transport case voor speakers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DNA
    • Feb 2003
    • 19

transport case voor speakers

Ik weet niet of het hier thuis hoort, maar ik probeer het gewoon. Ik heb hier al wel heel veel gelezen over het maken van FC's en bijbehorende zaken. Nu wil ik een kist maken waarin ik speakers kan vervoeren. Nu is mijn vraag hoe ik deze kist het beste kan maken/indelen. Als ik een stolp maak moet je zowat de hele kist over de speaker heen tillen wat weer lastig is als je alleen bent. Heeft iemand tips hiervoor.

Alvast bedankt.
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

wat voor speakers? Monitoren?

In principe is het t handigst als je speakers hebt, die stevig genoeg zijn om zonder FC te vervoeren, scheelt een hoop tijd en moeite (en geld)

Comment

• dabassman
      • May 2003
      • 172

Als je toch een kist wil maken. Want dat is namelijk je vraag. Moet je eerst een soort van bodem maken. Die is dan iets van 10 cm hoog met wielen eronder en daar kan je dan eventueel een vrom uit schuim maken voor je speakers. Dan maak je een deksel dat iets hoger is dan je speakers wat je zo op die bodem kan zette. Daar maak je dan sluitingen op. Ik heb ze zelf niet gemaakt maar heb ze zo al vaker gezien. Hoop dat je er wat aan heb.

Bas Hoooooooooooooooooii
      Door werken bolle je staat weer met je handen in je zakken!!!

Comment

• Klaaske
        • Jun 2003
        • 571

citaat:Geplaatst door dabassman

Als je toch een kist wil maken. Want dat is namelijk je vraag. Moet je eerst een soort van bodem maken. Die is dan iets van 10 cm hoog met wielen eronder en daar kan je dan eventueel een vrom uit schuim maken voor je speakers. Dan maak je een deksel dat iets hoger is dan je speakers wat je zo op die bodem kan zette. Daar maak je dan sluitingen op. Ik heb ze zelf niet gemaakt maar heb ze zo al vaker gezien. Hoop dat je er wat aan heb.
        Een tophatcase dus
        <font size=\"1\">
        Groeten,
        Jaap
        <b>
        -[GSXke :)]-
        </font id=\"size1\"></b>

Comment

• B-there
          • Oct 2002
          • 272

Ja dat ligt er helemaal aan..

- Zijn het monitoren, of is het een complete PA waar je rekening mee moet houden?
          - Uit hoeveel kasten bestaat mijn PA? Zijn het 2 kasten per kant, 1 bas en 1 top? Of meerdere kasten per kant?
          - Hoe groot is elke topkast en hoe groot is elke baskast?
          - Hoeveel kg wegen mijn kasten? Intressant om te weten bij de materiaaldikte.. etc.
          - Wat is de vorm van mijn monitor kasten? om deze dan in een gewone rechthoekige flightcase te krijgen is het alleen maar een kwestie van puzzelen totdat je er met bv. 2 floors een vierkant mee krijgt.
          - Wat is de vorm van mijn PA-kasten?
          - Hoe wil ik dat mijn set er over een tijdje uitziet? In flightcase is de kans dat deze er zo lang mogelijk netjes uitziet natuurlijk het grootst?

Allemaal dingen waar je rekening mee moet houden.

Grz

B
          <center>-------------------</center>

Comment

• DJ_Robin
            • Jul 2001
            • 610

Als je een hoed die over je gehele speaker heen gaat te groot vind kun je natuurlijk ook een kist maken die een "hoge" bodem heeft.
            Je maakt dan je bodem zo hoog dat je net bij je handgrepen kan en dan kan je je deksel zo maken dat die weer afsluit, Dan houd je bij de meeste speakers dus ongeveer nog maar de halve hoogte over.

M.V.G
            EV step up to the next level // RX & X-Array powered by EV P3000 // processed by Lake Contour

Comment

• DJ-JP
              • Sep 2002
              • 22

Baskasten in een flightcase is niet echt zinvol. Wielplaat op de achterkant en daar de wielen op bevestigen.

Zijn de topkasten in verhouding hoger dan de breedte/diepte ? Maak dan de flightcase wel als een stolp model, maar leg de kast op de grill plat in de flightcase. Dan moet je slechts een stolp van ca, 40-50 cm omhoog te tillen.

Als je de binnenkant goed bekleed met hardschuim, ook in de stolp zelf dan kun je de flightcase tijdens transport gewoon rechtop zetten. (toppen, heet dat geloof ik in vak-taal)
              The Galaxy-drive-in discoshow... more sound, more light, more fun !

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Een mooie optie voor baskasten zijn wielplaten die precies binnen de grill vallen. Zo blijft de grill beschermd en kan je nog op de subjes wat stapelen.

Een kist waar ook 't hoedje gevuld is met hardschuim zie je niet vaak. 't meest zie je gewoon kisten voor 2 speakers met in het midden een schot. Als t goed pas is kan je het
                schuim achterwege laten.
                Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• lifesound
                  • Apr 2003
                  • 1052

citaat:Geplaatst door DJ-JP
                  (toppen, heet dat geloof ik in vak-taal)
                  tippen dus ... zoals ze hier zeggen
                  Maar het idee was er! [8D]

Comment

• B-there
                    • Oct 2002
                    • 272

citaat:Baskasten in een flightcase is niet echt zinvol. Wielplaat op de achterkant en daar de wielen op bevestigen.
                    Dat ligt er natuurlijk aan.. of dit wel of niet zinvol is.
                    Bijvoorbeeld bij een Axys Source systeem. Hier zijn de baskasten net zo vierkant van als de topkasten. Makkelijk dus..
                    Waarom zou je bij zo'n set de toppen dan wel in flightcases vervoeren en de baskasten niet?[?]
                    Het grote nadeel is hierbij dat de baskasten er veel sneller slechter uitzien dan de toppen.
                    Nog een nadeel is dat er dus geen (of heel moeilijk) wielplaten onder kunt bevestigen. Omdat bij die Source kastjes aan de achterkant koelribben zitten. Het een actief systeem. De versterker zit dus ook nog in de kast en die moet ergens zijn warmte kwijt. Deze koelribben zitten overigens bij heel veel actieve sets.

Grz

B
                    <center>-------------------</center>

Comment

• DJ-JP
                      • Sep 2002
                      • 22

citaat:Baskasten in een flightcase is niet echt zinvol. Wielplaat op de achterkant en daar de wielen op bevestigen.
                      Was eigenlijk meer bedoeld vanwege het te tillen gewicht. Zeker als je alleen bent.

citaat:Zijn de topkasten in verhouding hoger dan de breedte/diepte ? Maak dan de flightcase wel als een stolp model, maar leg de kast op de grill plat in de flightcase. Dan moet je slechts een stolp van ca, 40-50 cm omhoog te tillen.
                      Daarom ook de topjes per stuk in een flightcase. Stop eens 2 topjes van ca. 65 kg in een flightcase en rij die eens met een ram/rijplank je bestelbus in. Dan moet je er flink aan sjouwen. Daarnaast is het handiger om ze los te hebben. Kun je ze bij gebruik op lokatie meteen links en rechts van het podium neer zetten en anders blijf je aan het heen en weer rijden met de flightcases. Heb je een vrachtwagen met een hydrolische laadklep, ja dan is het natuurlijk eenvoudiger om ze bijelkaar in één kist te zetten.
                      Toch is het los vervoeren wel handig bij tape-artiesten die meerdere keren op een avond elders optreden en steeds de set opgebouwd moeten krijgen, terwijl er andere artiesten aan het optreden zijn.

citaat:Als je de binnenkant goed bekleed met hardschuim, ook in de stolp zelf dan kun je de flightcase tijdens transport gewoon rechtop zetten.
                      Het schuim in de deksel van de flightcases zorgt juist voor de bescherming van je toppen tijdens het vervoer en t(o)(i)ppen.
                      Ik vervoer op deze wijze mijn EV Rx-212 (38 kg/stuk) topjes. Grill in de bodem van de kist, links en rechts een opvulstuk om de ronde voorkant te stabiliseren. Strakke flightcase van goede fabrikant doet dan natuurlijk wel wonderen.
                      The Galaxy-drive-in discoshow... more sound, more light, more fun !

Comment

Working...