van speakon naar jack

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ taz
    • Jul 2004
    • 7

van speakon naar jack

hellao heb net een nieuwe versterker gekocht alleen nu zit ik met een klein probleemje en dat is:
    op mijn versterker zitten dus speakon aansluitingen en op mijn boxen zitten dus jack plugjes nou heb ik thuis zelf nog jack plugjes liggen en kabel zat dus dacht ik ze zelf te maken solderen is nie zo'n probleem vaak genoeg gedaan maar mijn vraag is wat ik dus nog nie helemaal duidelijk is geworden na de zoek functie te hebben gebruik van deze site die jack plugjes zijn heel simpel + en een - maar hoe zit bij die speakon pluggen deze heb ik besteld die had ik nodig voor mijn versterker

groetjes
    maikel

life is a bitch[:X] so fuck her!
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2138

zet in je boxen ook effe speacon. jack loop je er zo uit als je op de kabel trapt.

speacon gewoon de + op de 1+ en de - op de 1-

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJ taz
      • Jul 2004
      • 7

ja daar heb ik ook zitten denken maar danmoet heel case van mijn box gaan verbouwen en das weer wat minder want het een plaatje met gewoon normaal draaischroefjes en een jack en alleen speakon plaatjes zijn vierkant en kleiner dus dat past nie
      en die jack plugjes zitten bij redelijk goed vast klopt wat je zegt die speakon zitten wat beter ja maar dat is niet zo'n probleem maar bij die speakon pluggen is er ook alleen een + en een -

mzzl
      maikel

life is a bitch[:X] so fuck her [}]

Comment

• Drive inn tnt
        • Sep 2003
        • 1082

zet ten eerste ff wat . en , in je berichten want het is heeeel erg vermoeiend lezen zo.
        Ik zou in je speakers gewoon speakon chassis zetten. En koop gewoon neutrik chassis en pluggen. Is iets anders dan d(r)ap pluggen. Vallen teminste niet uit elkaar.
        Vette boksuh meneer

[FONT=Verdana]Licht is sneller dan geluid, daarom zien veel mensen er intelligent uit, tot je hen hoort spreken.[/FONT]

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

?? Dat begrijp ik niet, je geeft een link van een 2 polige speakon plug

dit betekend,
          pool 1 = +1
          pool 2 = -1
          pool 3 = +2
          pool 4 = -2

Het mooie hiervan is dat als je bijvoorbeeld subs onder je toppen zet (en je hebt natuurlijke een vierpolige kabel gebruikt) dat je alles over 1 speakerkabel kan laten lopen. (Met Y splittertjes bijvoorbeeld.

Maar nu vertel jij me dat je maar 1 plus en 1 min in die stekker hebt, of bedoel je het chassis deel?? dat klopt dan idd want je kan een 2 polig chassisdeel met een 4 polige stekker gebruiken, alleen laat je gewoon de +2 en -2 los.

kijk ook eens op http://www.new-line.nl/default.asp?i=34 staat nuttige info op voor je

suc6
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• VERVALLEN

Maar als je nu de jack aansluit, wat is dan de + en de + kant van jacks die ge aan de boxen inplugd?

extra vraag: als je boxen juist andersom aanschakeld (+ op - en vise versa), gaan dan je speakers kapot, of is die zeer nadelig, en hoor je snel dat ge fase verkeerd ligt?

Graag hier wat meer info over.
            Ik moet trouwens ook speakon - jack kabels solderen binnenkort (+/- een maand)

Alvast bedankt!

Frank

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

ok, duidelijke vraag,

Het is bijna altijd zo:

Tip = +
              Ring = -

Wat betekend, het puntje van de mono Jack is de + en het chassis/achterste deel van de plug punt is de -

verder, wat ik altijd doe nadat iemand bij ons speakerkabels heeft gemaakt, is het even aansluiten en dann kijken of de polen goed zitten, dit kan je aan de conus van de speaker zien, bij een beat moet hij naar buiten komen/ blazen. als het verkeerdom is gepoold zal hij intrekken/zuigen
              Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• VERVALLEN

Ok merci, ik zie nu ook dat er een rode aan de tip hangt en een zwarte aan het achterste deel.

Maar ... is ompolen van boxen schadelijk / vernietigend?

Comment

• speakerfreak
                  • May 2002
                  • 1446

nee
                  Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• VERVALLEN

ah ik dacht dat al, omdat de cone zovel kan uit als inbewegen. Maar misschien ontstaan er bij ompoling bij hoge volumes slechte tonen dan ofzo? Of is dat zelfs niets hoorbaar, buiten zienbaar bij een beat?

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2138

wanneer je een luidspreker ompoolt, dan zal die luidsprekerkast tov de andere kast in tegenfase staan. Dit heeft als effect dat je de bastonen gewoonweg gaat uitdoven; ze zullen elkaar tegenwerken.

dit resulteert in bijna geen bas meer..

belangrijk dus om je luidsprekers niet om te polen..

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door ronny

wanneer je een luidspreker ompoolt, dan zal die luidsprekerkast tov de andere kast in tegenfase staan. Dit heeft als effect dat je de bastonen gewoonweg gaat uitdoven; ze zullen elkaar tegenwerken.

dit resulteert in bijna geen bas meer..

belangrijk dus om je luidsprekers niet om te polen..

mvg
                        ronny
                        Hey Ronny,

en als beide speakers omgepoold zijn, IPV 1 speaker?

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

ja als je 2 luidsprekerkasten ompoolt staan ze tov elkaar weer wel in fase en heb je dus geen problemen meer[^].

maar ik zou het niet aanraden om je kabels zo te maken aangezien je dan ooit eens bij uitwisselen van kabels voor problemen kan zorgen.[}]

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• VERVALLEN

Vriendelijk bedankt voor je uitleg Ronny!

Comment

Working...