Opdrachtgever Aansprakelijk?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rinus bakker
    • Mar 2002
    • 5429

Opdrachtgever Aansprakelijk?

Hoe zit het nou bij een klus?
    Is de opdrachtgever aansprakelijk voor eventuele (letsel-)schades,
    of
    zijn de (facilitaire) aannemers dat?

Is de opdrachtgever verantwoordelijk voor een soort van Veiligheids en Gezondheidsplan
    of
    moeten de aannemers dat allemaal individueel maar uitzoeken?

En heeft er iemand wel eens van de "Wet KetenAansprakelijkheid" gehoord?
    een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

Ik weet dat in de bouw de aannemer verantwoordelijk is, en hiervoor tegenwoordig zelfs een veiligheidspersoon moet aanstellen op elke werf, maar in de evenementensector..... Regelgevingen zijn er hierover bij mijn weten niet, dus ik veronderstel (zeker naar de verzekeringen toe gezien) de uitvoerder steeds aansprakelijk is voor de gebeurlijke ongevallen met zijn materiaal/ werk...

En veiligheids en gezondheidsplan... in de evenementensector... Vrees ik wel voor ! Ik weet dat wij d'r op stageco sinds een paar jaar mee bezig zijn, en zelfs een veiligheids-/gezondheidsadviseur vast in dienst hebben, maar ik vrees ook dat we hiermee een unicum zijn in België...

En wet-ketenaansprakelijkheid, lijkt me zo'n woord dat ze in Den Haag uitgevonden heb, dus is me totaal niet bekend
    --- watt ever you want ---

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Omdat er vroeger wel onderaanneemers waren in de bouw, die bij het betalen van belasting en premies ineens weer failliet waren, hebben ze de hele heffing bij de opdrachtgever neergelegd als de onderaanneemer er niet meer is. De volgende in de keten , derhalve, en dus : keten-aansprakelijkheid.

Comment

• rinus bakker
        • Mar 2002
        • 5429

En die keten beperkt zich niet alleen tot de premie-afdrachten...

Ik meen dat in Belgie de naam "preventie-adviseur" gangbaar is,
        en daarvan weet ik dat in elk geval in de theaterwereld dat al aardig begint door te dringen.

In Nederland gaat die funktie iets heten als "arbocoordinator".

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

ik weet dat als je als bedrijf bijv een rookmachine zet, en er iemand letsels oploopt omwille van die rook,
          ben jij als bedrijf aansprakelijk, niet de organisator.
          Daarom is een verzekering voor rechtsbijstand altijd interresant...
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Kevin_DM
            • May 2003
            • 577

citaat:Geplaatst door rinus bakker

En die keten beperkt zich niet alleen tot de premie-afdrachten...

Ik meen dat in Belgie de naam "preventie-adviseur" gangbaar is,
            en daarvan weet ik dat in elk geval in de theaterwereld dat al aardig begint door te dringen.

In Nederland gaat die funktie iets heten als "arbocoordinator".

Tsja, da's dus die preventie-adviseur die wij op stageco vast in dienst hebben, maar zoals gezegd, vrees ik dat wij hierbij een unicum zijn... misschien nog een aantal firma's die er eentje in sommige gevallen inhuurt, maar grotendeels ben ik er vrij zeker van dat er van een veiligheids- en gezondheidsplan niet veel te bespeuren is bij de gemiddelde evenementenfirma.
            --- watt ever you want ---

Comment

• rinus bakker
              • Mar 2002
              • 5429

Net van de PSA site geplukt:

"Haulage director jailed after road deaths
              04/01/2005
              Melvyn Spree, the director of haulage company Keymark Services, has been sentenced to seven years in prison after one of the company's drivers fell asleep at the wheel, killing himself and two other drivers."

Kom daar maar eens om in Nederland.
              Hier krijg je in zo'n geval een taakstraf van 240 uur - die je vervolgens door een ander laat opknappen.

Maar bijna elke dag hoor je wel van vrachtwagens die zo maar op "onverklaarbare" manier van de weg raken, en dan staat er daarna weer een mega-file.
              De verzekeraar betaalt de directe schade, de chauffeur krijgt een boete, en de baas een waarschuwing, en hup daar gaan we weer.

Comment

• test12
                • Jan 2003
                • 901

Denk dat die boete voor de chauffeur moeilijk is in bovengenoemd verhaal, hij zou graag nog de boete willen betalen.
                Al met al prefereer ik persoonlijk in deze gevallen de regelgeving van Nederland.

gr. Herman

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Ja, idd. het zou toch maar al te gek worden dat ik als baas zijnde wordt opgesloten omdat een werknemer van mij in slaap valt tijdens zijn werk..
                  Is een beetje de omgekeerde wereld, werknemer lekker zitten zuipen de avond ervoor tot een uur of 5 in de morgen, en dan zal het mijn schuld zijn als het misgaat....
                  Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• sis
                    • Jul 2003
                    • 3305

citaat:Geplaatst door rinus bakker

Hoe zit het nou bij een klus?
                    Is de opdrachtgever aansprakelijk voor eventuele (letsel-)schades,
                    of
                    zijn de (facilitaire) aannemers dat?

Is de opdrachtgever verantwoordelijk voor een soort van Veiligheids en Gezondheidsplan
                    of
                    moeten de aannemers dat allemaal individueel maar uitzoeken?

En heeft er iemand wel eens van de "Wet KetenAansprakelijkheid" gehoord?
                    OP mijn contracten staat gewoon dat de organisator verantwoordelijk is voor alle opgelopen schade ( op welke manier dan ook )
                    Kwestie van goeie contractjes te maken door een advocaat met haar op zijn tanden
                    sis
                    Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Volgens mij geeft het niet hoe goed je advocaat is. Dingen die in de wet geregeld zijn kun je door een contract niet veranderen.

Dus als de wet vind dat je aansprakelijk bent. Dan is de duurste advocaat nog niet in staat om die verantwoordelijkheid bij je weg te contracteren.

lekker belangrijk!

Comment

• rinus bakker
                        • Mar 2002
                        • 5429

Dream on - showband - dream on....
                        En lees de krant eens wat vaker over het Nederlandse Justitiele Apparaat (Openbaar Ministerie en Rchtbanken):

De heren van SE Fireworks hebben 22 doden op hun geweten
                        en
                        een volkomen verdwenen stadwijk (Mac weet vast het bedrag van die totale schade wel)
                        en
                        een 'behoorlijk' ontwricht leven voor de overlevende bewoners.
                        (Hoe druk je de schade van zoiets uit? Alle familie- en bedrijfshistorische foto- en knipselalbums pleite,
                        en ook die Unieke Collectie Wereldwijde Bierviltjes met de Kont van J-LO...)

En dan krijgen Pater & Bakker 1 jaar gevangenissstraf. Waar ze ook nog tegen in beroep gaan.
                        Op deze manier hoeft ook niemand zijn "verantwoordelijkheid te nemen",
                        want de inhoud/betekenis van dat begrip is toch geen bal meer waard.

Kortom, ik denk dat we maar beter allemaal met vuurwerk kunnen gaan klooien,
                        want de Regelgeving daarover heeft het werken ermee zo ongeveer onmogelijk gemaakt,
                        maar de aanstichters van die hele tumult komen er maar met een jaartje vanaf.
                        Zo stelt die rechtspraak toch geen moer meer voor.
                        (Maar zo'n rechter kan nog altijd solliciteren bij de gemeente Enschede,
                        want daar weet men het verschil tussen 5 en 17 ook niet vast te stellen.)

Comment

• som
                          • Nov 2002
                          • 787

vergeet niet dat de heren van se veeeel euri's hebben,
                          als je daartegen als arme muzikant zelf wat organiseerd en het gaat goed fout kom je zonder dure advocaat toch snel en ontnuchterd terug bij showband's pleidooi.[}]

amerikaanse invloeden vind je niet alleen in het middenoosten[B)]
                          Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Pino
                            • Jul 2002
                            • 390

Sis,
                            ik denk toch dat je met zulke uitspraken moet oppassen.
                            Jij kan nóóit contractueel àlle verantwoordelijkheid van je afschuiven; zelfs niet met de beste advocaat.
                            Kan jij overal en àltijd bewijzen dat jou aparatuur 100% in orde is en 100 % veilig is opgesteld? Laat jij om de zoveel maanden statieven en truss, borgpennen etc onderzoeken op - ik zeg zomaar iets - metaalmoeheid?
                            Als er een oorzakelijk verband kan worden aangetoond dat er ook maar iéts zou mis kunnen zijn met jou installatie ben jij aansprakelijk. (ik doel dan bijvoorbeeld op kortsluiting met brand tot gevolg, omvallend statief,... zelfs gehoorschade)

Groetels,
                            Pino
                            Muziek klinkt voor mij het mooist als een PA niet nodig is...

Comment

• sis
                              • Jul 2003
                              • 3305

Pino , in de eerste plaats denk ik aan mijn materiaal ! daar is een serieus contract voor opgemaakt, het heeft me ook serieus wat euro's gekost om dit op te maken
                              Maar goed , de organisator weet waar hij aan toe is als hij of zij mijn contracten ondertekent
                              Wees er maar zeker van dat ze alles goed in de gaten houden bij een optreden, ze weten immers waar ze aan toe zijn [^]
                              Ik ga zelfs zover dat er constant iemand ( ober, of iemand van de zaak )aan mijn VW'tje staat om er zeker van te zijn dat er niks gepikt wordt of kan worden terwijl ik s'nacht aan het inpakken ben !!
                              Dit ligt gewoon contractueel vast !!
                              sis
                              Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

Working...