DAP MC15 piezo drivers gaan telkens stuk.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bouwman.r
    • Nov 2003
    • 13

DAP MC15 piezo drivers gaan telkens stuk.

Heb sinds een half jaar 4 stuks DAP MC15 speakers, maar heb in tussen bij alle vier al een keer de drivers vervangen omdat deze kapot waren en nu is er weer een kapot.

Heb de set pas een keer of 6 gebruikt.

Wie heeft dit probleem ook en heeft hier een oplossing voor, heb de boel niet overbelast volgens mij. Geluid is nooit vervorm en is aangesloten op een 600W versterker maar nooit voluit. (tegen het clippen aan)

Kan ik ook een ander type driver toepassen die wat zwaarder is of van een ander merk??

Groetjes

Ja heb je, Nee kun je krijgen.
  • Contour
    • Feb 2001
    • 1018

Hoogst waarschijnlijk gebruikt die MC-15 een piezo hogetonendriver. Kijk in dat geval eens hoe deze is verbonden met de basluidspreker. Zit deze direct parallel aan de woofer gesoldeerd? In dat geval kun je een weerstand of een condensator in serie zetten met je piezodriver om deze tegen een te hoge input te beschermen.

Een andere optie is om de piezo te vervangen door een echte driver, dus eentje met een spreekspoel. Dan moet je ook gelijk het filter gaan aanpassen en dan kom je al weer gauw op 50 euro aan kosten per box. Dan kun je ook overwegen om de DAP's van de hand te doen en eens te kijken naar de budget range van bijv. Behringer, Peavey, Yamaha

MVG Contour

Comment

• Rademakers
      • Jul 2003
      • 1281

Een quote van het Newline-forum (door André Huisman/Dré):
      citaat:RMS belastbaarheid wordt niet door de fabrikant opgegeven. Ga uit van ongeveer 150W. Verder kun je in deze prijsklasse dingen zoals "specs" gerust met een korreltje zout nemen. Voor het geld geen verkeerde speakers MAAR ze kosten erg weinig dus...
      En daar laat jij 600 W rms op los!!!???

Mvg Johan

Comment

• Contour
        • Feb 2001
        • 1018

Een factor 4 is zo extreem nog niet. Er zijn fabrikanten dit zelfs aanraden voor bijv. studiogebruik. De truc is om gewoon geen enkele schakel in de audioketen te laten clippen, dan kan zoveel vermogen niet veel kwaad.

Dus het is niet voldoende om ervoor te zorgen dat je versterker clip-leds niet oplichten. Een clippend mengpaneel kan minstens even schadelijk zijn voor de tweeters. Rode lampjes dus a.u.b. uitlaten!

MVG Contour

Comment

• B-there
          • Oct 2002
          • 272

citaat:Heb sinds een half jaar 4 stuks DAP MC15 speakers, maar heb in tussen bij alle vier al een keer de drivers vervangen omdat deze kapot waren en nu is er weer een kapot.
          Goh... Mischien zou u beter eens een ander merk proberen.
          Ik hoor niets anders van DAP dan dat het kapot gaat.

citaatan kun je ook overwegen om de DAP's van de hand te doen en eens te kijken naar de budget range van bijv. Behringer, Peavey, Yamaha
          Tja.. Ik ben persoonlijk ook niet zo te spreken over bovenstaande merken. Ik zou dan eerder merken als Dynacord, LEM, etc.
          <center>-------------------</center>

Comment

• Contour
            • Feb 2001
            • 1018

Ben ik met u eens maar deze merken zitten toch net een stukje hoger qua prijs...

MVG Contour

Comment

• Michael
              • Nov 2002
              • 643

een dap mc15 met 600W belasten is gewoon vragen om problemen. Ik had er vroegen een slordige 200-250 wat per kast opzitten en als ze een avondje stevig gebruikt werden ging het gewoon mis. Er zit ook geen echte crossover in die kasten dus die piezo's hebben veel te verteren.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

een piezo is van zichzelf al een cross-over, toch??

Comment

• )jeroen(
                  • Jan 2001
                  • 546

Hoe hoger de frequentie hoe lager de weerstand van het dingetje wordt (dacht ik!).
                  Gr.

)jeroen(

Comment

• Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

citaat:Een factor 4 is zo extreem nog niet. Er zijn fabrikanten dit zelfs aanraden voor bijv. studiogebruik.
                    Het gaat hier over budget-PA. Geen appels met peren vergelijken.
                    Hoewel het ook afhangt van de dynamiek van de muziek en de tijdsduur, is 1 (á 1,5) keer de (opgegeven) rms-belastbaarheid voor budget-PA toch wel een goede stelregel. Zeker als er pïezo's in het spel zijn (dan 1).
                    @Contour: Doelen ze daarmee trouwens niet gewoon mee op een flinke headroom, ipv 4 keer daadwerkelijk het continue-vermogen (lijkt mij logischer).
                    @)Jeroen(: Oftewel hoe lager de frequentie hoe hoger de weestand .

Comment

• Michael
                      • Nov 2002
                      • 643

Een dap mc kan zonder moeite overlijden bij een belasting van 200-250 watts bij 8 ohms dus dat 1,5 regeltje kun je hier beter niet toepassen. Mij lijkt 200 watts voor de mc toch echt de max vooral gezien de gebruikers van deze speakers vaak weinig ervaring hebben en vertel mij maar eens wanneer jij hoort dat een mc vervormt dat klinkt al niet als je ze zacht laat spelen[xx(].

Comment

• Olaf Duffhuës
                        • Oct 2000
                        • 2477

Tja.....een veel voorkomend probleem bij die MC15 kasten..de oplossing is zo simpel..:-) Een andere driver achter op de hoorn..Zeg maar een zwaarder soort Pieeëzo...kost rond de 20,-
                        Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• bouwman.r
                          • Nov 2003
                          • 13

Kijk dat bedoel ik, maar kun je me vertellen welk merk hier op past, zonder dat ik te veel aanpassing moet doen aan kast, hoorn of filter.

Groetjes,

Als ik alle vier de kasten op een 600W piek, 300W RMS bij 4 Ohm versterker aansluit moet dat toch kunnen?? Als ik de versterker niet laat clippen.

************************************************** ****************************
                          Ja heb je, nee kun je krijgen

Comment

• Rademakers
                            • Jul 2003
                            • 1281

citaat:Als ik alle vier de kasten op een 600W piek, 300W RMS bij 4 Ohm versterker aansluit moet dat toch kunnen??
                            Ja hoor, dat gaat prima.

Als je dat nou de volgende keer meteen zegt [}]

Mvg Johan

Comment

• Michael
                              • Nov 2002
                              • 643

Dan belast je ze met een vermogen van maximaal 200wrms bij 8 ohms. Als de avond niet te lang duurt en je laat de amp niet clippen moet dat wel lukken. De dap A-700 versterker werkte heel goed in combinatie met deze speakers en leverde een 2x170 watts bij 8 ohms. Ik denk dat dat ook de beste belasting voor deze speakers is.

Comment

Working...