DI's - Direct Injection Box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MSSS
    • Jul 2003
    • 365

DI's - Direct Injection Box

hallo allemaal,
    Ik had even een vraag: waar kun je DI's voor gebruiken? Waarschijnlijk een vrij stomme vraag maar ik heb geen idee.[:I]
    oleole ik heb EV :)
  • admin
    Administrator
    • Aug 2000
    • 1009

De volgende tekst en uitleg is geleend van SALE

De DI box is een naam waarin DI staat voor Direct Injection en box voor doos, of behuizing, dus niet voor luidspreker oid, zoals ik heel vroeger zelf dacht(hé, we zijn allemaal ooit jong geweest ja!).

De DI box is een zogenaamde interface, een transformatie apparaat.
    Dit simpele, kleine doosje vormt meestal een interface tussen een ongebalanceerd signaal(electrische gitaar en bass, bepaalde versterkers(backline), keyboards, samplers, computers etc.) en de gebalanceerde wereld van de professionele mengtafel. Kortgezegd tranformeert de DI box een ongebalanceerd signaal naar een gebalanceerd signaal om het geschikt te maken voor het mengpaneel.

Meer technisch gezegd heeft de box een hoogohmige (ongebalanceerde) ingang in de vorm van een Jack en (meestal) twee uitgangen in de vorm van Jack of XLR of beiden. Bij de meeste DI boxen is de ene uitgang Jack en ongebalanceerd en de andere XLR en gebalanceerd. DI boxen kunnen actief(met batterij, phantom power of transformator) of passief uitgevoerd zijn. Beide soorten werken met scheidingstranformatoren waarvan de kwaliteit bepalend is voor de weergave eigenschappen van de box. De actieve versies beschikken over versterkers die de eigenschappen verbeteren en niveau aanpassing mogelijk maken en de invloed van de kabelcapaciteit binnen de perken houden.

Het voordeel van de actieve DI box ligt bij instrumenten als de electrische gitaar en de keyboard. Omdat de actieve DIs een hoogohmige ingang hebben van vaak minstens 2 MegaOhm wordt verlies van hoge tonen door weerstandsverschil voorkomen.

KlaasHessel Hoefnagel gaf de volgende reactie:
    "Meestal plaats je de DI box zo dicht mogelijk bij de (bas) gitaar versterker of keyboard e.d. in de signaalweg."

In de praktijk kom je in feite twee types DI boxen tegen. De enkele en multi-versies. De keuze is natuurlijk toepassings afhankelijk. Zo gebruik je een enkele DI box bij een gitaarversterker. Bij een keyboard heb je er al weer twee nodig (links en rechts).

Je begrijpt hem al: het hangt helemaal van de bandopbouw af. Flexibiliteit in plaatsing heb je met enkele DIs, flexibiliteit in opbouw en toepassing in multi-DIs. ARX heeft dit begrepen en brengt een enkele, een viervoudige en een zesvoudige versie op de markt. De laatste overigens in een 1 HE unit!

Naast het probleem van de geografische plaatsing kan er bij een DI nogal eens een aardlus ontstaan. Daarom hebben goede DIs ook een ground-lift schakelaar. Treed er dus een brom op dan gebruik je deze en ga je niet zitten rotzooien met je aarding van de AC-mains(zeg maar de 220 aansluiting). Overigens kunnen er ook andere oorzaken voor een brom zijn.

Bron: http://www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=9
    Al Bundy : If you want something fixed right, get an ugly guy to do it.

Comment

• MSSS
      • Jul 2003
      • 365

Ik dank u vriendelijk voor deze uitgebreide uitleg
      [edit] ik had er laast namelijk mee gewerkt maar toen vertelde mij iemand gewoon dat er een DI tussen een mic ontvanger en een stage block moest alleen had ik geen tijd om te vragen waarvoor.

Comment

• MSSS
        • Jul 2003
        • 365

Nog een vraagje: Als ik de DI voed met phantoom vanaf de mengtafel is de kans dan groter op een aardlus dan wanneer ik er gewoon een batterijtje in druk?

Comment

• SjoerdOptLand
          • Jul 2003
          • 261

citaat:Geplaatst door MSSS

Nog een vraagje: Als ik de DI voed met phantoom vanaf de mengtafel is de kans dan groter op een aardlus dan wanneer ik er gewoon een batterijtje in druk?
          Nee hoor, aardlussen (veroorzaakt door de DI) kun je oplossen met de ground lift op de DI. Uiteraard kunnen er nog op andere plaatsen aardlussen ontstaan.

Groetjes,
          Sjoerd

Comment

• MSSS
            • Jul 2003
            • 365

oke dat is dan duidelijk

Comment

Working...