natuurlijk onzin, dat haal ik met het stereo-setje thuis nog als ik het even flink openschroef.
                                First make it work, then make it look pretty!

Comment

Working...