Speakers vaak stuk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zabazz
    • Feb 2004
    • 83

Speakers vaak stuk

Bij ons in de disco gaan vaak de bassspeakers stuk, nu vermoed ik dat ze er niet echt over nagedacht hebben wat te kopen en aan te sluiten.
    Vandaag ff alles nagekeken omdat beide bassen weer stuk waren en we hebben het volgende:
    Yamaha P4500 Versterker
    per bass = 1x 300watt 8 ohm speaker (17")
    nu heb ik al een beetje rondgekeken en de yamaha levert (geloof ik)
    460 tot 520 watt per kanaal en aangezien de box 300watt is vermoedt ik dat daar iets niet lekker gaat, wie weet wat het beste zou zijn om op de yamaha aan te sluiten zodat ze niet iedere keer stuk gaan.
  • Kevin_DM
    • May 2003
    • 577

Hangt niet alleen van vermogens van amps en speakers af, maar van een heleboel factoren...
    Staan ze wel goed gecrosst ? zijn ze niet gewoon te licht voor hetgeen ze gebruikt worden ? Je kan nl perfect speakers kapot spelen met een versterker die zelfs iets lichter is dan je speakers;
    Je kan misschien eens proberen met een lo-cut op je basskasten te zetten van een 30 a 35 Hz, daaronder heb je d'r toch geen rendement meer van. Of misschien moet je wel eens uitkijken naar andere speakers, andere kasten ?? Ik heb een electro voice MT2 systeem waarmee we vroeger ook maandelijks onze 18" en in de vernieling speelden, en die hebben we na een jaar vervangen door RCF'en, waarna we er nog nooit eentje kapot gedaan hebben, alhoewel ze nu meestal nog harder gebruikt worden.
    Je moet wel uitkijken met andere speakers te steken, dat je speakers gebruikt met zoveel mogelijk dezelfde karakteristieken, aangezien de kast ontworpen is op je speakers...
    --- watt ever you want ---

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

citaater bass = 1x 300watt 8 ohm speaker (17")
      nu heb ik al een beetje rondgekeken en de yamaha levert (geloof ik)
      460 tot 520 watt per kanaal en aangezien de box 300watt is vermoedt ik dat daar iets niet lekker gaat, wie weet wat het beste zou zijn om op de yamaha aan te sluiten zodat ze niet iedere keer stuk gaan.
      Zo, zo dat kom je niet vaak tegen een 17 inch speaker .
      Aangenomen dat de speakers een redelijk merk/type zijn, is er niets mis met de versterker-speaker combo.
      Sommigge speakers komen pas goed tot hun recht met 1,5 á 2 keer de rms-belastbaarheid.

Wat de discotheek waarschijnlijk kan gebruiken is een (compressor/)limiter. Zo te horen hebben ze in ieder geval een goede techneut nodig [)] (no offence).

Mvg Johan

Comment

• zabazz
        • Feb 2004
        • 83

merk is DAP dus niet al te goed, basskasten zijn zelf in elkaar gezette dingen dus karakteristiek zal wel meevallen, ze klinken ook niet super namelijk, maar ik zal de crossover die ertussen zit eens bekijken

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

en sinds waneer heeft dap 18/7 inch speakers? alleen de nieuwere series toch
          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• zabazz
            • Feb 2004
            • 83

was ook een nieuwe speaker, alleen er hebben al verschillende merken in gezeten voor de dap

Comment

• Olaf Duffhuës
              • Oct 2000
              • 2477

Wat voor ingang's en uitgang's nivo hou je aan, op de mixer? Ook daar kan het in zitten...
              Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

Limiters houden zeker ook niet alles tegen, luidsprekers gaan meestal niet stuk door één korte piek, maar door langdurig vervormd signaal.
                Met een limiter wordt er toch nog steeds luider en luider geduwd op de mixer, waardoor je een clippend signaal uit je mixer gaat uitsturen, de limiter gaat de toppen er af vlakken maar het signaal is nog steeds vervormd. Als dit dan nog eens vrij luid is kan d'r nog steeds vanalles stuk gaan.
                --- watt ever you want ---

Comment

• Simba
                  • Oct 2003
                  • 15

Ok, de oorzaak is sowieso het te hard zetten.
                  Maar goed je vraag is wat kun je doen als je niet zelf achter de knoppen staat...
                  Mijn tegenvraag is dan, hoe gaan de speakers stuk, zijn de spoelen doorgebrand zodat er helemaal geen geluid meer uitkomt, of zijn ze 'gewoon' uitgescheurd? (of beide...?)
                  Als ze uitgescheurd zijn, zou inderdaad een low-cut-filtering op 35-40Hz kunnen helpen.
                  Als ze electrisch zijn doorgesmolten zal je inderdaad de limiter lager moeten afstellen, of er sowieso een (laten) installeren.

Een andere oplossing is ms een bas-speaker met een hoger rendement te gebruiken. De 'extra' speelruimte moet dan echter niet gebruikt worden om een hoger zaalvolume te cre-eren.

Comment

• Simba
                    • Oct 2003
                    • 15

citaat:Geplaatst door zabazz

basskasten zijn zelf in elkaar gezette dingen
                    <...>
                    klinken ook niet
                    Dat klinkt mij als een te grote uitslag door verkeerde berekening van de kast/evt basreflex-poort op de speaker. (Of er zit nu een speaker in met andere eigenschappen...)

Comment

• Olaf Duffhuës
                      • Oct 2000
                      • 2477

citaat:Als ze electrisch zijn doorgesmolten zal je inderdaad de limiter lager moeten afstellen, of er sowieso een (laten) installeren.
                      Een limiter is mooi...en werkt opzich wel...Alleen een limiter helpt niet tegen vervormd signaal...

Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• zabazz
                        • Feb 2004
                        • 83

idd zijn de draden gesmolten, en we hebben een limiter die door een of ander bedrijf ingesteld is. zou idd misschien te hard op het mengpaneel gedraaid kunnen worden. ik zal volgende week ff alle ideeen nachecken en kijken hoe lang de nieuwe het dan gaan uithouden.

Comment

Working...