Geluid op een aggregaat

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DNA
    • Feb 2003
    • 19

Geluid op een aggregaat

Hierover zijn al enkele onderwerpen geweest, maar ik heb een andere vraag. Kan het voor je apparatuur ook kwaad als alles nog aan en open staat terijl je het aggregaat start? Kunnen hierdoor bijvoorbeeld je speakers naar zijn grootje gaan?

Alvast bedankt.
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

liever niet.
    a, je aggregaat start wat lastig, onder belasting,

b er komen natuurlijk rare knup-stromen in de startfase.

Theoretisch mag het geen probleem zijn, maar in de praktijk doen we het liever niet.
    tenzij alles op schakelende voedingen draait, natuurlijk, zoals meyer-p enzo. Die begrenzen alls stroom en spanningen , dus dan wordt het een ander verhaal.....Ook de zware aggregaten hebben een inschakelvertraging (als het goed is, tenminste)

Comment

• goldsound
      • Jan 2003
      • 429

Grote zijn ervoor beveiligd, kleine kunnen daarin tegen een piek uitsturen wat niet echt lekker voor je apparatuur is
      Zoek en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

Comment

• xsystems
        • Jun 2004
        • 72

Gaat erom of de aggegraat gestabiliseerd is. Alle nieuwe aggegraten en praktich alle +16Kva (meestal 380V uit) aggegraten zijn dit. Maar dan nog zou ik het niet proberen, ff de stekkers eruit trekken is nie zoveel werk en je loopt geen risico meer.

Verder zou ik altijd ff meten of je wel werkelijk 230/220 volt uit heb. Het mag best wat lager zijn maar ook weer niet onder de +/-210. Lager kan schadelijk zijn voor je apparatuur.
        ...:: waarom makkelijk doen als het moeilijk kan ::...

Comment

• DNA
          • Feb 2003
          • 19

De onderspanning daar heb ik een meterkast voor gemaakt gebaseert op een schakeling uit de elektuur. Te weinig spanning dan kapt ie de boel af. Natuurlijk wel even bij blijven, voor als de spanning weer opkomt.

Comment

• lifesound
            • Apr 2003
            • 1052

Eerste, en één van de belangrijkste regels als je veel op de baan bent:

ALTIJD je spanning nameten!!!

Wij steken dus nooit de aanvoer is alvorens nagemeten te hebben. En daarvoor moet de groep dus al draaien ook...

Comment

• DJEM
              • Jul 2004
              • 254

Kijk je moet het zo zien, menig apperaat wat je inschakeld vormt een kleine inschakelpiek. Als je alles in een keer inschakeld vormen alle aperatuur een grote inschakelpiek. Eventueel zorgt dit tot een kleine dip in je voltage. De gevolgen daarvaan heb je vast wel in een of andere forum terug gevonden.

Verders je versterker is aardig beveiligt, als het goed is door veranderingen in het stroomnet. Doch ik doe mijn versterker pas aan als alle apratuur aangeschakeld is. Dit om maar de kleinste PLOP te voorkomen.
              Ik ben geen miljonair en geen knappe jonge, ik houd van een sjaggie en een glaasje jonge

Comment

• DjFx
                • May 2004
                • 307

Er bestaan volgens mij contactdozen, onder de zoveel volt kapt ie, boven zoveel volt kapt ie ook, volgens ligt er 1 achter me pc

Comment

• vasco
                  • Oct 2003
                  • 2567

citaat:Geplaatst door DjFx

Er bestaan volgens mij contactdozen, onder de zoveel volt kapt ie, boven zoveel volt kapt ie ook, volgens ligt er 1 achter me pc
                  Dat zijn stekkerdozen met een (over)spanningsbeveiliging. Kunnen heel handig zijn maar ook niet in elke situatie DE oplossing.

Ik zou altijd het zekere voor het onzekere nemen en de stekker(s) eruit halen, mijn versterker(s) uitschakelen en wachten tot het aggregaat weer draait. Spanning(en) na meten, stekker(s) er weer in steken en als laatste de versterker(s) inschakelen. Ik zou namelijk verschikkelijk balen als mijn apparatuur hierdoor de geest geeft terwijl je nog even had moeten doorwerken.

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2138

zie maar dat je alles juist doet ja, anders kunnen dit wel eens de gevolgen zijn:

mvg
                    ronny
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• LJ Chris
                      • Jul 2002
                      • 477

citaat:Geplaatst door **************

liever niet.
                      a, je aggregaat start wat lastig, onder belasting,

b er komen natuurlijk rare knup-stromen in de startfase.

Theoretisch mag het geen probleem zijn, maar in de praktijk doen we het liever niet.
                      tenzij alles op schakelende voedingen draait, natuurlijk, zoals meyer-p enzo. Die begrenzen alls stroom en spanningen , dus dan wordt het een ander verhaal.....Ook de zware aggregaten hebben een inschakelvertraging (als het goed is, tenminste)

Startfase? Die term heb ik nog nooit gehoord.. kan je even verduidelijken?

@ronny: vanwaar heb je dié fotos?
                      Greetz
                      Chris
                      Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• Dave
                        • Jan 2001
                        • 757

Startfase? Alles tussen het omdraaien van het contactsleuteltje en het goed lopen van een aggregaat (met stabiele spanning) lijkt mij de startfase.

En Ronny-> Zeker zilverpapier in plaats van glaszekeringen gebruikt
                        U x I = Boem.

Comment

• LJ Chris
                          • Jul 2002
                          • 477

citaat:Geplaatst door Dave

Startfase? Alles tussen het omdraaien van het contactsleuteltje en het goed lopen van een aggregaat (met stabiele spanning) lijkt mij de startfase.

En Ronny-> Zeker zilverpapier in plaats van glaszekeringen gebruikt
                          Ah ok, ik dacht even dat het over een echte fase (spoel) ging

Greetz
                          Chris
                          Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• ronny
                            • Dec 2002
                            • 2138

[/quote]
                            @ronny: vanwaar heb je dié fotos?
                            Greetz
                            Chris
                            [/quote]

waar denk je[]

citaat:En Ronny-> Zeker zilverpapier in plaats van glaszekeringen gebruikt

neuh joh, rechtstreeks zelfs geen zilverpapier, gewoon 6mm² draad[]

mvg
                            ronny
                            niet zagen, gewoon doen!

Comment

Working...