Licht/geluid als hobby

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

ja oke maar stoppen of groter worden en alles verzekeren is de keus wel makkelijk.

welke gek gooid zijn hobby der uit?
    groetjes,
    Bas

Comment

• deejayke
      • Mar 2005
      • 77

ff in verband met die btw enzo, ik ben zelf ook dj, maar in de grote vakantie sta ik op een speelplein, daar krijg ik ook geld MAAR dit is geen loon! dit is een gift van het speelplein aan de montor, je kan het ook zo draaien dat de "klant" een gift doet aan jou (de dj)
      blijven vragen :P dan komt ge der wel :P

Comment

• LichtNichtje
        • Nov 2004
        • 220

Ik denk dat je het risico kunt wagen en zoals vele het doen: In het zwart.

Bij mijn weten hebben de semi-/pro- bedrijven hier in omstreken niet veel problemen hiermee gehad...
        Let wel, dit is België, hoe de controles in Nederland zitten, weet ik niet...

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

citaat:Geplaatst door Robert

V: Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting?

A: Als je minimaal 1225 uur per jaar dingen doet die iets met je bedrijf te maken hebben (en inderdaad, op internet informtie inwinnen over producten die in de brache waarin je werkt gebruikt worden (forum lezen) hoort hierbij!). Bovendien moet je minimaal 50% van de tijd die je werkt aan je bedrijf besteden, en moet je minimaal 3 verschillende opdrachtgevers hebben.

V: Ben je ondernemer voor de BTW?

A: Als je ondernemer bent voor de inomstenbelasting ben je zowiezo ondernemer voor de BTW. Het kan echter ook zo zijn dat je wel ondernemer bent voor de BTW, maar niet voor de inkomstenbelasting. Je moet je dan wel inschrijven bij de kamer van koophandel. Dit wordt door de belastingdienst bepaald. Richtlijnen zijn dat je geen ondernemer voor de btw bent als je BTW saldo (wat je hebt ontvangen aan BTW minus wat je hebt betaald aan BTW) kleiner is dan 1445 euro per jaar. Ook zal je geen ondernemer zijn voor de BTW als je 'incidenteel' werkt. 12 keer per jaar zal waarschijnlijk wel incidenteel zijn.

Wil je het dus zeker weten? Schrijf de belastingdienst in je woonplaats een brief. Schrijf: Ik besteed ongeveer 200 uur per jaar aan mijn drive-in show. Ik verdien daarmee ongeveer 2500 euro, en heb zo'n 2000 euro onkosten per jaar. Ben ik ondernemer voor de inkomstenbelasting? En voor de BTW? Het antwoord zal NEE zijn, en dan heb je dat mooi zwart op wit. Zolang het allemaal niet veel 'meer, groter en professioneler' wordt zit je dan zeker goed.

En ben je dus geen ondernemer? -> Als je bijhoudt wat je verdient en wat je kosten zijn, kom je uit op een bepaald bedrag wat je aan je hobby over hebt gehouden. Kan ook negatief zijn. Als dan in het begin van het nieuwe jaar het belastingformulier voor de inkomstenbelasting komt, vul je dat bedrag in bij "overige inkomsten" (box 1). KLAAR.

ff voor de duidelijkheid, :
          Je bent al ondernemer als je meer dan ca 5 klanten per jaar bedient met werkzaamheden, niet in loondienst verricht, en dat aantal uren is het minimale aantal uren voor een cadeautje van de belastingdienst in de vorm van een zelfstandigenaftrek.
          Voor deomzetbelastin geldt hetzelfde : meerdere klanten per jaar met hetzelfde product manieren bediend, met een zeg maar vrijstelling van 1345, die je inderdaad onder de KOR laat vallen, en tussen de 1345 en de 1883, waar je berperkt mag afdragen .

Maar dit geldt voorlopig slechts bij winst, en gezien de hoge investeringen die de hobby kost zal er fiscaal wel voorlopig verlies geleden worden.

Comment

• Martijn Tacken
            • Dec 2002
            • 59

citaat:nog effe vraagje wie kan me vertellen wat het kost om een 1 mans zaak op te starten.

dit weer omdat ouders beginnen te zeiken. over claimschadeverzekering!

we draaien ongeveer 2 keer per maand
            Het is zowiezo een goed idee om een aansprakelijkheidsverzekering voor je werkzaamheden/verhuur activiteiten af te sluiten, ook als je je inkomsten nog onder Overige inkomsten mag opgeven. Je vaders aansprakelijkheidsverzekering zal een trussje door een ruit van het gemeenschapshuis waarschijnlijk niet vergoeden.

Verder: BTW nummer is lang niet altijd nodig, zeker als je nog weinig inkomsten hebt (informeer gewoon bij de belastingdienst!) en ook een KvK nummer heb je lang niet altijd nodig. (kost je overigens rond de 60 EUR per jaar: uitgaande van eenmanszaak, klein bedrijfje en kan wat verschillen per regio)
            The trouble with being punctual is there\'s nobody to appreciate it

Comment

• driesmees
              • Apr 2003
              • 1076

Hey,
              hier ben ik weer.
              Kheb nu eigenlijk nog niks, maar vroeg me af of ik me eigenlijk kan verzekeren voor een aantal dingen (Burgerlijke aansprakelijkheid vooral)
              IS dat mogelijk als minderjarige/particulier, of moet je daarvoor een "bedrijf" zijn?
              Hoe regelen jullie het?
              [CENTER] [/CENTER]

Comment

• BAJ productions
                • Jul 2003
                • 587

misschien een idee om met zen alle wat meer info er over te zoeken.

heb vandaag gehoord dat de KVK 60 euro kost en aansprakelijks verzekering 180 euro per jaar. kwamen ongeveer nog 60 euro exstra kosten aan.

als dit zo is zal het bij mij binnen kort ook aan gemeld worden.

groetjes,
                Bas

Comment

• driesmees
                  • Apr 2003
                  • 1076

Het probleem is dat ik (en jij momenteel ook nog volgens je profiel) minderjarig ben. Dan kan je niks doen... Kan je je als particulier niet verzekeren voor dit soort dingen?
                  [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Watt Xtra
                    • Oct 2004
                    • 1119

nee particulier is het niet te doen om je te verzekeren tegen bedrijven aansprakelijkheid!! Maar alleen een inschrijving bij kvk en een verzekering zullen niet je totale kosten zijn: denk ook aan je boekhouding, btw-plicht enz. enz.
                    JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• sjoerd
                      • Apr 2004
                      • 341

jezelf inschrijven is idd niet echt duur. Houd natuurlijk wel rekening met regelmatig extra werk ivm opgaven etc. Wanneer je onder een bepaald bedrag blijft hoef je geen btw af te dragen, je valt daarbij onder de klein ondernemersregel. Lees anders eens de info op de site van de belastingdiens,daar staat best veel op. Ook over werken als freelancer. Ik heb me een tijd geleden ook ingeschreven, maar ben geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en geef eea op als inkomsten uit nevendiensten. Ik heb dit gedaan in overleg, om een btw factuur te kunnen sturen aan klant/opdrachtgever.

Comment

Working...