Rookmachine 2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zabazz
    • Feb 2004
    • 83

Rookmachine 2

Ik heb alweer een rookmachine uit de kelder van de disco getrokken.
    Het is een Showmist van LeMaitre.
    Nu waren er 2 weerstanden en 2 triacs stuk op de pcb. Die heb ik vervangen en nu gaat er wel zo'n mooi ledje aan op controller en pcb maar hij wordt niet warm.
    Het pompje en de heater werken als je er direct spanning op zet dus het ligt aan de pcb denk ik. Ik heb alles doorgemeten en de componenten werken voor zover ik het kan testen.
    Heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn, is het iets met de triacs, want als dat die pas stroom doorlatn bij bepaalde spanningen ofzoiets, maar heb volgens mij de juiste gehaald.
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

In de meeste rookmachines zit een smeltveiligheid voor overtemperatuur voor als de tempregelaar niet goed werkt, is deze misschien ook defect. Bij het nalopen van het stroomcircuit van de heater te beginnen bij de heater die had je al gevonden moet je er wel uitkomen. PS. de heater moet eerst werken voor dat de rest wat doet.
    Succes

m.v.g. Herman

Comment

• zabazz
      • Feb 2004
      • 83

ja dat is de microswitch, die was idd defect maar krijg een nieuwe opgestuurd, maar is het niet zo dat als ik die schakeling bypass de roker alsnog zou moeten werken?
      (er gaat namelijk van de heater 1 draad naar de microswitch en vandaar weer naar pcb dus meteen van heater naar pcb)

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

Als die "microswitch" de smeltveiligheid is dan zou bij overbrugging de heater weer moeten werken. Dan toch het stroom circuit verder volgen en bepalen waar de spanning, die bedoeld is voor de heater, over blijft staan.
        Zal wat zoekwerk zijn als je geen schema hebt. Kijk wel uit met onderzoek aan ingeschakeld apparaat.

m.v.g. Herman

Comment

• zabazz
          • Feb 2004
          • 83

ik heb alleen het schema van de pcb en dat heb ik nagelopen en dat zou gewoon moeten werken.
          Misschien dat ik toch niet de juiste triacs heb gehaald en dat deze verkeerd om schakelen (als dat kan, heb niet zo verstand van triacs)??

Comment

• test12
            • Jan 2003
            • 901

De ene draad gaat via de veiligheidswitch naar de pcb en de andere aansluiting van de heater gaat die ook rechtstreeks naar de pcb.

m.v.g. Herman

Comment

• zabazz
              • Feb 2004
              • 83

ik zal ff een lijstje maken hoe de draden zitten:
              - vanuit netstroom (blauwe kabel) naar "main neutral" (pcb)
              - "heater neutral" (pcb) naar rechtse aansluiting heater
              - linker aansluiting heater naar 1. netstroom (bruin)
              2. Microswitch (die er nu dus niet zit)
              - Microswitch naar "live" (pcb) (live gaat nu dus direct naar heater)
              - en de pomp zit nog op zijn eigen aansluitingen op pcb

en dan zit er op het heaterblok nog een temperatuur sensor en die werk ook nog als het goed is.

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2138

of met andere woorden, de microswitch staat in serie met de heater. bij overbrugging zou het zaakje normaal moeten werken.

Heb je de triacs juist gepolariseerd? printbanen nog ok?

mvg
                ronny
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• zabazz
                  • Feb 2004
                  • 83

printbanen zijn in orde (alles doorgemeten), maar wat bedoel je met de triacs juist gepolariseerd, ik heb ze er op dezelfde manier als hun voorganger erin gesoldeerd of bedoel je iets anders en hoe kun je dat nachecken?

Comment

• test12
                    • Jan 2003
                    • 901

citaat:Geplaatst door zabazz

en dan zit er op het heaterblok nog een temperatuur sensor en die werk ook nog als het goed is.
                    Die sensor zit die in de aansluitdraden van de heater en weet je zeker dat die heel is.

m.v.g. Herman

Comment

• zabazz
                      • Feb 2004
                      • 83

ik heb hem doorgemeten en gekeken bij ijs en heet water en de weerstand waarden veranderen. en de sensor zit op de 'behuizing' van de heater en gaat met 2 draden naar de pcb.
                      Mocht ie stuk zijn kan ik dan deze sensor bypassen om het te testen?

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2138

een sensor bypassen zal niet gaan en mag je ook niet doen om de simpele reden dat je dan gewoonweg niet meer weet wat er gebeurt. overbrug je hem maak je de weerstand 0ohm. haal je hem eruit maak je de weerstand oneindig groot..... .

met triacs polariseren bedoel ik dat de pennetjes daaraan niet zomaar willekeurig gezet mogen worden maar op een bepaalde plaats in het schema overeen moeten komen. wanneer je exact dezelfde types hebt en je hebt ze er op dezelfde manier erin gezet dan zal het waarschijnlijk wel in orde zijn. Wil je zeker spelen haal je even het datablad af en controleer je even of dit ook werkelijk overeenkomt.

nog iets over componenten testen dan, wanneer deze in een schakeling vast zitten is het moeilijk om deze te testen. de componenten rondom beinvloeden de meting namelijk.

triacs worden normaal gezien opengestuurd door een triggerschakeling. je zou eens kunnen kijken of deze nog signaal doorstuurt. maar daarvoor zou een scoop wel handig worden...

mvg
                        ronny
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• zabazz
                          • Feb 2004
                          • 83

ik denk dat ik de pcb dan maar opstuur naar engeland waar ze hem voor me willen nakijken/maken.
                          bedankt voor de reacties iig

Comment

Working...