Een setje beginnersvragen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K@rel
    • Mar 2004
    • 3

Een setje beginnersvragen

Hallo,

Ik ben gevraagd om een audioinstallatie in een sportkantine te plaatsen, nu ben ik op zich wel handig, maar ik heb weinig verstand van audio-apperatuur, vandaar een paar vraagjes:

1. Ik had een versterker van 2x300 watt op 4 ohm in gedachten, met daarop 4 speakerboxen van 175 watt met een impendatie van 8 ohm. Als ik die speakers parralel schakel, dan heb ik toch een impendantie van 4 ohm ?

2. wanneer er 2 175 watt 8 ohm speakers op 1 kanaal van max 300 watt zitten aangeloten, gaan die speakers dat houden (wordt het vermogen verdeeld) ?

3. Is het mogelijk schakelaars te monteren, zodat je 1 van de 2 speakers op een kanaal kan uitschakelen (ze staan parralel) en zo ja, kan dit met een simpele schakelaar, of moet ik hier iets speciaals voor aanschaffen ?

4. Ik heb eens wat zitten rondkijken op internet, en was wel gecharmeerd van apparatuur van Gemini, is dit een beetje goed spul ?

5. Het zal in ieder geval 19" apparatuur worden, wie weet hoe je dat een beetje handig monteert in een kast (achter de bar) ?

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden.
  • pro`d`user
    • Jun 2002
    • 534

1. Ja
    2. Ja, er wordt normaal zelfs meer versterkervermogen dan speakervermogen aangeraden.
    is denk ik zelfs wat te weinig 300 watt max versterker voor 2 * 175watt boxen
    (als dat vermogen wel rms is)
    3. Waarom zou je dat willen doen?
    4. Lang niet top, maar naar mijn mening vooral in dj apparatuur beter dan DAP.
    Speakers ken ik niet.
    5. 19" rekje kopen of onder die bar 2 planken op 19" van elkaar en daar je apparatuur
    tussen.

Trouwens aan wat voor apparatuur zit je nu te denken? Wel benieuwd, misschien komen er
    hier nog wat andere mogelijkheden te boven als je je budget geeft en wat je nodig hebt.
    Barry K.
    Wij werken met EV ole ole
    In de studio: Tascam, AKG, Shure en Mackie Hr-824

Comment

• K@rel
      • Mar 2004
      • 3

Kijk, hier heb ik wat aan.

Nog wat meer toelichting:
      Het is redelijk belangrijk dat het systeem een beetje "hufterproof" is, vandaar mijn vraag of de boxen het zouden overleven. Dat uitschakelen van 1 speaker leek me handig in verband met rondzingend geluid wanneer iemand met een microfoon voor een speaker staat.
      Het totaalbudget voor 4 speakers, versterker, cd-speler en mengpaneel is zo'n 1500 euro, het hoeft niet echt een top-systeem te zijn qua superhelder geluid etc. Zolang het maar niet kapot gaat.
      Ik zat zelf te denken aan de volgende combinatie:

Versterker: Gemini X3
      Speakers: 4 x Gemini GT 1502
      Mengpaneel: Gemini PMX 1100
      cd-speler: GEMINI CDX 601

ik heb geen aandelen Gemini ofzo, dus als iemand betere alternatieven weet vind ik het ook prima, het gaat er wel om dat alle apparatuur 19" mountable en nieuw is.

Comment

• Daan Hoffmans
        • Aug 2000
        • 1225

waarom moet het nieuw zijn? Beter een oude Mercedes dan een nieuwe eend...

Gemini valt onder categorie "goedkope zooi", verwacht dus geen wonderen, en al helemaal geen hufterproofheid. Als je echt maar 1500,- te besteden hebt, vergeet dan of de hufterproofheid, of de wens om alles nieuw te hebben...
        Overigens ook voor een 2e hands fatsoenlijk setje is 1500,- al aan de krappe kant.

Wat betreft die schakelaar: ja hoor, dat kan. Je zet het spul immers paralel, dus er is niets aan de hand.
        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• djbirdie
          • Oct 2002
          • 509

CD-spelers van Gemini heb ik slechte ervaring mee.... En de CDX-601 is een enkele CD-speler, een dubbele is handiger.
          grtz, Niels

Het is de kunst om van geluidsoverlast een buurtfeest te maken!

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Ik heb ook slechte ervaringen met Gemini CD-spelers. Dit waren ook enkelvoudige types. Je moet toch regelmatig de laserafregelingen uitvoeren (of zoals de vorige leverancier van mijn klant deed: jaarlijks nieuwe lasers plaatsen).
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

De mixer van Gemini zijn gelukkig iets beter dan de cd-spelers, maar ze zijn niet echt bedoeld als hufterproof spul. Gemini is een redelijk goed merk als je er zuinig mee om gaat. Voor dit doeleinde zou ik iets beters nemen.

Comment

• djbirdie
                • Oct 2002
                • 509

Lees voor info voor een mixer ff:
                grtz, Niels

Comment

• DJ-JP
                  • Sep 2002
                  • 22

K@rel...
                  citaat:ik heb weinig verstand van audio-apperatuur
                  Misschien is het handiger (en verstandiger) om de installatie te laten leveren en zo nodig te laten installeren door een lokaal of regionaal bedrijf.

Zit je ook niet te hannesen met garantie e.d.
                  Sluit jij het verkeerd aan, dan verspeel je wel je garantie !

In je oproep geef je niet aan waar je de installatie voor wilt gaan gebruiken. Is het puur achtergrondmuziek tijdens de reguliere openstelling van de kantine ? Is het bedoeld om de jaarlijkse feestavond op te luisteren ?

In het eerste geval zou je ook eens kunnen denken aan een 100 V installatie met bijvoorbeeld een stuk of 4 30 Watt luidsprekers. Gemiddeld is dat al voldoende ! Voordeel is dat er nooit meer vermogen in de luidsprekers terecht komt als dat je op de trafo hebt ingesteld. Een betrouwbaar merk in deze sektor is TOA.

In het tweede geval moet je gewoon gaan huren voor die éne keer !
                  Om commerciele redenen is het (zeker voor een sportclub) verstandiger om bij een gebruik van minder dan 15 keer per jaar te (blijven) huren.

Voordeel is, dat je kunt beschikken over professionele produkten op het moment dat je het nodig hebt en als club niet moet investeren in materialen waar iedereen met zijn of haar tengels aanzit en daardoor om de haverklap defect zal geraken.

Nader advies kun je eventueel per e-mail vragen. Zie profiel.
                  The Galaxy-drive-in discoshow... more sound, more light, more fun !

Comment

• K@rel
                    • Mar 2004
                    • 3

hmmmmm,

Dat installeren is het probleem niet, als ik er zelf niet uitkom ken ik nog wel een paar studenten electrotechniek.
                    Cd spelers van Gemini zijn dus niet echt top, in de zelfde prijscategorie vond ik ook een Numark CDN15, is dat iets beter? Overigens is het ding alleen bedoeld om af en toe eens een cd-tje te kunnen spelen, normaal gesproken wordt er een mp3 systeem gebruikt.

Het is overigens niet de bedoeling om er een soort van discotheek van te maken ofzo, het mengpaneel is alleen bedoeld zodat er zo af en toe overgeschakeld kan worden van mp3-speler naar cd-speler, en er zo af en toe een microfoon tussendoor kan komen. Er staat dus geen dj achter de bar ofzo. Zo af en toe moet er een keertje lawaai gemaakt kunnen worden, maar normaal gesproken gaat het meer om achtergrondmuziek. Voor grotere feesten wordt zowiezo andere apparatuur geregeld.

Comment

• djbirdie
                      • Oct 2002
                      • 509

Die Numark is een stuk beter dan de Gemini, en als de mixer toch niet heel veel gebruikt wordt zoals je aangeeft kun je hier gewoon een wat minder goed merk inhangen (Behringer, Gemini)
                      grtz, Niels

Comment

• Daan Hoffmans
                        • Aug 2000
                        • 1225

citaat:Zo af en toe moet er een keertje lawaai gemaakt kunnen worden, maar normaal gesproken gaat het meer om achtergrondmuziek.
                        Die opmerking ken ik ja (ook wel eens wat installatieklusjes gedaan). En dan vragen we altijd: Mag het dan zo af en toe ook stuk?
                        Kortom: ook als het af en toe hard moet, zal je een fatsoenlijk setje moeten hebben. En sinds wanneer is een opleiding elektrotechniek een garantie voor het verstand hebben van audio?

Heel eerlijk, ik heb de indruk dat je geen idee hebt waar je aan begonnen bent...
                        <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

Working...