Par Lampen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lve
    • Nov 2002
    • 62

Par Lampen

Hallo iedereen,

Is het waar dat Par lampen uit elkaar springen na een tijd gebruik?
    Er kwam namelijk in een topic ter sprake dat een par lamp zonder filterframe gevaarlijk zou zijn ivm uit elkaar springen van de lamp.
    Klopt het dus dat een par lamp uit elkaar springt door slijtage?
    en zo ja, na hoeveel uur moet je een par 56 dan vervangen?

Groeten,
    Laurens
    mvg LvE.
  • R. den Ridder
    • Sep 2000
    • 1500

een par lamp springt over het algemeen niet uit elkaar wanner hij kapot gaat, meestal sneuvelt het filament gewoon.
    maar de mogelijkheid bestaat dat de lamp klapt bij bijv. een fabricagefout o.i.d. daarom zit er in een goede moderne par tegenwoordig gaas om in zo'n geval brekend glas op te vangen.

Comment

• lve
      • Nov 2002
      • 62

Stel dat er dan een fabricagefout in de par zit, springt hij dan binnen bijv. 100 branduren. Of blijft de kans bestaan?

Groeten,
      Laurens
      mvg LvE.

Comment

• delighted
        • Jul 2003
        • 420

citaat:Geplaatst door lve

Stel dat er dan een fabricagefout in de par zit, springt hij dan binnen bijv. 100 branduren. Of blijft de kans bestaan?

Groeten,
        Laurens
        Het beste is om altijd zo'n stuk gaas in de lamp te hebben. Je kan nooit uitsluiten dat die lamp ploft.

Comment

• tomv
          • Jun 2003
          • 331

het gaat dus over http://forum.licht-geluid.nl/forum/t...?TOPIC_ID=9884.
          Tom

Comment

• lve
            • Nov 2002
            • 62

Idd Tom,
            Maar het leek mij duidelijker om het in een nieuw onderwerp te plaatsen.

Maar wat moet ik me dan voorstellen bij zo'n stuk gaas, zit die tegen de lamp aan, in de parcan of tegen het filterframehouder.

Ik kan in mijn parlampen namelijk niet veel gaas vinden.
            Nu ik dat van die ploffende lampen weet denk ik dat ik daar toch iets op ga verzinnen.

Groeten,
            Laurens
            mvg LvE.

Comment

• Kevin_DM
              • May 2003
              • 577

citaat:Geplaatst door lve

Idd Tom,
              Maar het leek mij duidelijker om het in een nieuw onderwerp te plaatsen.

Maar wat moet ik me dan voorstellen bij zo'n stuk gaas, zit die tegen de lamp aan, in de parcan of tegen het filterframehouder.

Ik kan in mijn parlampen namelijk niet veel gaas vinden.
              Nu ik dat van die ploffende lampen weet denk ik dat ik daar toch iets op ga verzinnen.

Groeten,
              Laurens
              Ik heb nog nooit PARlampen "zomaar" weten uit elkaar springen, wel al een paar keer meegemaakt dat m'n tegen een PAR loopt, er een een tik krijgt of gewoon door iets te bruut de PAR te richten deze kan springen,ALS de lamp warm is (dus meestal tijdens het branden of meteen na het uitschakelen).
              Een PAR die uit elkaar springt zonder dat hij een tik of dergelijke krijgt heb ik nog niet gehad. Die gaas die erin zit is gewoon een grill dat een vijftal cm voor de lamp/reflector in de PAR-houder gemonteerd zit.
              Trouwens, verkopen ze nog PAR-houders zonder die gaas in ??

De meeste van m'n lampen die springen zijn er dan ook die vettig zijn (door het vastnemen met je handen van de bulb zelf). Daarom dat je de lamp altijd met een doek moet plaatsen, aangezien vet de eigenschappen van het glas bij hoge temperatuur gaat wijzigen met uiteeen springen tot gevolg
              --- watt ever you want ---

Comment

• lve
                • Nov 2002
                • 62

Ik denk dat ik genoeg weet,
                Ik was toch niet van plan om m'n parren te gaan verplaatsen als ze warm zijn.
                En ook zorg ik dat ze 'stoot-vrij' staan.

De lampjes waar Kevin het over heeft lijken mij de losse reflector met lampje lampen.

In mijn parren zitten van die lampen die compleet van glas zijn, ik begon al ontploffende par-armaturen te zien waar stukken glas uitschieten.

Ik ben dus weer geheel op de hoogte, iedereen bedankt voor z'n informatie.

Groeten,
                Laurens
                mvg LvE.

Comment

• Joost van Ens
                  • Jan 2001
                  • 628

Een par, persglas dus wil ook nog wel eens scherven opleveren als er om wat voor reden dan ook vocht bij komt. Regen, (gaat eigenlijk altijd goed) maar condens(eigenlijk raar), bier en cola heb ik al verschillende keren een par stuk zien maken. En natuurlijk worden er nog parren verkocht zonder gaas, ik heb nl. nog nooit een korte par 56 of 64 gezien met. Dit gaas zit dan altijd aan/in de filterhouder, die je dus ook hoort te plaatsen. Maar die gaten zijn zo groot, vaak ook in de lange versie's, dat het een eventueel ontploffende relight niet af zal remmen.

groeten

Comment

• wout
                    • May 2003
                    • 100

Ik heb toch al meegemaakt dat een par64 gewoon ploft...
                    In mijn geval was het een lamp die samen met nog 7 anderen gebruikt werd als blinder... zonder filter dus en je zag de stukjes glas gewoon naar onder komen. Een geluk dat er net nieamnd onder stond want zo een stukje kan wel eens pijnlijk zijn moest het achter je trui invallen.
                    Ik zou zeggen zorg toch voor iets bescherming bijvoorbeeld een netje ipv van een filter.
                    Sommige filterhouders zijn al uitgerust met zo een net (mijn par 56's toch) ik zet dan gewoon de filterhouder er in zonder kleurenfilter.
                    Het is niet veel maarja in ieder geval beter als helemaal geen bescherming.

The leader knows, Dateq
                    The leader knows, Dateq!

Comment

• delighted
                      • Jul 2003
                      • 420

citaat:Geplaatst door wout

Ik zou zeggen zorg toch voor iets bescherming bijvoorbeeld een netje ipv van een filter.
                      Het gaas in de par wat eerder is besproken is hetzelfde als jouw "netje". En omdat dit al in de lamp zit kan je het dus niet "vergeten. Je kan dan dus zonder problemen een ongefilterde par gebruiken, zonder dat je dan toch nog je filterhouder moet plaatsen.

Is dus zekerder en dus veiliger.

Comment

• wout
                        • May 2003
                        • 100

Ja ik weet wel dat er zo een gaas bestaat maar dit zit niet in elke par...
                        Als je nu een nieuwe gaat kopen zal dat wel standaard zijn maar ik weet dat in mijn korte 56's dit niet het geval is...

The leader knows, Dateq
                        The leader knows, Dateq!

Comment

• ronny
                          • Dec 2002
                          • 2138

citaat:Als je nu een nieuwe gaat kopen zal dat wel standaard zijn maar ik weet dat in mijn korte 56's dit niet het geval is...
                          daar zit het ook niet in. in de nieuwe ook niet. in het filterraam zit dan een grove filter, maar die doet toch niets af als het glas in kleine stukjes breekt.

mvg
                          ronny
                          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Joost van Ens
                            • Jan 2001
                            • 628

kijk, en dat was nou net mijn punt het zal wel helpen tegen een persglas par, maar een relight past als hij heel is al bijna door zo'n gat, dus in stukken zeker.

groeten

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

wat kan je er dan tegen doen? een witte filter in steken? of eens stukie karton
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...