Terugbetaling

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jans
    • Feb 2003
    • 869

Originally posted by AJB
    In Nederland geldt het "redelijkheids-principe". Je kunt er in dit geval van uitgaan dat het redelijk is dat jij opdraait voor de onkosten van de verhuurder. Daar zal elke rechter hem/haar in gelijk geven.

Het is uiteraard vreemd dat jij verwacht dat je zonder kosten kunt annuleren terwijl je zelf een week van te voren je feestje cancelled.

Betaal gewoon netjes de gemaakte kosten, of onderhandel eventueel nog over de hoogte van het extern-ingehuurde bedrag. De verhuurder heeft het recht om buiten jouw medeweten materialen van andere partijen in te huren. Dit zijn gemaakte onkosten waarvan hij jou redelijkerwijs niet op de hoogte hoeft te stellen.
    Ik ben het eens met het betalen van kosten zoals deze in de algemene voorwaarden worden genoemd.
    Echter, betalen voor zaken die de verhuurder niet op voorraad heeft en deze derhalve zelf heeft ingehuurd gaat me te ver. Indien de huurder te kennen is gegeven dat deze niet voorradig zijn maar wel voor hem kunnen worden geregeld wordt het anders maar daar is in dit geval geen sprake van.

De verhuurder heeft iets verhuurd aan een klant en komt er vervolgens achter dat hij hiervoor een dubbele boeking heeft. Dit is het (marge)probleem van de verhuurder en dit kan niet het probleem van de huurder worden. Had de verhuurder zijn planning maar beter voor elkaar moeten hebben en de klant hier van te voren over inlichten.
    Kosten betalen bij een annulering, ja. Maar niet voor gemaakte kosten die de verhuurder heeft jegens zijn inhuur. Het moet niet gekker worden.
    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Rolandino
      • Mar 2007
      • 1451

Echter, betalen voor zaken die de verhuurder niet op voorraad heeft en deze derhalve zelf heeft ingehuurd gaat me te ver.

Op zich niet als een klant bij mij komt om een set te huren en ik zit vol en ik weet dat een collega bedrijf nog een set vrij heeft zou ik dat ook doen ( je wilt toch immers je klanten niet teleurstellen )

Als ik bij collega bedrijf hier voor ook kosten moet maken of ook moet reserveren met een clausule dat ik bij annulering ook moet betalen.

Moet het ook ophalen bij collega dat kost ook tijd en transport noem maar op.

deze kosten zou ik bij annulering graag terug willen hebben.

Maar goed ieder zijn opvattingen.
      EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• tha_dj
        • Jan 2004
        • 375

Juist.....waarom zou je als bedrijf dat iets regelt voor een klant, wegens drukte of omdat het niet in jouw voorraad zit het niet inhuren bij een concullega ???
        Doet ieder bedrijf, want je kan nu eenmaal niet alles hebben.

Moet je dit doen, en wordt vervolgens de order gecanceld zit je met onkosten, JIJ hebt het namelijk ook besteld bij de concullega ( meestal met korting ) en moet betalen.
        Dit wordt altijd doorberekend als er last minute wordt gecanceld, en ja daar valt een week ook onder.

Had je wit gewerkt en was je een bedrijf dan had je jezelf hiertegen beschermt, want het feest gaat ook wel eens niet door, en heb je er personeel voor ingehuurd, spullen dan moet je ook afkomen met betalen !
        Daarom zijn bedrijven ook iets duurder als de beunhaas, want alles kost geld.

Maar goed, met klanten zoals jij ben ik ook nog wel eens coulant ! Want sommige knulletjes mogen ook in natura betalen door een X aantal keren mee te gaan om te werken en daarmee de schuld in te lossen en ervaring op te doen kwestie van onderhandelen !!!
        your light !

Comment

• Stevengos
          • May 2010
          • 106

Nou, morgen even langs bij een rechtswinkel om wat info in te winnen. Voor de rest wel interessante reacties. Er zou ook nog een algemene wet zijn voor dit soort gevallen van cancelling? Ook heb ik niets gezien van een annulerings-kosten clausule....

Ik hoor nog van jullie.
          Last edited by Stevengos; 06-06-10, 21:26.
          De werkelijkheid komt soms harder aan dan een geperfectioneerde illusie :D

Comment

• w00Dy
            • May 2006
            • 257

Als je geen voorwaarden bij het contract hebt, buiten de afgesproken som op die datum na levering producten kan hij volgens mij naar zijn geld fluiten.

Ik vind het niet kunnen dat als verhuurder X nog annulatiekosten gaat aanrekenen voor spullen die hij zelf niet op stock heeft en hij het op voorhand niet aan jouw meldde. Dat is nl. zijn risico, niet het jouwe. Het zou best kunnen dat het een concullega is van een ander dorp en die hem in principe niets aanrekent.

nogmaals, geen voorwaarden waarin dat vermeld stond = geen geld voor hem. Zal hem leren en jou (want jij gaat binnenkort contracten helemaal doorlezen)
            Alles begint bij Neutrik

Gitaren verdienen beter dan een SM 57

Comment

• Rolandino
              • Mar 2007
              • 1451

jij tekent een huurovereenkomst bij een bedrijf die hier natuurlijk kleine lettertjes op hebt staan en ook nog eens Algemene Voorwaarden heeft gedeponeerd bij de KvK.

Jij annuleert nu de klus door omstandigheden daar zitten nu eenmaal haken en ogen aan.

Je hebt getekend voor een klus voor een x bedrag.

Dat jouw verhuurder voor deze klus heeft moeten bijhuren ( of zijn laastse set aan jou heeft verhuurt ) en hierdoor een setje heeft bijgehuurd om nog meer klussen te kunnen draaien is in feite niet jouw probleem echter heeft het bedrijf in kwestie kosten moeten maken omdat hij door zijn sets heen was en jij de klus cancelt dus hij moet ook de extra huur die hij heeft geboekt bij een collegabedrijf waar ook annuleringskosten bijzitten.

het bedrijf dus ghet recht heeft deze kosten bij jou te verhalen.

Waarom heb je moeten tekenen ?

Als je vaste klant bent en betrouwbaar bent gaat er na een loop van tijd dat papierwerk er wel vanaf tot op zekere hoogte.

DAT jij hebt moeten tekenen is ook belangrijk voor eventuele schade , diefstal, of andere omstandigheden te dekken.

Jij bent altijd aansprakelijk voor wat er ook gebeurt met die set stel dat jouw klant er een glas bier over dondert ben jij aansprakelijk bij het bedrijf waar je het hebt gehuurd en jouw klant in feite heeft de aansprakelijkheuid to jou.

Maar als jij dit niet op papier hebt staan dus een overeenkomst tussen jou en de klant sta je safe.

Heb je geen contract afgesloten omdat je een beetje beunt heb je een probleem :

OF jouw klant betaald de schade niet en draai jij voor de kosten op.

Daar is nou juist de handtekening voor die JIJ hebt gezet ( dan teken je voor alle aansprakelijkheid betreft schade of diefstal en andere omstandigheden )

JIJ bent verantwoordelijk to jouw verhuurder en in feite jouw klant to jou.

Of jouw klant is betrouwbaar en vergoedt het uit zichzelf aan jou zodat jij het weer kan betalen aan jouw verhuurder.

Mss betaald je klant wel de schade die jij moet betalen dan hoed je niets uit eigen zak te betalen en scheelt jou weer centen en jouw klant heeft er ook mee geleerd dat niet altijd de zon omhoog staat.
              Last edited by Rolandino; 06-06-10, 21:12.
              EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Stevengos
                • May 2010
                • 106

Originally posted by Rolandino
                jij tekent een huurovereenkomst bij een bedrijf die hier natuurlijk kleine lettertjes op hebt staan en ook nog eens Algemene Voorwaarden heeft gedeponeerd bij de KvK.
                Uhm, hij staat volgens mij niet bij de KvK ingeschreven, zou dat ook nog is veel kunnen uitmaken in dit verhaal?

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Ik denk eerlijk gezegd dat alle veronderstellingen en aannames die her en der gemaakt worden langs de kant mogen en alles 'zo doe ik het' en 'zo is het normaal' ook, dat is hier niet van toepassing.

Rolandino, je verhaal klopt deels, deels niet. Als de verhuurder in zijn voorwaarden heeft staan hoe annuleringen worden afgehandeld, dan gaat dat op die manier. Achteraf met annuleringskosten aan komen zetten werkt gewoon zo niet, of vooraf melden (en in de voorwaarden hebben staan), of dikke pech als de klus geannuleerd wordt.

@Stevengos: als de verhuurder geen KvK heeft is het geen bedrijf, dus betreft het hier een overeenkomst tussen particulieren. Dat verschilt iets in het juridische proces (je kan het bijvoorbeeld niet meer over de boeg 'consumentenbescherming' gooien), maar qua overeenkomst veranderd er weinig.
                  Is het mogelijk de tekst van de getekende overeenkomst hier te plaatsen, uiteraard zonder op enige manier openbaar te maken om welke rechtspersoon het hier gaat?
                  Dan zouden we je al veel beknopter kunnen bijstaan/adviseren.
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Originally posted by Rolandino
                    Echter, betalen voor zaken die de verhuurder niet op voorraad heeft en deze derhalve zelf heeft ingehuurd gaat me te ver.

Op zich niet als een klant bij mij komt om een set te huren en ik zit vol en ik weet dat een collega bedrijf nog een set vrij heeft zou ik dat ook doen ( je wilt toch immers je klanten niet teleurstellen )

Als ik bij collega bedrijf hier voor ook kosten moet maken of ook moet reserveren met een clausule dat ik bij annulering ook moet betalen.

Moet het ook ophalen bij collega dat kost ook tijd en transport noem maar op.

deze kosten zou ik bij annulering graag terug willen hebben.

Maar goed ieder zijn opvattingen.
                    Let wel, ik stel dat de huurder hiervan niet op de hoogte wordt gebracht.
                    Je gaat als bedrijf iets inhuren wat later niet nodig is = bedrijfsrisico.
                    Van de andere kant, als je een goede relatie met een collegabedrijf hebt valt het met het betalen van kosten bij annuleringen vaak wel mee.
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• MusicXtra
                      • Feb 2006
                      • 9316

Dat de verhuurder in kwestie zelf de gereserveerde spullen wel of niet heeft doet in deze eigenlijk niet ter zake.
                      Er is een overeenkomst gesloten voor levering van diensten en goederen waarbij het voor de huurder niet van belang is waar de spullen vandaan komen zolang ze er maar zijn.
                      Feit is dat de spullen voor de afgesproken datum gereserveerd waren en dus niet aan iemand anders verhuurd konden worden, daardoor is er sprake van inkomstenderving.
                      Daarbij zijn er administratie kosten gemaakt, in dit geval voor de reservering bij een derde maar ook wanneer het eigen spullen betrof zullen er administratie kosten gemaakt worden.
                      Maar, de verhuurder dient duidelijk te zijn in zijn voorwaarden, is hij dat niet dan is hij overgeleverd aan de goedgeefsheid van zijn klant.
                      In alle redelijkheid lijkt me een vergoeding, ondanks het eventueel ontbreken van duidelijke voorwaarden, wel op zijn plaats.
                      De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

Zoals zo vaak (helaas!) duikt ook hier weer allerlei onzin op...

- Allereerst het verhaal KvK; het is ABSOLUUT niet verplicht om je Algemene Voorwaarden de deponeren bij de KvK. Dit is een extra dienst (die de Belastingdienst en je notaris ook leveren). Het gaat er om dat je kunt aantonen dat je de klant de voorwaarden ter beschikking hebt gesteld. Dat mag ook gewoon op een website waarnaar je verwijst in een contract.

- Het is niet zo dat zaken die NIET in een contract zijn vermeld, ook niet gelden. Sterker nog: alles dat niet vermeld staat, wordt uitgevoerd naar redelijkheid en billijkheid, of zo mogelijk "in de strekking van de voorwaarden"

- Als jij zelf Algemene Voorwaarden hebt, zijn die totaal niet van betrekking op de overeenkomst in dit geval. Jij neemt namelijk een dienst/product AF en de voorwaarden van de verhuurder gelden hier. Wel kun je hiervoor LEVERINGSVOORWAARDEN opstellen, die je laat ondertekenen door de verhuurder. Dit is uitsluitend in gebruik bij de grotere bedrijven, aangezien er weinig bedrijven zijn die hier voor willen tekenen.

Even heel simpel juridisch gezien, slaat het nergens op dat de topicstarter zegt "kosten okay, maar zijn inhuur niet, het moet niet gekker worden". Als jij bij de Albert Heijn een pakje ham koopt, zit daar ook vlees in, dat ze hebben gemaakt van varkentje Piggy, bij boer Harmsen. Daar heb jij (gelukkig) niets over te zeggen verder, behalve dat je het product wilt afnemen (of niet).

Het is niet aan jou om te bepalen of de verhuurder iets wil bijhuren bij en collega bedrijf. In alle redelijkheid zijn het legitieme kosten die hij opvoert. Daarnaast wordt er in dit topic steeds geroepen "een week van te voren af zeggen en toch nog kosten??". Dat raakt uiteraard kant noch wal, aangezien de termijn niets te maken heeft met logistieke problemen, als wel met het feit dat hij de spullen niet aan iemand anders heeft kunnen verhuren. De kosten zijn dus volkomen legitiem.

Betaal dus gewoon de rekening en bespaar je het loopje naar de rechtswinkel. Wat ze je ook adviseren: als je dit laat voorkomen ga je nat!

Zakelijk gezien is er altijd een oplossing die je kunt voorstellen (omdat niemand zin heeft in een lang proces) en dat heet een schikking. Hierbij doe je een tegenvoorstel (bijv. 50/50). Als ik de verhuurder was zou ik je echter mooi laten betalen...
                        If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
                        ------------------------------------------------
                        Arvid Buit
                        Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• Rolandino
                          • Mar 2007
                          • 1451

Ik weet natuurlijk niet wat voor bedrijf het is en wat voor Algemene Voorwaarden hij wel of niet heeft plus ken ik zijn leveringsvoorwaarden niet.

Maar als het een bedrijf is die met huurovereenkomsten werkt die je moet tekenen lijkt het mij dat dit bedrijf goed is ingedekt op dit soort dingen waar je eenmaal ondertekend niet meer onderuit kunt komen.

Zoals Jans al zei :

Mocht je goede vrienden zijn met de verhuurder of regelmatig daar komen kun je best wel ergens mee overeenkomen en zullen de kosten meevallen.

Jammer is dat TS geen papierwerk heeft van zijn eigen verhuur of produkties zo kan hij niemand aansprakelijk stellen.

Dus draait hijzelf volledig op voor de eventuele kosten.

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

Originally posted by Stevengos
                            Er zou ook nog een algemene wet zijn voor dit soort gevallen van cancelling? Ook heb ik niets gezien van een annulerings-kosten clausule....

Ik hoor nog van jullie.
                            dit is boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de bijzondere overeenkomsten.

verder gewoon appeltje eitje, jij tekent voor een overeenkomst, en wilt die ontbinden.
                            De kosten die hiermee gemoeid zijn zijn voor de andere partij te bepalen, en voor jou te betalen.

De rest is niet interessant.

Comment

• tha_dj
                              • Jan 2004
                              • 375

Mijn GOUDEN TIP nogmaals :

Vraag of je in Natura kan betalen, doe je ervaring op met klussen voor het bedrijf waar je nu tijdelijk NIET zo mee door de deur kan en scheelt je een hoop scheve gezichten, nare roddel en achterklap ( rechts winkel, rechtszaak, enz. maak je weinig vriendjes mee voor die paar tientjes, hooguit 200 euro ! )

Hij blij, jij blij

Wij als gevestigde concullegas hier in de buurt, vissen in dezelfde vijver, en helpen elkaar ook met materiaal zo nu en dan.
                              En als dan een starter brokken maakt, achter loopt met betalingen, enz....krijgt een ieder een waarschuwing omtrent persoon, bedrijfje X en dit kost klandizie, werk, en bemoeilijkt het verkrijgen van materiaal.

Bedrijven werken elkaar tegen, maar kunnen soms ook erg goed elkaar op de hoogte houden !!!
                              your light !

Comment

• Stevengos
                                • May 2010
                                • 106

Originally posted by tha_dj
                                Mijn GOUDEN TIP nogmaals :

Vraag of je in Natura kan betalen, doe je ervaring op met klussen voor het bedrijf waar je nu tijdelijk NIET zo mee door de deur kan en scheelt je een hoop scheve gezichten, nare roddel en achterklap ( rechts winkel, rechtszaak, enz. maak je weinig vriendjes mee voor die paar tientjes, hooguit 200 euro ! )

Hij blij, jij blij

Wij als gevestigde concullegas hier in de buurt, vissen in dezelfde vijver, en helpen elkaar ook met materiaal zo nu en dan.
                                En als dan een starter brokken maakt, achter loopt met betalingen, enz....krijgt een ieder een waarschuwing omtrent persoon, bedrijfje X en dit kost klandizie, werk, en bemoeilijkt het verkrijgen van materiaal.

Bedrijven werken elkaar tegen, maar kunnen soms ook erg goed elkaar op de hoogte houden !!!
                                Hmm, in natura kan ook natuurlijk, maar weet niet of die daar wel blij mee is ('k ben wel amateur geluidstech, dus dan heeft die iig wel wat aan me), aangezien dat geld wat die van me vraagt vooral gaat naar derden, die ook geld terug vragen, nu de huur bij die derden ook afgezegd moet worden en ik kan nou eenmaal niet voor 2 of 3 bedrijven tegelijkertijd in natura terugbetalen :P (gaat een beetje moeilijk aangezien ik geen gespleten persoonlijkheden heb)
                                Maar ik doe het rustig aan en kijk wel waar het schip strand. (teveel erover nadenken kost ook alleen maar energie)
                                Last edited by Stevengos; 07-06-10, 23:37.

Comment

Working...