Bliksemschade op fuiven/evenementen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmp
    • Aug 2003
    • 79

Bliksemschade op fuiven/evenementen

Misschien eens een interessant topic om eens over te discussiëren met het slechte weer en talloze onweersbuien deze zomer :

Stel nu dat je ergens een licht en/of geluidsinstallatie hebt staan en s'nachts breekt een onweer uit en de bliksem slaat in (wat met zo'n zomer als dit jaar weleens gebeuren kan) :

wie is hiervoor verantwoordelijk ?
    De discobar zelf ? De organisatie ?
    Kan je hiervoor eigenlijk verzekerd zijn ?

De kans is natuurlijk wel relatief klein, maar wat kan je er tegen doen ?
    Kan je je hiertegen op een degelijke manier beveiligen ?
    En zo ja, hoe ?

Graag jullie mening hierover [?]
  • tuurKE
    • Jan 2005
    • 252

Je kan je eigen installatie altijd voorzien van een overspanningsbeveiliging.

hier vind je al wat nuttige info hierover.

Installatiemateriaal nodig? De Technische Groothandel met ✓ Grootste Assortiment Installatiemateriaal ✓ Snel Bezorgd ✓ Besteld voor 20:00, Morgen Geleverd!

hier kan je kijken welke beveiliging je best kan gebruiken.

Verzekeren kan denk ik ook, maar over aansprakelijkheden heb ik eigelijk geen idee. Voor zover ik weet moet je, indien mogelijk, bij een onweer alle electrische apparaten uittrekken als dat kan. Is zo'n achterpoortje voor de verzekeraars.

greetz Tuur

Maar wij hebben.......
    .......chamsys!!

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

het lijkt me duidelijk dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor een onweerbui.

Onweer is een potentieel enorme schademaker. Als er bijvoorbeeld bij je buren de blisem inslaat kan het nog zijn dat bij jou in je homestudio dingen uitfikken. Bij onweer stekkers trekken is sowiso altijd nuttig en logisch.

Zodra jij besluit je spullen buiten te bouwen dan neem jij de beslissing om het bloot te stellen aan weersinvloeden. De gevolgen daarvan zullen uiteindelijk voor jou zijn. Als de organisatie geen goede tent bouwt, dan ben JIJ nog steeds de persoon die zijn mengtafel in de regen neerzet. Als je contractueel weigert te bouwen zonder goede tent is de organisatie verantwoordelijk als jij NIET bouwt. Maar niet als je dan besluit WEL te bouwen.
      lekker belangrijk!

Comment

• tmp
        • Aug 2003
        • 79

citaat:Geplaatst door showband
        Bij onweer stekkers trekken is sowiso altijd nuttig en logisch.
        dit is toch niet haalbaar om als je bvb een fuif hebt van bvb 1000 personen en om 1u00 begint het te bliksemen om dit even stil te leggen en alles uit te trekken ?

Comment

• Poelmans
          • Feb 2004
          • 804

@showband: een tentje ja dan nee zal niet veel uitmaken voor een bliksemschichtje hoor

Als de organisatie jou huurt om installatie te zetten die dag, en je doet het niet door wat gedonder in de lucht dan krijg jij een slechte naam en ben je nog meer datums kwijt. Je moet je gewoon tegoei verzekeren, en dat een verzekering kan maken dat je al je apparatuur uit moet trekken bij een onweer is mooi verzonnen volgens mij: waarom verzeker je je apparatuur dan ;D Ik zie wel veel (oudere) mensen hun TV uittrekken bij een onweer, dat wel.

Nee, normaal gezien dekt je verzekering dit, meer bepaald je brandverzekering, die dikwijls nog wat meer dekt zoals schade door natuurfenomenen.

Comment

• rene.derksen
            • Feb 2004
            • 649

Ook je truss zou je kunne aarde als extra veiligheid. Ik heb ooit een roofsystem gebouwt, wordt gewoon een schafclamp met daaraan een aarde draad naar de grond toe gemaakt.
            Licht is altijd zwaar.

Comment

• tuurKE
              • Jan 2005
              • 252

citaat:Geplaatst door René.D

Ook je truss zou je kunne aarde als extra veiligheid. Ik heb ooit een roofsystem gebouwt, wordt gewoon een schafclamp met daaraan een aarde draad naar de grond toe gemaakt.
              Je truss moet je normaal altijd aarden!!
              Maar wij hebben.......
              .......chamsys!!

Comment

• LichtNichtje
                • Nov 2004
                • 220

citaat:Geplaatst door tuurKE

Je truss moet je normaal altijd aarden!!
                Maar er zijn er hier in de buurt nog veel bedrijven die dat (nog) altijd niet doen!!

Comment

• rene.derksen
                  • Feb 2004
                  • 649

Tjah, zovaak bouw ik ook niet met truss outdoor en weet ook niet hoe dat in z'n werk altijd gaat. Maargoed, lijkt me ook wel slim dat altijd te doen.
                  Licht is altijd zwaar.

Comment

• tmp
                    • Aug 2003
                    • 79

Tjah, zovaak bouw ik ook niet met truss outdoor en weet ook niet hoe dat in z'n werk altijd gaat. Maargoed, lijkt me ook wel slim dat altijd te doen.
                    dit topic heeft met outdoor niet veel te maken
                    (bliksem kan ook op een tent inslaan of bij de buren van een fuifzaal)

en indoor moet je ook altijd aarding leggen

Comment

• Upgrading your system
                      • May 2003
                      • 1684

citaat:Ook je truss zou je kunne aarde als extra veiligheid. Ik heb ooit een roofsystem gebouwt, wordt gewoon een schafclamp met daaraan een aarde draad naar de grond toe gemaakt.
                      dat heeft lekker veel zin, ik hoop dat je de hoofdaardrail bedoelt of een aardpen voor dit soort doeleinden, want je aarddraad begraven onder 10 cm zand gaat niet werken.

je bent wel gebonden aan een maximale weerstand van je aarding
                      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• ralph
                        Banned
                        • Aug 2000
                        • 2649

Niemand die risico van blikseminslag op heeft genomen in z'n PRIE?

Comment

• SM
                          • Oct 2004
                          • 129

Als officieel Lightning Strike Survivor (tm) heb ik me ooit in de materie iets meer verdiept.

Paar dingen:
                          1. Aardlekbeveiliging (verschilstroomschakelaar dus) is veel te traag voor bliksem. Je bent al dood voor die tijd.
                          2. Truss / podium aarden is er voor ELECTRISCHE kortsluiting / statische lading, etc. NIET VOOR BLIKSEM. In your dreams dat dat pielige aardedraadje enig nut heeft. Bliksem heeft een voltage tussen de 100kV en 10MV (Yes, that's mega-volt), en een energie inhoud van 50 MJoules zo gemiddeld. Het gaat veelal gepaard met regen en de meeste podia staan ook nog eens op de grond met stalen palen. Al dan niet op houten klossen. Er hoeft maar een beetje vocht bij de komen en de oversprong weerstand is klein genoeg voor de bliksem.
                          3. Wat die aardedraad wel doet is van je podium een nog grotere aarde-antenne maken dan het al was, in het geval het podium anders op geen enkele wijze geaard is. (ja vreemd he, dat dat dan weer wel werkt. Iets met laag-ohmige aarde en verandering als de hoeveelheid energie werkelijk ontlaadt)
                          4. Bliksem heeft een voorkeur voor bestaande electrische systemen (meestal goed geaard) Dus: als het echt loos gaat trek je het aggregaat los!

Gebruikelijk in de branche is dat de verantwoordelijkheid voor een deugdelijk podium en mixtentje bij de organisatie ligt. Blikseminslag geldt als 'onvoorzien' en calamiteit en is zodoende niet zomaar op de organisator af te schuiven.

Verder: mocht je ooit geraakt worden: 50% tot 60% overleeft het en daarvan heeft de helft permanente schade als tintelingen, verlamming, spraakstoornissen en extreme slapeloosheid. Bij mij zijn de problemen na een jaar of 3 langzaam weggetrokken. (verminderde nierfunctie, hartkloppingen bij vermoeidheid, langzaam op moeten staan en af en toe scheuten in mijn been.)

Maar het is een mooie dood: het gaat zo snel. Wees er niet bang voor.
                          Oh ja: de kans dat je voor een tweede keer wordt getroffen is 100 keer groter dan dat je voor de eerste keer wordt getroffen. Blijf maar uit m'n buurt :-)

S.

Comment

• driesmees
                            • Apr 2003
                            • 1076

Mag i me vrij voelen om te vragen hoe het is gebeurd? Op een klusje, of gewoon tijdens het huppelen op straat?
                            [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Jasper-Lichtbron
                              • Jun 2001
                              • 2155

citaat:Geplaatst door Poelmans

@showband: een tentje ja dan nee zal niet veel uitmaken voor een bliksemschichtje hoor

Als de organisatie jou huurt om installatie te zetten die dag, en je doet het niet door wat gedonder in de lucht dan krijg jij een slechte naam en ben je nog meer datums kwijt. Je moet je gewoon tegoei verzekeren, en dat een verzekering kan maken dat je al je apparatuur uit moet trekken bij een onweer is mooi verzonnen volgens mij: waarom verzeker je je apparatuur dan ;D Ik zie wel veel (oudere) mensen hun TV uittrekken bij een onweer, dat wel.

Nee, normaal gezien dekt je verzekering dit, meer bepaald je brandverzekering, die dikwijls nog wat meer dekt zoals schade door natuurfenomenen.
                              Een tentje met een mooie dikke middenpaal kan toch zeker het verschil maken! Overigens trek ik ook altijd stekkers, want in de voorwaarden van onze verzekering is bliksemschade ook niet opgenomen. Waarschijnlijk omdat het een onvoorspelbaar natuurfenomeen is wat in een klap een hele hoop schade aanricht als ie inslaat. Daarbij is bliksem nog steeds slecht voorspelbaar en kun je maar weinig maatregelen nemen die echt 100% foolproof zijn. Je stekkers trekken uit een trussje wat buiten staat helpt overigens helemaal niks, de bliksem slaat over je bekabeling gewoon de armaturen in en vernielt je printen, of er nu prik op staat of niet. Ontkoppelen is alleen handig voor thuis, waar de bliksem over het lichtnet alsnog je TV een oplawaai kan geven, en dat gebeurt niet wanneer de stekker eruit ligt.

Comment

Working...