Hoe strobo freq en dimmer regelen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

ocharme de bioscoop met zijn 24 beelden per seconde... jullie moeten wel echt een rotavond hebben als jullie naar de bioscoop gaan en pas vanaf 50 beelden stilstaand beeld zien...
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• driesmees
      • Apr 2003
      • 1076

guy,
      mag ik vragen hoe het dan komt dat ik van op een afstand het scherm echt zie flikkeren(TV schermen dan)?
      Dat is ca 30 Hz dacht ik....
      ik dacht dat we normaal vanaf 20Hz als stilstaand zien

Bij PC schermen (CRT) schermen is het iets anders,
      dan is er 1 straal die het hele scherm afgaat en verlicht,
      daarom is er in die ene cyclus een groot contrastverschil.
      Moest dat punt nagloeien dan zouden we dat probleem niet hebben.

Dit heeft enkel te maken met CRT schermen, bij TFT blijgt de pixel nagloeien en hebben we dat probleem niet...

Bij strobes is het oook ongeveer zo'n effect omdat er ook 'n groot contrastverschil is (in de 'UIT' cycle)

Moest de strobo nagloeien, dan hebben we een Blinder effect zoals de doodgewone hallogeenspot.
      Maar dat is niet de bedoeling van een Strobelamp...

PS: Dit heeft m'n broer allemaal uitgelegd(doet richting wetenschappen)
      [CENTER] [/CENTER]

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3148

Dus zat ik toch ongeveer goed met 18Hz als laatste freqentie waarbij we nog losse flitsen zien... (Bespaart mij weer wat gezeur bij de leraar [)])

Bioscoop bij 25 Hz kan ik mij ook herinneren uit zijn verhaal. Bij 30 Hz nog losse flitsen zien... Knappe jongen met groot concentratievermogen! [^]

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

@dries: ik zou hierop kunnen ingaan met een halve blz typwerk maar dit drijft te ver. De naam van dit topic is: HOE strobo en dimmer regelen.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jurjen_barel
            • Jun 2003
            • 3148

Misschien dat DjFx nog iets te vragen heeft, voordat we allemaal off topic gaan?

Op je laatste vraag: ja een afstandsbediening is best handig. Wat je in je openingspost ook al aangaf, de snelheid wijzigen als ie buiten bereik hangt.

Comment

• AJB
              • Jul 2003
              • 2289

TV = 50Hz beeld. Bioscoop voorbeeld is onzin (zijn 28b/s), en DVD is 25 f/s (frames per second). Dit is echter de "refresh" rate van het beeld, niet de "knipper" frequentie... TV 47Hz is onrustig, vanaf de zijkant duidelijk waarneembaar alszijnde knipperend. Waarom denk je dat de 100Hz beeldschermen zo goed verkopen...(rustgevend aan de oogjes misschien ??)

Hang gerust een Atomic op, die kan tot 50Hz knipperen (dan is hij te gebruiken als blinder). Druk 'm ff op 40Hz en vertel mij wat je ziet...[B)]
              If your not prepared to be wrong, you'll never come up with anything original
              ------------------------------------------------
              Arvid Buit
              Creative-Director / Artist-Manager

Comment

• vasco
                • Oct 2003
                • 2567

Elke vergelijking naar de frames per second van films gaan hier niet op. PAL = 25f/s en NTSC = 29f/s. Heeft niets te maken of het een DVD, TV of Video is. Verder zie je ook nog wel eens de 24 en 30f/s. En een film voor PocketPC op 15f/s zie je ook als stil beeld.

driesmees:
                Bij PC schermen (CRT) schermen is het iets anders, dan is er 1 straal die het hele scherm afgaat en verlicht, daarom is er in die ene cyclus een groot contrastverschil.

En zo werkt dus elke beeldbuis (buis dus geen TFT) en niet alleen CRT-monitoren.

Verder zou ik zeggen, doe eens een test op de AJB-manier. Wil ik ook weten wat je zag [}]

Comment

• DJ OELIE
                  • Apr 2003
                  • 49

Om maar even terug te komen op de strobe, waar dit onderwerp nou eenmaal over gaat, en niet over wat het menselijk oog wel of niet kan waarnemen [)]

citaat:Geplaatst door jurjen_barel

Ik zou toch zweren dat er bij de beschrijving van de silverline 20 fl/s stond [B)]

Iig, de mijne heeft t nog niet begeven (in een jaar intensief gebruik), misschien te vaak kortsluiting, omdat je de dimmer vol open zette (hij kan nl. niet dimmen)?
                  Bij mijn strobe heb ik dimmerm meestal gewoon op 0 staan, maar ik heb ook een mono kabel zitten tussen de strobe en afstandsbediening, voor die dimmer heb je toch een stereo kabel nodig, en bij een mono kabel maakt de dimmer dan toch geen contact met de strobe??? of zit ik er ff helemaal naast?? []

By the way, als ik hem achterop regel, dus zonder afstandsbediening, kan die minder snel flitsen als met afstandsbediening

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

citaat:Geplaatst door DJ OELIE

Bij mijn strobe heb ik dimmerm meestal gewoon op 0 staan, maar ik heb ook een mono kabel zitten tussen de strobe en afstandsbediening, voor die dimmer heb je toch een stereo kabel nodig, en bij een mono kabel maakt de dimmer dan toch geen contact met de strobe??? of zit ik er ff helemaal naast?? []
                    Fout, als je er ook een dim-functie op hebt zitten, zullen de contactjes in de chassis-plug voor de ring en de stift allebei contact maken met de stift van je mono-jackplug kabeldeel. Dus die maakt wel degelijk contact. Ik heb m ook altijd op 0 staan (me dimmer dus), want als ik m vol open zet heb ik kortsluiting. Zelfs als ik een stereokabel gebruik! (als ik tip, ring of stift verkeerd gebruik, wijs me er dan ff op )

citaat:By the way, als ik hem achterop regel, dus zonder afstandsbediening, kan die minder snel flitsen als met afstandsbediening
                    Is mogelijk

Comment

• DjFx
                      • May 2004
                      • 307

TRouwens ik hebeen leuk strobootje gezien
                      hieronder de beschrijving die op hun website staat:

2-KANAALS DMX STROBOSCOOP

Stroboscoop met 60W lichtopbrengst. Grote reflector met hoogrendement flitsbuis. DMX besturing van de lichtsterkte en de flitssnelheid.Flitssnelheid regelbaar van 1-20 flitsen per seconde. IN/OUT DMX aansluiting d.m.v. 3-polige XLR connectors. Met ophangbeugel en netsnoer met randaarde stekker.
                      Aansluitspanning: 230V/50Hz - 150 watt
                      Afmetingen: 22 cm diameter x 27 cm lang.

is het mogelijk dat je deze op een dmx control hang (bijv. de showmaster 24) of moet j deze aan een strobo dmx controller hangen?

Comment

• AJB
                        • Jul 2003
                        • 2289

DMX = een protocol (afspraak over het versturen van data). Als er staat DMX-IN, kun JIJ bepalen met welk Dmx-apparaat je dat aanstuurd ! dmx = enkel de taal waarmee ze communiceren...
                        Arvid Buit

Comment

• DjFx
                          • May 2004
                          • 307

Das dan mooi

Trouwens nog iets over die strobo

Hij heeft 2 kanalen welke? (functie per kanaal)

Comment

• AJB
                            • Jul 2003
                            • 2289

Waarschijnlijk een dimmer en een frequentie kanaal...Maar heb geen idee, misschien slim om ff de specs van dat ding erbij te pakken ???
                            Arvid Buit

Comment

• DjFx
                              • May 2004
                              • 307

Die zijn er niet maar ik heb ze gezocht van een soort gelijke dmx stroboscoop

je hebt inderdaad gelijk
                              dimmer en speed

Is die stroboscoop aan te raden?

Comment

Working...