Regeltjes 2010

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MusicXtra
    • Feb 2006
    • 9316

Originally posted by BvE
    Zeg mensen,

sinds 1 januari ben ik ook zelfstandig en ik had de volgende vraag:

ik vroeg mij af of het totaalbedrag aan kosten dat je maakt (zoals bijvoorbeeld cd's die ik koop, printers, reparaties van apparatuur, etc.) van de omzet afgetrokken moet worden om mijn hoogte van inkomen te bepalen voor de inkomstenbelasting. Het verhaal van de BTW is mij duidelijk genoeg overigens.

Bedankt alvast!
    Er wordt onderscheid gemaakt tussen investeringen en kosten.
    Investeringen zoals je apparatuur dien je af te schrijven, je mag de investering dan verspreid over een periode, meestal een jaar of 4, als kosten opvoeren.
    Stel dat je dus een mengpaneel koopt voor € 10.000,-.
    Je verwacht dat de restwaarde na 4 jaar nog € 2000,- is dan heb je dus € 8000,- af te schrijven in 4 jaar is dus € 2000,- per jaar wat je voor dan mengpaneel aan kosten op mag voeren.
    Zaken zoals brandstof, reparaties, printer cardridges, en ook CD's zijn kosten die je direct ten laste van je winst op mag voeren.
    Er is echter wel een grijs gebied, zo mag je een accuboormachine bijvoorbeeld als kleingereedschap in één keer afschrijven om een al te ingewikkelde administratie te voorkomen.
    De nieuwe Brooklyn-Audio Impact Top doet het geweldig!

Comment

• Koen De Paepe
      • Nov 2009
      • 52

Mijn boekhouder vertelde mij dat investeringen/kosten onder de €500 onmiddellijk afgetrokken kunnen worden. Boven de 500 moet het over meerdere jaren afgeschreven worden. Dit is wel in België, ik weet niet hoe dat zit in Nederland maar ik vermoed een gelijkaardige regeling

Comment

• MusicXtra
        • Feb 2006
        • 9316

Originally posted by Koen De Paepe
        Mijn boekhouder vertelde mij dat investeringen/kosten onder de €500 onmiddellijk afgetrokken kunnen worden. Boven de 500 moet het over meerdere jaren afgeschreven worden. Dit is wel in België, ik weet niet hoe dat zit in Nederland maar ik vermoed een gelijkaardige regeling
        Dat hebben we hier ook alleen is er volgens mij geen harde regeling voor wat betreft de grootte van het bedrag. (zie mijn voorbeeld van de accuboormachine).

Comment

• Rolandino
          • Mar 2007
          • 1451

mijn boekhouder ( ja ja die heb ik wel degelijk ) schrijft onder 450 euro in een keer af.

Alles er boven wordt in 3 jaar afgeschreven en de hoge bedragen minimaal 5 tot 10 jaar.
          EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• Stoney3K
            • Sep 2007
            • 1399

Originally posted by MusicXtra
            Dat hebben we hier ook alleen is er volgens mij geen harde regeling voor wat betreft de grootte van het bedrag. (zie mijn voorbeeld van de accuboormachine).
            In hoeverre moet je dan zaken als één aankoop beschouwen?

Stel, ik koop een amprackje, met 2 versterkers à 439 euro per stuk, een crossover van 329 euro, een kistje van 149 euro en een kleine 50 euro aan grut zoals connectorpaneeltjes en afdekplaten. Totaalkosten voor het rackje: net iets meer dan 1400 euro. Moet ik dan het hele rackje (in minstens x jaar) af gaan schrijven, of mag ik dan ook alle losse onderdelen apart gewoon op de rekening zetten? Ze worden immers (hoop ik!) niet in één keer compleet vervangen.

In dezelfde knoei ga je komen als je losse kastjes koopt die je als compleet PA-systeem wegzet.
            First make it work, then make it look pretty!

Comment

• MusicXtra
              • Feb 2006
              • 9316

Originally posted by Stoney3K
              In hoeverre moet je dan zaken als één aankoop beschouwen?

Stel, ik koop een amprackje, met 2 versterkers à 439 euro per stuk, een crossover van 329 euro, een kistje van 149 euro en een kleine 50 euro aan grut zoals connectorpaneeltjes en afdekplaten. Totaalkosten voor het rackje: net iets meer dan 1400 euro. Moet ik dan het hele rackje (in minstens x jaar) af gaan schrijven, of mag ik dan ook alle losse onderdelen apart gewoon op de rekening zetten? Ze worden immers (hoop ik!) niet in één keer compleet vervangen.

In dezelfde knoei ga je komen als je losse kastjes koopt die je als compleet PA-systeem wegzet.
              Dat is dus het grijze gebied waar ik het over had.....
              Of de belasting dat accepteert hangt dus heel sterk af van wie er eventueel controle uit komt voeren want volgens mij is er in Nederland geen vast bedrag afgesproken.
              Bij een versterker rack dat niet in één keer gekocht is zou het wel eens door elkaar kunnen lopen, kan me zo voorstellen dat je € 50,- aan kleinmateriaal in één keer afschrijft maar een versterker van € 329,- over een paar jaar.

Comment

• Rolandino
                • Mar 2007
                • 1451

Volgens mijn boekhouder is er wel degelijk een bedrag afgesproken ( 450,00 ) " vroeger " met de gulden was het 1000 gulden.

Op deze manier wordt mijn boekhouding gedaan alruim 12 jaar zonder problemen.

Elke produkt wat los op de faktuur staat tot 450,00 is in dat jaar geheel aftrekbaar . Alle produkten boven de 450,00 wordt in 3 jaar afgeschreven ( ligt eraan wat voor soort produkt en welke waarde )

Dus bij mijn boekhouder is jouw rack gewoon in een keer aftrekbaar !

Rede hiervoor is dat je de produkten LOS aanschaft en dit als EEN GEHEEL samenbrengt.

MAW Je rack is niet als een geheel gekocht op de faktuur ( of je leverancier moet het zo op papier zetten dan heb je je rack gekocht voor 1409,00 )

Zo werkt mijn boekhouder tenminste maar er zijn verschillen.

Ook zoals Music Xtra schrijft Kan je ook de versterkers enzo in 3 jaar afschrijven als je dat wilt maar dat is de keus die jezelf of de boekhouder maakt ( ligt ook wel aan het kostenplaatje wat je hebt gemaakt hebt in dat jaar door het aan te passen kun je je kosteplaatje dekken over meer jaren ) Leg ik het nu goed uit ?
                EV - QSC - FBT - Shure - Sennheiser - Allen Heath - Showtec - Laserworld - JB systems - Chauvet en nog veel meer om mezelf in leven te houden.

Comment

• moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5946

Goed, nu weer terug naar het onderwerp: Veranderde regelgeving voor het ingeschreven staan bij de KvK.

Deze nieuwe regel zal slechts in geringe mate betrekking hebben op de bedrijfsmatige activiteiten in de evenementenindustrie.
                  Wel heeft deze maatregel vergaande gevolgen voor bijvoorbeeld een vereniging van eigenaren bij een gezamelijk bezit van een kooppand. Dit waren veelal slapende verenigingen, dat wordt nu dus niet meer toegestaan.

Onderwerp afgesloten door moderator.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

Working...