Planning / resource software

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jasper-Lichtbron
    • Jun 2001
    • 2155

Planning / resource software

Er bestaan een aantal topics over software die al dan niet gemaakt is voor de verhuur c.q. licht&geluid branche. Nu heb ik er op school (Technische Informatica) een opdracht van weten te maken eens in kaart te brengen wat voor mijn opdrachtgevers een handig systeem zou kunnen zijn. Het komt erop neer dat de goedkopere paketten niet zijn wat we zoeken qua gebruikersgemak (hoewel ik nog niet overal prijzen van heb) en de duurdere paketten gewoon te veel onzin bevatten die we niet nodig hebben.

Ik ga nu dus een lijst opstellen van zaken die in de software aanwezig moeten zijn om het systeem van onze dromen te maken, en was daarbij wel benieuwd wat jullie nu zoeken. Het is de bedoeling een makkelijk en overzichtelijk systeem te maken waarin je apparatuur (los of sets) toewijst aan klussen die je hebt ingevoerd (al dan niet als optie). Dat is uiteraard een globale beschrijving, maar er is zoveel mogelijk dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Wanneer ik hier een fatsoenlijk software model uit kan krijgen wil ik dit ook daadwerkelijk gaan maken, en misschien wel uitbreiden zodat het ook voor anderen bruikbaar wordt tegen een kleine vergoeding.

Wanneer je wilt reageren: graag, maar dan aub wel met een volledig ingevuld profiel, je gaat er dan meteen mee akkoord dat ik de resultaten van dit kleine onderzoekje gebruik in mijn verslag (voor niets anders overigens). Reacties met lege profielen en zonder naam etc. worden niet meegenomen! Evt. belangstellenden kunnen dan uiteindelijk als betagebruikers fungeren, mocht het ooit zover komen (is niet het doel van het project). Alvast hartelijk bedankt voor de moeite!
  • DJ_Robin
    • Jul 2001
    • 610

Interessant , wij zijn inmiddels bezig met het zoeken naar maar zijn er nog niet geheel uit. (RMS is op het moment toch wel de grootste kans hebber.)

Voor mij belangrijk :
    * Apparatuur los maar ook in zelf te maken complete sets.
    * aantallen meeverwerkt en per job te zien hoeveel er nog over is
    * klanten bestand waar tevens kortingen en eventuele op/aanmekeringen in staan
    * plan overzicht waar producties en losse verhuur op een tijdlijn worden weer gegeven
    * mogelijkheid om negatieven op te lossen dmv een inhuur gedeelte
    * multi user mogelijkheden (geen multi site)
    * apparatuur die in de TD staat op tijdelijk "non actief" kunnen zetten
    * overzicht per dag van de uitgaande bonnen
    * print mogelijk heden : pakbon // offerte // factuur // load in // retour
    * bonnen met een sub nummer tbv meerdere bonnen op 1 productie

Ik blijf nadenken maar dit is het wel even.
    Succes i.i.g. met je opdracht
    EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• Jasper-Lichtbron
      • Jun 2001
      • 2155

Bedankt voor je reactie, je punten worden zeker meegenomen in mijn onderzoek. Heb reeds een aantal van de grotere paketten bekeken. Wat daaruit blijkt is dat er aardig wat functionaliteit in zit, maar vaak gebruik je die niet helemaal. De paketten zijn over het algemeen niet heel erg gebruikersvriendelijk. De paketten die dit wel zijn hebben meteen ook een bijbehorend prijskaartje. Ik ga nu op zoek naar evt. beschikbare opensource toepassingen die in deze richting liggen.

De reacties hier vallen me tot nu toe nog wat tegen, had meer respons verwacht. Voor de mensen die niet geinteresseerd zijn: welk pakket gebruik je op dit moment en waarom? Ben je er tevreden over; wat mis je nog in de software en wat zijn de sterke punten?

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

apparatuur lijsten inclusief afmeting, stroomverbruik en vooral gewicht. Voor indelingen. (vrachtwagen laadvermogen, voedingsplan enz)

Kortings/toeslag systemen.
        Regelmatige huur, eerste kerstdag, Extra spullen waarmee een hele set incompleet zal worden enz.

"urentellers" voor afschrijving, onderhoudsplannen enz.
        lekker belangrijk!

Comment

• Jasper-Lichtbron
          • Jun 2001
          • 2155

citaat:Geplaatst door showband

apparatuur lijsten inclusief afmeting, stroomverbruik en vooral gewicht. Voor indelingen. (vrachtwagen laadvermogen, voedingsplan enz)

Kortings/toeslag systemen.
          Regelmatige huur, eerste kerstdag, Extra spullen waarmee een hele set incompleet zal worden enz.

"urentellers" voor afschrijving, onderhoudsplannen enz.
          Interessante punten, heb hier en daar wel even een verduidelijking nodig.

Regelmatige huur = klant X huurt regelmatig product Y en dat moet sneller kunnen dan iedere keer een nieuwe factuur aanmaken? Bijvoorbeeld op een oude factuur "factuur herhalen"?

Eerste kerstdag... ? Toelage op klussen ivm feestdagen? Feestdagen aangeven op een kalenderfunctie?

Extra spullen waarmee een hele set incompleet zal worden... klant X wil versterkertje Y huren; melding op het scherm "let op! U maakt set Z op deze datum incompleet!"

Je overige aanmerkingen hebben meer van doen met riggingplan/lichtplan/laadplan, daar moet dus een integratie voor komen? Het alleen optellen van de gewichten van kisten die je meeneemt is natuurlijk niet moeilijk, maar daar heb je weinig aan aangezien je zaken toch niet aan 1 takel omhoog gaat trekken. Bedankt voor de input in ieder geval!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

citaat:Geplaatst door (iCe)
            Je overige aanmerkingen hebben meer van doen met riggingplan/lichtplan/laadplan, daar moet dus een integratie voor komen? Het alleen optellen van de gewichten van kisten die je meeneemt is natuurlijk niet moeilijk, maar daar heb je weinig aan aangezien je zaken toch niet aan 1 takel omhoog gaat trekken. Bedankt voor de input in ieder geval!
            Als je een bestelbus o.i.d. hebt voor een klus heeft die een max laadvermogen. Wanneer je set X met bus Y meegeeft dan is het handig als je tijden het samenstellen van de paklijst/checklist gelijk al ziet dat de wagen overbelast gaat worden.

Als je een apparatuurlijst samenstelt. Dat je gelijk weet dat je totale set meer dan 3x32A gaat afnemen.

Dat ... enz enz.
            lekker belangrijk!

Comment

• Jasper-Lichtbron
              • Jun 2001
              • 2155

Okee, neem ik mee! Zou een klein veldje kunnen zijn op de gegevens sheet "totale load: .... kg, amperage: ... A" dus, makkelijk zat.

Comment

• mvmoock
                • Apr 2003
                • 10

Hoi zeer interessant zoon programma,

bij ons zou het volgende van belang zijn:

-apparatuur los
                -racks (bijvoorbeeld mbt voeding mengtafels of die er bij zitten)
                -bussen (verschilende grotes)
                -personeel indeling (met mail functie voor werklijsten)
                -agenda (lijk me lochies )
                -locatie bestand (handig dat je kan invullen als het een lastige locatie was zodat je iemand extra kan mee nemen bijvoorbeeld dus soort kleine enquete over de locaties die vaker terug komen)
                -adressenboek klanten/artiesten

njah dit schiet me zo snel binnen mischien bedenk ik nog wat dan zal ik het posten

Martijn

Comment

• Jasper-Lichtbron
                  • Jun 2001
                  • 2155

Even een subtiele update in dit topic...

Er is inmiddels een start gemaakt met de ontwikkeling van de software. Vanwege specifieke eisen vanuit de opdrachtgever is er gekozen voor de combinatie Apache/PHP5/PostgreSQL: oftewel webbased. De eerste versies van de software die nu pre-beta is zullen beperkt zijn qua functionaliteit. Hierbij moet je denken aan inloggen van verschillende gebruikers, het kunnen toevoegen van klussen en daar personeel, vervoer en sets aan te hangen (nog geen losse artikelen). Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met het al dan niet afwezig zijn of reeds ingeroosterd van deze middelen. Vooral voor gebruik waarbij je zelf nog wat overzicht hebt dus!

Latere versies zullen steeds meer functionaliteit gaan bevatten, waaronder zo goed als alles wat hierboven vernoemd staat. Wanneer er voldoende interesse naar is kan ik eens gaan kijken naar een versie die je zelf kunt installeren, op dit moment is dat alleen mogelijk wanneer je voldoende kennis hebt van het compliren van zowel apache als PHP met verschillende modules en het installeren van PostgreSQL op een Unix omgeving.

Het onderzoek naar reeds bestaande software heeft vooral opgeleverd dat die uitgebreid maar prijzig is! Zeer zeker goed bruikbaar maar alleen wanneer je portemonnee dat toelaat, en daarmee ook alleen gebruikt door de wat grotere bedrijven. Hierbij hebben de L&G gerichte pakketten duidelijk de voorkeur, omdat "onze" branche afwijkt van normale verhuur bedrijven waarbij het alleen afgeven en innemen is.

Comment

• ljlarzzzie
                    • Aug 2003
                    • 92

Voor onze branche (velen hier zijn de drive-ins, kleinere of middel verhuurbedrijfjes) is het mooi als er gewoon een klein, simpel gratis programmatje komt met de eerste standaardfunctie's:

- apparatuurlijst
                    - setlijst
                    - klantgegevens (evt. met korting of toeslag)
                    - personeel lijst
                    - productie's/klussen/losse-verhuur invoeren

dit alles in relatie dus mogelijkheid tot afdrukken /openen van:
                    - planning/agenda (te zien personeel naar die en die klus of bijv. losse verhuur persoon Y.
                    - eventueel een "deze dag" lijst, wat er die dag te doen is aan klussen.
                    - pakbonnen en facturen.
                    Dit bovenstaande aan te passen naar eigen layout wensen.

Dan is er een uitgebreide en een betaalde versie met wat meer optie's zoals dingen die hierboven zijn genoemd zoals: load, stroom, vervoer, inhuur etc.
                    En als je dan echt lekker op dreef bent een hele uitgebreide (maar overzichtelijke!!) versie die neigt naar bijv. RMS...

groet
                    lars

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

denk dat een beetje handige visualbasic-schrijver met een acces of excel-data-base al een heel eind op weg komt.

Ik heb sinds kort een boekhoudprogramma, mete alle opties erin. Tot 100.000 produkten, standaard kortingen, etec. Ben er nou volop mee aan t stoeien.

Comment

• Jasper-Lichtbron
                        • Jun 2001
                        • 2155

Dat was inderdaad de 2e optie geweest, en werkt ook zeker prima. In Access heb je zelf VB al niet heel veel meer nodig omdat je je formulieren en andere invulopties allemaal automatisch kunt laten genereren. Ik ben er alleen zelf niet in thuis, en het heeft het grote nadeel dat het gebruik online beperkt is. Het was een expliciete eis dat de schema's zowel vanaf afstand te beheren en op te vragen zijn, voor zowel beheerders als personeel zelf. Het voordeel daarvan is dat je als personeelslid nu simpelweg kunt inloggen en kijken waar het komende weekend wel of niet naartoe gaat. Tevens is het mogelijk om aan te geven wanneer je bijvoorbeeld niet kunt, zodat de planners daar rekening mee kunnen houden. Dit soort functionaliteit is in Access weer een stuk lastiger te implementeren, dan ga je toch richting MSSQL (om in de MS sferen te blijven) en daar ben ik niet mee bekend.

Hoe dan ook moet een applicatie niet afhankelijk zijn van het ontwikkeltraject, het moet gewoon goed en duidelijk werken; of het nu in excel, IE of los draait.

Comment

• FiëstaLj
                          • Oct 2000
                          • 2068

AG&P is trouwens nog niet genoemd !
                          Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Jasper-Lichtbron
                            • Jun 2001
                            • 2155

Heb met de mensen van AG&P contact gehad, aardige man maar ook dat pakket valt zeker niet in de prijsklasse "goedkoop" (vanaf 6k)

Comment

• Controller
                              • Apr 2002
                              • 745

nee en AG&P kan nog niet als Service onder Windows 2003 draaien dat is nadelig op een bedrijfsserver ivm backup, en stroomuitval als de ups leeg is.

Comment

Working...