verschil tussen PA en zanginstalatie?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Vroeger, vroeger?? Had je alleen een PA bij een wielerronde, op een station, op een voetbalveld enz. enz...
    En allemaal met mooie toeters.

m.v.g. Herman

Comment

• R. den Ridder
      • Sep 2000
      • 1500

Zijn deze termen niet ontstaan in de jaren '60, toen er nog een duidelijk verschil was in soorten PA's?

De beginnende bands traden op met een drumstelletje, egmond gitaren en een bas, met als probleem dat de zanger onverstaabaar werd, dus een microffontje ervoor en rechtstreeks inprikken op de versterker.
      Toen daarna de artiesten allemaal versterkt wilden worden kon je dat inprikken rechtstreeks op je amp wel vergeten en kwam er een mixer tussen.....dus was de term zangset wel enigzins niet de juiste meer, vandaar dat de engelse titel..PA is overgenomen

Comment

• driesmees
        • Apr 2003
        • 1076

citaat:Geplaatst door test12

Vroeger, vroeger?? Had je alleen een PA bij een wielerronde, op een station, op een voetbalveld enz. enz...
        En allemaal met mooie toeters.

m.v.g. Herman
        dat zijn toch van die 100V speakertjes?
        die zijn in belgiƫ nog verkrijgbaar[^]
        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• Guido
          • Jan 2004
          • 6

oke ik weet genoeg iedereen bedankt

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Als je een set 300W boxen met eindversterker van Bell hebt heb je nog geen PA. En ik zou er nog geen gitaarversterkers bij versterken. Een beetje 80watter gitaarversterker komt hier moeiteloos bovenuit.

Voor mij ligt de grens zanginstallatie/PA op het punt dat je hader gaat uitversterken dan je akoestische drumstel. (min de kickdrum)
            Dit is een eigen definitie.
            zodra je de snaredrum een microfoon moet geven omdat die te zacht wordt. Dat is een beetje het omslagpunt waarbij je de (bas)gitaarversterkers en de drummer mee in de installatie moet prikken.

Een zanginstallatie is voor mij een setje waar je zang (DUH!) toetsen en eventueel een acoustische gitaar of saxofoon in meepakt. Heel soms een kickdrum. vier tot 8 kanalen is dan meestal zat.

Met minder dan een watt of 600/800 per kant heeft het in mijn ogen weinig zin om microfoons bij drums of gitaarversterkers te zetten.
            lekker belangrijk!

Comment

• Roland
              • Jan 2001
              • 480

en zo kunnen we nog ff doorgaan.

Ik werk met verschillende systemen, afhankelijk van de zaal en aantal mensen en doelstelling van de te versterken geluidsbron neem ik een set mee.

Daarnaast vind ik eerder een verschil tussen een zang en disco installatie dan een zang en PA installatie. dus dan kan een PA verhuurder geen zang installaties leveren.
              Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Comment

Working...