DI box

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Andree
    • Aug 2001
    • 119

DI box

Ik hoor nog wel eens over een DI box.
    Wat doet dat ding precies?

Waar moet je op letten als je er een aanschaft?

Graag wat info.
    Het kan in Almere
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

Waarom wil je er een aanschaffen als je niet weet wat het is?

Het is in ieder geval een apparaatje die ongebalanceerde pluggen binnen laat komen en vervolgens een gebalanceerde kabel eruit laat gaan.
    Het voordeel van balanceren, is dat je installatie wat minder ruisrevoelig wordt. DI's worden veel gebruikt om elektrische instrumenten (zoals e-(bas)gitaren en keyboards) over een lange afstand op een mengtafel aan te sluiten.

Waar je op moet letten... Weinig, behalve als je er microfoons aan wil hangen die phantoomvoeding nodig hebben. Sommige DI's kunnen dat niet leveren of doorgeven.

Comment

• Andree
      • Aug 2001
      • 119

Bedankt,

Ik versterk wel eens wat muziek in een muziektentje hier op een plein. Ik heb de vraag wel eens gehad of ik voor een keyboard een DI box had. Ik heb gewoon de jackplug in de ingang van mijn powermixer gedaan en het ging prima. Als je het zo omschijft, heb je dan ook een hardere input? Als ik een microfoon in een gebalanceerde ingang doe merk ik dat in in ieder geval wel.

Andree
      Het kan in Almere

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Een DI heeft altijd een Mic niveau output (of dit is schakelbaar). het voordeel is dus ook dat je je multi standaart kan aansluiten en dus je toetsen en basgitaar direct in je stage blok kan prikken zonder deze bij je mixer op te prikken naar line inputs.
        citaat:behalve als je er microfoons aan wil hangen die phantoomvoeding nodig hebben
        waarom zou je een microfoon aan een DI willen hangen? [?]
        citaat:Waar moet je op letten als je er een aanschaft?
        Er zit nog al een groot kwaliteit verschil in DI's.
        Sowieso kan je kiezen tussen actieve en passieve. een Actieve werkt of om en 9V blok, of op de phantom van je mixer.
        De een zal meer ruizen dan de andere. Dat soort dingen.

Comment

• Ibvee
          • Nov 2002
          • 714

Een microfoon harder, is mogelijk. Heeft te maken met dupliceren(of hoe je dat ook schrijft) van het signaal, moet je de zoekfunctie ff gebruiken als je het precieze wil weten, is al heel wat keertjes uitgelegd, maar het komt erop neer dat je signaal veel minder storinggevoelig is als het gebalanceerd is. Word al belangrijker naarmate de afstand groter word, want als de afstand groter word, heeft het signaal ook veel meer ruimte om beinvloed te worden door signaaltjes van buitenaf (magnetische velden, bepaalde spanningskabels). Verder is de dib-100 een heel erg veel gebruikt di-boxje, daarnaast is de di-100 van Behringer ook erg goed voor z'n prijs.
          De groeten => Micha
          De groeten => Micha

Comment

• Ibvee
            • Nov 2002
            • 714

hmmm, Mathijs, je was me net ff voor, schreven volgens mij tegelijkertijd een berichtje []

de groeten => Micha
            De groeten => Micha

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3148

citaat:Geplaatst door Mathijs

waarom zou je een microfoon aan een DI willen hangen? [?]
              [..]
              Sowieso kan je kiezen tussen actieve en passieve. een Actieve werkt of om en 9V blok, of op de phantom van je mixer.
              De een zal meer ruizen dan de andere. Dat soort dingen.
              Daarmee was ik in de war Ik wist dat het iets was met phantoom... []

Comment

• Brom
                • May 2003
                • 38

citaat:Geplaatst door Andree

Ik hoor nog wel eens over een DI box.
                Wat doet dat ding precies?

Graag wat info.

wat een di precies doet is een line signaal omzetten naar een microfoon signaal. Dus ook de impendantie van het signaal veranderd.
                Als je een lijn signaal op een microfoon ingang steekt (bij sommige mentafels zonder verloopjes mogelijk) zal het signaal bij meer gain veel eerder gaan oversturen omdat de impendantie te hoog is. Op een di zit meestal ook een aardlift om brommetjes die via een ongeballanceerde kabel makelijk meekomen weg te kunnen halen.

Een di leg je zo dicht mogelijk bij het apparaat waar het signaal vandaan komt (keyboard, bass, dj tafel, enz).
                People who do not think are sleepwalking

Comment

• Ibvee
                  • Nov 2002
                  • 714

Yup, kan maar op kleinere klussen kan je ook met een gerust hart t boxje wat verder zetten, als ze tenminste niet langs zo heel veel andere kabels komen die storinkjes mee kunnen brengen. Je heb niet zo heel veel last van storingen meestal, maar vooral lichtkabels en sommige spanningskabels kunnen nogal eens problemen opleveren zonder di, en zelfs met di. Maar een di'tje lost meestal al heel wat op daar. Meestal word het grootste deel gewoon geballanceerd gedaan, en vooral op grote afstanden. Kleine afstanden is eigenlijk nooit zo'n probleem, zelfs op mega-klussen worden kleine afstanden ongebalanceerd afgelegd. Ook zorgt een di'tje voor een onderbreking in het signaal, als je fantoom voeding gebruikt. Niet alle instrumenten kunnen fantoom voeding even goed "gebruiken"....
                  De groeten => Micha

Comment

Working...