cross-over DAP K112

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kevin S.
    • Jun 2004
    • 38

cross-over DAP K112

hallo,

Ik heb net de DAP RW18 besteld en was nu van plan om het laag helemaal weg te halen bij de K112. Ik wou hiervoor de Behringer Cross-over(Behringer SUPER X PRO CX2310) gebruiken. Na wat lezen op het forum weet ik hoe een cross-over werkt maar wat ik nu niet snap is het volgende:

Als ik dan een cross-over heb en mijn paneeltje en versterker(DAP Palladium 900) Dan gaat het signaal van mijn pc via het paneeltje naar de versterker (XLR input). Dus deze 2 zijn al in gebruik.

En dan komt zover ik weet de cross-over tussen de versterker en de speakers?. Maar hoe kan ik nu het signaal van de versterker in de Cross-over krijgen?. Ik heb nog over (2 Speakon als de speakers iig niet moeten aangesloten worden op de versterker maar op de cross-over) en een Input heb ik nog over en dat zijn 2 Jacks.

Maar ik heb dus geen output over. Sorry maar kan iemand mij eerst goed uitleggen hoe ik het aan moet pakken voor ik een cross-over koop?

Ik heb gezocht op het forum maar ik kom niet echt mijn vraag tegen.

alvast bedankt!
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Een crossover zet je tussen je mixer en tussen 2 versterkers in.
    Daar is een crossover voor, als je maar 1 versterker hebt hoef je zo'n ding dus niet te gebruiken.
    Hij scheid simpelweg je hoog en je mid van je bas voordat hij deze de versterkers instuurt zodat de versterker het signaal optimaal kan versterken en geen dingen gaat versterken die niet nodig zijn.
    We're ready to party, are you?

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaat:En dan komt zover ik weet de cross-over tussen de versterker en de speakers?.
      Nee, tussen je paneeltje en de versterker/versterkers in. De versterkers gaan gewoon direct naar je luidsprekers.

Dat is ook de reden dat het actieve filtering wordt genoemd. Het bewerkt het signaal dus voordat het de versterkers ingaat.
      Passieve filters worden tussen de versterker en de luidsprekers ingeplaatst, maar hebben het nadeel, dat er veel energie in het filter verloren gaat, zeker in het laag.

Mvg Johan

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Heb je een of twee versterkers?
        Een Crossover is namelijk alleen nuttig waneer je twee versterkers gebruikt.
        Je stelt dan de "cross-over" frequentie in tussen de 2 versterkers.
        Een versterker voor je D112's
        Een versterker voor je RW18's

Op deze manier gaat al het laag naar je subs, en het mid hoog naar je toppen.

Comment

• Kevin S.
          • Jun 2004
          • 38

Ok maar ik ben even onduidelijk geweest sorry daarvoor maar ik heb nog een 2 versterkers. 1 die ik voor de RW18 ga gebruiken en een andere voor de K112. het gaat om de zoals ik al eerder zij de Palladium P-900 en de Radon 900.

Maar nu lees ik net dat de RW18 een passive X-over heeft. Als ik dan aan iedere versterker 1 DAP RW18 hang en dus van de RW18 doorlus naar de K112 werkt het dan hetzelfde of krijgt de K112 dan nog steeds de lage tonen erbij?

Als de K112 er de lage tonen bij krijgt snap ik dat ik voor de subs en 2 K112 ieder een aparte versterker moet gebruiken en dan een cross-over ertussen en de lage tonen naar de subs laten gaan en de mid/high naar de K112.

Comment

• DJ.T
            • Nov 2002
            • 1502

Als je gaat doorlussen vanuit je subs naar je toppen heeft een crossover geen zin!
            Leer eens wat meer over wat frequenties nou precies zijn en ik durf te wedden dat je wat had kunnen vinden met de zoekfunctie over hoe een crossover nou precies werkt!
            Toch maar even uitleggen dan maar.
            Vanuit je mixer ga je naar de X-over, die heeft meerdere uitgangen, hij split namelijk je signaal. De uitgangen voor je hoog en mid (zit bij elkaar in 2 uitangen als het goed is) gaan net alsof ze vanuit je mixer gaan naar je versterker en je versterker sluit je zoals normaal aan op je toppen.
            De sub uitgangen van je X-over gaan naar de versterker voor je subs, wederom alsof ze direct uit je mixer komen en vanuit de versterker zoals normaal naar de subs.
            Wil je meer weten gebruik dan alsjeblieft even de zoekfunctie, is volgens mij niet de eerste keer dat dat tegen je gezegd wordt.

Comment

• Kevin S.
              • Jun 2004
              • 38

Nee ik bedoel dat in de RW18 een passive X-over zit en dat als ik daar de K112 aan doorlus zonder een cross-over tussen mijn paneel en versterker. Of die passive cross-over die in de sub zit er dan ook voor zorgt dat de k112 alleen de hoge tonen krijgt?

Comment

• DJ.T
                • Nov 2002
                • 1502

Dat is wel de bedoeling van zo'n ingebouwde X-over maar zo'n ding is lang niet zo goed als alctief filteren, gewoon lekker zo'n X-over kopen, die dingen kosten al helemaal niks dus daar hoef je het toch niet voor te laten?
                Als je het zou willen doen zoals jij zegt zou je je amps moeten bruggen en ALS die DAPjes dat al kunnen zouden ze het op 4 ohm denk ik niet leuk vinden.

Comment

• Kevin S.
                  • Jun 2004
                  • 38

Ok ik koop gewoon een cross-over.

Voor het geld hoef ik het indeerdaad niet te laten nee.
                  Maar het was gewoon een vraag wat die X-over in die sub nu precies doet.

Ik koop de behringer SUPER X PRO CX2310 (goede dingen over gelezen)

Comment

• Kevin S.
                    • Jun 2004
                    • 38

O ja nog een vraag...

Kun je met een cross-over er ook voor zorgen dat je versterker minder snel gaat clippen? want vanaf de 70% begint hij te clippen bij elke beat.
                    Kan het dan als ik de low eruit haal met de cross-over dat hij ook niet meer clipt?

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3148

het mooie van een cross-over is dat hij de lage tonen naar een aparte versterker stuur voor je subs...
                      De mid/hoge tonen gaan naar een aparte amp voor je tops, dus daar zal je versterker minder/geen lage tonen krijgen, waardoor ie minder snel zal clippen!

Comment

• Rademakers
                        • Jul 2003
                        • 1281

citaat:want vanaf de 70% begint hij te clippen bij elke beat.
                        Ook al staat de gainknop op je versterker maar op 70%, dan nog kan je versterker al op 100% uitsturen.

citaat:Kan het dan als ik de low eruit haal met de cross-over dat hij ook niet meer clipt?
                        Dat kan. Met als gevolg dat er vrijwel geen bas meer uit je luidsprekers komt, het publiek zich serieus begint af te vragen waar je mee bezig bent en je dus net zo goed geen subs kunt kopen.

Mvg Johan

Comment

• Kevin S.
                          • Jun 2004
                          • 38

nee ik bedoel al de Low uit mijn K112 weghalen

en de subs gewoon laten doen.

Trouwens dat clippen komt doordat mijn MP3's bijna allemaal te hard zijn geript en een te hoog volume hebben ben ze nu aan het normalizen.

Comment

• jurjen_barel
                            • Jun 2003
                            • 3148

citaat:Geplaatst door Kevin S.
                            nee ik bedoel al de Low uit mijn K112 weghalen
                            en de subs gewoon laten doen.
                            dat is het hele idee achter een X-over

citaat:Trouwens dat clippen komt doordat mijn MP3's bijna allemaal te hard zijn geript en een te hoog volume hebben ben ze nu aan het normalizen.
                            normalizeren zal niet al te problemen oplossen, als ie al clipt in de mp3 zelf (genormaliseerd op +3 dB of zo) moet je opnieuw rippen. Als het alleen om het volume gaat: Windows heeft een eigen mixertje en anders heb je altijd nog (hoop ik) je normale mixer ertussen zitten...

Comment

Working...