Doorlinken van luidsprekers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gnmixing
    • Feb 2004
    • 214

Doorlinken van luidsprekers

Hey DJs,

Hoe zit dat nu eigelijk met het doorlinken van luidsprekers?
    Hoe zit dat met parallel en serie?
    Zijn er belangrijke punten waar je moet op letten? ...
    We zouden binnekort nog 2 dezelfde luidsprekers willen bijkopen die we dan zouden doorlinken, daarmee ons vraagje.
    En hoe zit dat dan als je nog een subje wilt aansluiten?
    Eigelijk weten we er nog niet zoveel van, omdat we nog maar net begonnen zijn met gewoon 2 luidsprekers...
    Bedankt voor de reacties!
    En ja we hebben LJ + fingers... olé
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Hoe het zit met doorlinken? Dan gaat de impedantie van het geheel veranderen (afhankelijk van serie / parallel)

Als je speakers in serie zet, tel je gewoon alles bij elkaar op: 2 speakers van 8 Ohm zorgt voor een vervangingsweerstand van ( 8 + 8 = )16 Ohm

Als je speakers parallel zet, moet je telkens doen 1 delen door de impedantie, alles optellen en 1 delen door de uitkomst: 1/8 + 1/8 = 2/8 => 8/2 = 4 Ohm

Zoiets was t uit mijn hoofd.

Belangrijk om op te letten: versterkers kunnen niet elke willekeurige impedantie aan [:0]

Comment

• dj_lucv
      • Aug 2001
      • 616

Of je berekeningetje klopt weet ik niet precies. De uitkomst in dit geval wel. Maar volgens mij moet je eerst een goed gaan kijken of het wel verstandig is om luidsprekers bij te kopen om deze vervolgens op 1 versterker aan te sluiten. Is het niet verstandiger om in een wat meer compacte oplossing te investeren? Als je 2 goede topkastjes hebt in plaats van 4 mindere lijkt mij dit een stuk handiger. Voor hoeveel personen is de set dan ook bedoeld?

Comment

• gnmixing
        • Feb 2004
        • 214

De eerste reactie bevestigde al wat ik dacht (geleerd bij fysica), maar ik vond het nogal raar omdat ik idd nog nooit had gehoord van een versterker die 16ohm aankan!
        We zijn nog maar net begonnen dus de meeste fuiven gaan niet boven de 200 man, maar dit weekend gingen we bijvoorbeeld spelen in een gemiddeld grote zaal waar toch een 300 man in kan en zijn we dus 2x700W gaan huren. Het zou leuk zijn om hier in de toekomst geen 70€ meer voor te hoeven betalen!!
        Dus wat raden jullie ons aan om te kopen? Welk merk,type, hoe zwaar,...?
        Hopend op veel reactie...greetz.

Comment

• pro`d`user
          • Jun 2002
          • 534

wat is je budget?
          Barry K.
          Wij werken met EV ole ole
          In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• gnmixing
            • Feb 2004
            • 214

Kweet echt niet wat ik hieraan wil/kan spenderen. Na de aankoop van de nieuwe versterker zal mijn geld wel ongeveer op zijn denk ik...
            Kan ik iets doen met 500€ ofzo??? Als je daar niets mee kan doen zeg dan maar wat de goedkoopste oplossing zowat is, en hoeveel het ons dan zou kosten é...
            Thx

Comment

• pro`d`user
              • Jun 2002
              • 534

Wat heb je nu precies aan speakers en versterking?
              Met €500 kan je niets.
              Barry K.
              Wij werken met EV ole ole
              In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• gnmixing
                • Feb 2004
                • 214

500€ was bedoelt voor de luidsprekers. De versterker hebben we al bijna! Daar hadden we een 700€ voor voorzien.
                Hopelijk kunnen we met 500€ toch al iets van speakers kopen?
                Greetz

Comment

• dj_lucv
                  • Aug 2001
                  • 616

Als je nou eerst eens even gaat nadenken en kijkt wat je totale bedrag is wat je kunt besteden in plaats van eerst een versterker kopen en later weer wat anders er bij.

Als ik het goed begrijp heb je € 1200,00 beschikbaar?

Ik ben absoluut geen voorstander van DAP e.d. maar als je maar een klein budget hebt zal je niet veel verder komen dan iets dergelijks. OF je kiest voor een 2e hands set. Dat is een keuze die je moet maken.

Maar laten we eerst eens kijken wat wil je er eigenlijk mee gaan doen? Draaien voor hoeveerl personen, in wat voor ruimtes hoeveel ruimte voor vervoer is beschikbaar enzovoorts.

Waarom heb je trouwens verschillende topics lopen over hetzelfde onderwerp?

Comment

• PowerSound
                    • Nov 2001
                    • 1892

Gnmixing, voor jou lijkt de EP en Eurolive Series van Behringer geschikt !
                    PSL Bvba powered by
                    L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
                    Yahama LS9-32 / MC7L-48
                    Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
                    Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• gnmixing
                      • Feb 2004
                      • 214

Mja, deze topic was eigelijk bedoelt om over het doorlinken van luidsprekers maar is door de reacties gevolueert tot wat het nu is...
                      Dus nu gaat het op de 2 topics over versterkers en speakers.
                      greetz

Comment

• Stefke
                        • Sep 2003
                        • 259

Sorry voor de uitdrukking, maar we staan hier met z'n allen naast de pot te pissen

Als wij niet weten wat je al hebt, wordt het heel moeilijk om advies te geven wat je best nog bijkoopt.

Het toaal budget van 1200 Pleuro kennen we nu, op zich is daar redelijk wat mee te doen als je occasie zoekt. De vraag is, wat heb je nodig?

Geef eens een lijst van wat je al hebt

(de versterker, de luidspreker kasten die je nu al hebt: vermogen, merk, samenstelling)

Misschien kan je beter naar een setje baskasten zoeken om bij die toppen te zetten, hierbij een Behringer EP en een actieve 2 weg cross. Haal je wel met het budget en zou al een heel ander geluid kunnen geven, waarschijnlijk wel voldoende om tot 200 à 300 man te gaan.

Alles hangt af van wat je nu dus al hebt!

groeten
                        ah zo dan

Comment

• gnmixing
                          • Feb 2004
                          • 214

Manne, den andere helft van GNmixing ier.
                          Goed, wat hebben we : 2x TSX 250W klankkasten JB systems en van versterker ne mega oude phillips (oude rommel van onze toneelgroep) maar daar spele we niet meer mee aangezien dit maar +/- 2x70W is. Dus tegewoordig huren we versterker (en indien nodig ook boxe).
                          Wat wille we nu... Versterker kopen (budget 700euro),zwaar genoeg (mag gerust zwaarder zen dan ons boxen aankunnen, we letten wel op dat we ze niet kapot spele)
                          en dan later (na trug wat sparen) opnieuw 2x 250W TSX JB aankopen en die dan vervolgens door te linken... of wat zeggen jullie...
                          Duidelijk genoeg manne?
                          sloppel

Comment

• BAJ productions
                            • Jul 2003
                            • 587

ik zou tweede hands gaan zoeken heb ik ook gedaan. heb vervolgens voor 350 euro twee versterkers gekocht van 2*700 Watt RMS aan 8 ohm. met dat soort koopjes zijn jullie zo klaar. zoek eens wat rond en wacht met uit geven tot je wat vindt waar de prijs niet heel erg duur van is.

PS moet der wel bij zeggen dat 1 van de twee het niet deet. en heb ik vervolgens nieuwe relais in moeten zetten. maar toch voor een zoon versterker nieuw betaalt je het dubbelle van deze twee

even tuweel zelfs wachten tot de PA markt daar koop je goed koop.

groetjes,
                            Bas

Comment

• Stefke
                              • Sep 2003
                              • 259

Owké,

Voorlopig de JB-kasten houden.

Vermits jullie van Belgie zijn, koop de laatste koopjeskrant van vrijdag (editie Antwerpen & Limburg) daarin staan RODEC HD-450 (ken niet de juiste specs, maar ik dacht zo rond 200 Watt per kanaal) versterkers te koop aan 200 of 300 Euro. Deze bakken zijn niet kapot te krijgen en geven een lekker hifi geluid in hoog.

Op de Snuffelsite staat een Carver PM-1.5 ( 600 Watt per kanaal op 4 Ohm) te koop aan 375 Euro dacht ik?

koop hierbij een actieve 2-weg filter en je hebt een redelijk goed versterkerrack. (Heb ik jarenlang gebruikt voor feesten tot 200 a 300 personen)

Nu zoek je nog 2 baskasten bij (8 of 4 Ohm imp), liefst met Beyma of JBL 15" speakers bv.JBL Disco 100 glijbanen (met JBL 2226h speaker) werken heel prettig op de Carver 1.5

Sluit de JB kasten aan als mid/hoog op de Rodec en de baskasten als laag op de Carver.

De verhoudingen liggen niet helemaal ok, maar voor budget en doeleinden lijkt het me niet verkeerd, zoals gezegd heb ik jaren zo gewerkt tot tevredenheid van mezelf en de klant.

Als je ooit terug wil verkopen ga je ook niet zo heel veel verliezen op je aankoopprijzen.

Of natuurlijk zoals eerder aangegeven de Behringer EP versterkers eens bekijken.

Maar ieder heeft z'n ervaringen en voorkeuren, dus ik denk dat er nog heel wat andere postings met voorstellen mogelijk zijn.

alvast succes

ah zo dan

Comment

Working...