Synthesizer op oscilloscoop aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Trapezoid
    • Mar 2004
    • 6

Synthesizer op oscilloscoop aansluiten

Hallo,

Tijdens wat speurwerk naar osciloscopen heb ik dit forum gevonden. Ik heb een oude synthesizer waar een aparte "scope" jack op zit. Hier zou je een oscilloscoop op aan kunnen sluiten. Nu kan ik misschien een hameg HM312 kopen en nu vroeg ik me af hoe je precies een oscilloscoop aansluit op een synth zodat ik op het beeldscherm de golfvormen kan bekijken. is dit uberhaupt mogelijk met de 312?? Als iemand me iets meer zou kunnen vertellen zou ik erg blij zijn.

Vriendelijke groet,

Dave
  • BAJ productions
    • Jul 2003
    • 587

het is mogelijk, hoe kan ik je nu nog even niet vertellen omdat ik dat op school effe moet op zoeken. we hebben deze schakeling meerdere keren op de opendag neergezet bij elektro techniek.

zal morgen effe kijken
    groetjes,
    Bas

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

Als die Hameg een scoop is (en dat is ie) dan kan dat. Via tip van je jack-uit je scoop in, en de sleeve van de jack aan de aarde van je scoop knopen.

Maar een hele grote vraag brandt mij: wat wil je er mee bereiken???
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• Trapezoid
        • Mar 2004
        • 6

Het lijkt me ten eerste erg handig omdat ik zo de oscillatoren van de synth en het filter perfect kan afstellen. Ook lijkt het me leuk om te kijken hoe bepaalde golfvormen eruitzien. Het is een erg uitgebreide synthesizer en ik heb er al heel wat bizarre geluiden uitgehaald.

Bedankt voor de reacties!

Comment

• sis
          • Jul 2003
          • 3305

en welke synth. is het ?
          merk, type enz...
          sis
          Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• techniekmoderator
            • Jul 2002
            • 109

Die Hameg HM312 zou in principe moeten volstaan.
            Het frequentie bereik loopt tot 2MHz.
            Ik ben alleen benieuwd welke signalen er op die "scope jack" staan.
            Dit kunnen de 2 audio uitgangen zijn maar natuurlijk ook een signaal van een ossilator.
            Als het een stereo jack is moet dat ook geen probleem wezen want het is een 2 kanaals scoop en beschikt over een XY mode.
            Even verloop kabeltje maken is ook geen probleem, gewoon van jack naar bnc.
            techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• Trapezoid
              • Mar 2004
              • 6

citaat:Geplaatst door sis

en welke synth. is het ?
              merk, type enz...
              sis
              Het is een Ems Synthi Aks

In de handleidingen is dit het enige wat ik kan vinden over de scope output:
              A mono output (two wire) connected to the (vu) meter circuit. It is suitable for an oscilloscope display and is sometimes connected to the synthi inputs as part of a patch.

Level: Device dependent, 5V p-p max

Comment

• techniekmoderator
                • Jul 2002
                • 109

Als we het over hetzelfde apparaat hebben dan heb jij dit staan:

We hebben dus te maken met ee mono uitgang.
                Als het het goed lees zit er ook een V.U. meter op de synth, en
                dit signaal staat ook op je "scoop" uitgang
                Omdat je in het bezit bent van een 2 kanaals scoop kun je eens proberen om
                de scoop en de daadwerkelijke audio uitgang met elkaar te vergelijken.
                techniekmoderator fora J&H Licht en Geluid

Comment

• Trapezoid
                  • Mar 2004
                  • 6

Als ik de Hameg heb zal ik één en ander uitproberen en wat foto's maken

Comment

• Trapezoid
                    • Mar 2004
                    • 6

Ben ik weer

Okay, de oscilloscoop is aangekomen en ik denk dat hij het doet. het volgende probleem is dat ik niet weet wat voor kabels ik moet gebruiken. Ik heb alleen maar normale jacks en ik zou niet weten wat voor soort kabel er in de oscilloscoop moet.

Iemand die me hier iets over kan vertellen?

Alvast bedankt!

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4516

Weet jij dat je een bere-dure synth hebt staan? [:0]
                      lekker belangrijk!

Comment

• Trapezoid
                        • Mar 2004
                        • 6

citaat:Geplaatst door showband

Weet jij dat je een bere-dure synth hebt staan? [:0]
                        Ja dat weet ik[]

Ik heb ff op het net lopen zoeken en zag een paar posts terug iets over een bnc connector. Ik heb zo het idee dat ik dit moet hebben maar hoe gaat het aansluiten van bnc naar jack??

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

dat lijkt met wel een heel rare manier van aansluiten, maar goed rare dingen bestaan ook.

aansluiten van bnc naar jack. Zelf een verloop maken vrees ik, want zoiets vind je niet standaard.[B)]

bnc heeft maar 2 aansluitingen: massa en signaal.Dus je neemt een mono jack: massa van bnc naar massa van jack----- signaal van bnc naar signaal( tip) van de jack plug.

Gebruik dan het beste ook afgeschermde kabel( stuk coax kabel ofzo).

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
                            • Jun 2003
                            • 2755

volgende kan ook: neem een standaard overloopje van jack male naar cinch (tulp, rca, ...) female daarop gaat een standaard cinch-cinch kabeltje male-male op dat kabeltje gaat weerom een standaardverloopje cinch female naar BNC male (dit past dan op de scoop). Lekker opgelost zonder solderen met standaard materiaal.

Greetz,

laserguy
                            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...