patchpaneel gebal. of ongebal. ???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

patchpaneel gebal. of ongebal. ???

hejjj...

ik ben een flightcase t maken met een patchpaneel voor alle ins & outs van de randapparatuur. dit moeten dus jacks worden. nou zie ik dat er alleen mono patchkabels zijn, terwijl ik wel t liefst gebalanceerd over de XLR naar buiten wil, stereo plugs dus.

is het nu norm dat er alleen mono gepatcht word, naar mijn weten is dit niet zo best i.v.m. storingen en dergelijke, je vangt in deze situatie op het scherm van je mono-kabeltje storingen op, die gebruikt wordt als min van je signaal...

volgens mij heb ik wat achtergrondinfo nodig!!!
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • Pieter Huijgen
    • Sep 2003
    • 766

Als je effecten patcht die op inserts op je tafel komen, is dit al ongebalanceerd.
    Er bestaan zeker "gebalanceerde" patchkabels en gebalanceerde patchpanelen.
    Wat voor randapparatuur wil je aansluiten en hoe?

Verder is ongebalanceerd patchen over kleine afstanden geen probleem. Je kabellengtes
    zullen niet groter worden dan pakweg 3 meter. Dan is de kans op storingen klein.
    Lid van het Front tegen zijlicht

Comment

• Madmike
      • Jul 2003
      • 70

aah, in die richting... ok,

er zit een compressor, eq, ultramizer, virtualizer, feedback destroyer, exciter en een mixer/splitter in. voor mij is dit het handigste in een kist, patchpaneel op de achterkant, alle ins & outs van de apparatuur naar t paneel toe trekken, zodat ik kan kiezen hoe ik alles wil schakelen. er wordt dus een mastersignaal gepatcht en geen effect send.

kabellengte dus nooit meer dan drie meter, moet lukken in een kist... gewoon van je mono-jack out op je apparaat naar een mono-jack bus op t patchpaneel.
      bij een apparaat hebben we geen unbal. out, dus dat wordt dan de min en t scherm van de XLR doorverbinden in de mono-jack, toch...

en voor de rest alles lekker mono plugs houden dan.

Comment

• Pieter Huijgen
        • Sep 2003
        • 766

Ik zou zo min mogelijk intern in je kabels doorverbinden. Bij mono jack wordt automatisch de cold aan gnd gekoppeld.

Ik vind trouwens wel dat je best veel apparaten direct na je mastersignaal hebt staan.
        Heb je die echt allemaal nodig? Ik kom nl niet verder dan de volgende setup:

master out > feedback destroyer > compressor > virtualizer > EQ

Lijkt me lastig adequaat iets aan je signaal aan te kunnen passen.

Trouwens: wat voor patchpaneel heb je? Die zilveren behringer?
        Dan kan je toch gewoon jack > jack kabels pakekn zonder dat je
        XLR nodig hebt?

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

ik vraag mij eigenlijk gewoonweg af waarom iedereen zo veel apparatuur op zijn master wil aansluiten?
          Een EQ is toch voldoende???

Master out --> EQ --> multikabel

Wil je dan op een bepaalde job toch nog een compressor op de master, gebruik dan de insert.

Maar waarom in ***snaam een feedbackdestroyer en een virtualizer er gaan tussen steken?

Comment

• Madmike
            • Jul 2003
            • 70

topics hebben niet voor niets namen, die duiden op t thema waar t topic over gaat, en dit topic gaat over ongebal. of gebal. patchen.
            de inhoud van deze kist is in een ander topic trouwens al besproken, je bent laat!

voor diegenen die de titel van t topic niet hebben gelezen:

deze apparaten koppel ik NIET allemaal achter de master, waarom zou ik anders een patch en een splitter/mixer nodig hebben? het hoe en waarom is toch mijn zaak? voor mij is deze kist perfect, ik heb er lang genoeg over nagedacht. alles zit erin wat ik nodig kan hebben, er zitten ook effecten bij die alleen voor de micro gebruikt worden...

mijn vraag nogmaals:

als ik van mijn effect naar een patchpanel wil, ga ik dus ongebal. uit t effect en kom ook ongebal. aan op t paneel op een mono bus, verder met een ongebal. patchkabeltje weer naar de ongebal. bus en terug naar een ongebal. ingang van een volgend effect. complete bedrading wordt dus ongebal. uitgevoerd.

klopt dit, want eesrt dacht ik:

gebal. van je effect weg met een XLR, stereo kabel naar gebal. jack bus op t patchpaneel, stereo patchkabel en weer over de gebal. bus terug je kist in en door naar het volgend effect.

nogmaals, ik wil hierover iets weten, en niet of de flightcase wel goed gevuld is of dat het zoveel effecten zijn...

PS: ik ben niet van plan een prefab-patchpaneel te gebruiken, maar een geperforeerde 19" plaat met zat jack-bussen en de zooi zelf solderen, inclusief de kabels en pluggen.

Comment

• reflection
              • Mar 2002
              • 413

je kan wel zeggen; dit topic gaat over patchen maar als wij raar staan te kijken omdat jij je rack op een bepaalde manier indeeld omdat dat door hun praktijk ervaring minder prettig is bevonden; kan je toch normaal antwoorden waarom je dat niet of wel vind en waarom je zoveel in een rack wil gebruiken; lees in je profiel dat je een drive-in hebt, dus dan zal je zo'n hoop niet gauw gebruiken
              Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Pieter Huijgen
                • Sep 2003
                • 766

Als je toch alles zelf gaat maken, doe dan alles gebalanceerd. Dit is
                wel zo prettig als je je insert rack op afstand van je amps hebt staan.
                Ongebalanceerd wordt t vanzelf als je de apparaten insert.

succes met solderen.

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Wat moet je nou met een fx-rack bij je amp's? Beetje lastig als je wat wilt aanpassen dat je bij je tafel vandaan moet.
                  En als je inserts gebruikt is je master nog steeds gebalanceerd uit (ja ja, mits je tafel gebalanceerd uit is natuurlijk).
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• som
                    • Nov 2002
                    • 787

citaat:Geplaatst door lifesound

ik vraag mij eigenlijk gewoonweg af waarom iedereen zo veel apparatuur op zijn master wil aansluiten?
                    Een EQ is toch voldoende???

Master out --> EQ --> multikabel

Wil je dan op een bepaalde job toch nog een compressor op de master, gebruik dan de insert.

Maar waarom in ***snaam een feedbackdestroyer en een virtualizer er gaan tussen steken?
                    waarom Master out --> EQ --> multikabel en niet via insertie?
                    (pure intresse lifesound)
                    Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• Pieter Huijgen
                      • Sep 2003
                      • 766

citaat:Geplaatst door kokkie

Wat moet je nou met een fx-rack bij je amp's? Beetje lastig als je wat wilt aanpassen dat je bij je tafel vandaan moet.
                      En als je inserts gebruikt is je master nog steeds gebalanceerd uit (ja ja, mits je tafel gebalanceerd uit is natuurlijk).
                      Zoals je al hebt kunnen lezen wordt er geen gebruik gemaakt van inserts. Daarom is het wel handig om op het patchpaneel enkele
                      gebalanceerde XLR outs te plaatsen om naar het amp rack te gaan.

Ook als je ongebalanceerd in gaat op randapparatuur, heb je bij mijn
                      weten toch gebalanceerd uit...

Ik ging er ook van uit dat je fx rack niet bij je amps staat. Ik suggereer in mijn post ook niet dat dit handig kan zijn o.i.d.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

citaat:Geplaatst door som
                        waarom Master out --> EQ --> multikabel en niet via insertie?
                        (pure intresse lifesound)
                        Ik ben de 2 manieren al tegengekomen. Maar eigenlijk draait het om de afluistering.
                        De hoofdtelefoonuitgang staat normaal post-insert. Dus als je de EQ insert zul je dus de EQ-ing erbij horen, wat niet aan te raden is aangezien dit room-compensatie is. Als je vanuit de master-out naar de EQ gaat hoor je dus op de hoofdtelefoon wat er uit de tafel vertrekt.

Bij monitor-mix wordt omwille van dezelfde reden eigenlijk net het omgekeerde gedaan. Dan wil je namelijk op de PFL-monitor horen wat er bij de muzikant te horen is.

't Is niks, 't is graag gedaan

Comment

• lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

citaat:als ik van mijn effect naar een patchpanel wil, ga ik dus ongebal. uit t effect en kom ook ongebal. aan op t paneel op een mono bus, verder met een ongebal. patchkabeltje weer naar de ongebal. bus en terug naar een ongebal. ingang van een volgend effect. complete bedrading wordt dus ongebal. uitgevoerd.
                          citaat:
                          klopt dit, want eesrt dacht ik:

gebal. van je effect weg met een XLR, stereo kabel naar gebal. jack bus op t patchpaneel, stereo patchkabel en weer over de gebal. bus terug je kist in en door naar het volgend effect.
                          Na alle onzin eruit geknipt te hebben ....

Maak eerst eens voor jezelf uit (aangezien je er toch al zo goed over nagedacht hebt) of je nu gebalanceerd of ongebalanceerd uit de effecten gaat gaan.

Ik raad gebalanceerd aan ... maar wie ben ik...

En dan raad ik ook nog aan om ALLES gebalanceerd te bekabelen. Omwille van een héél eenvoudige reden. Een ongebalanceerd signaal gaat perfect over een gebalanceerde kabel. Maar een gebalanceerd signaal over een ongebalanceerde kabel sturen is dom.

Met een gebalanceerde bekabeling kan je dus nog alle kanten uit...

Comment

• Siem
                            • Jul 2003
                            • 124

citaat:nou zie ik dat er alleen mono patchkabels zijn
                            Een voorbeeld van gebalanceerde patchkabels: http://www.hosatech.com/hosa/product...Cable_Set.html. Firma's zoals DAP hebben ongetwijfeld vergelijkbare kabels in het assortiment. Maar als je alles toch zelf wil gaan solderen, kan ik aanraden Neutrik-connectoren te nemen, veel betrouwbaarder als je vaak je rack gaat omsteken.
                            Domme vragen bestaan niet, maar er zijn wel veel nieuwsgierige domoren.

Comment

• Madmike
                              • Jul 2003
                              • 70

okee, er zijn bijna alleen mono-patchkabels te krijgen...

met het standpunt van lifehouse kan ik me invinden, alles gebal., ongebal. kan dan altijd nog...

waar kokkie dat gelezen heeft weet ik ook niet, t klopt in ieder geval niet...

het rack staat idd op afstand van de amps, ins & outs van de mixer en spltter (in & uitgaande kabels) wilde ik hjoedanook gebal. hebben

we doen niet alleen drive ins, we organiseren ook zelf feesten in jeugdhuizen en grotere cafes, voornamelijk de hardere house...

het begint vorm te krijgen!
                              ik denk toch dat ik alles gebalanceerd ga uitvoeren..

Comment

Working...