EV bass amp. met tweeter?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ RoP en LJ WouT
    • Nov 2002
    • 120

EV bass amp. met tweeter?

Ik ben niet zo op de hoogte van de materialen die in een bas amp worden gebruikt. Maar toen ik onlangs bij mijn neef kwam die bas gitaar speelt zag ik in zijn nieuwe EV (type even vergete) dat er rechts boven een bullet tweeter stond te pronken .. toen ik daarna even de hoogste snaren bespeelde met mijn oor tegen die tweeter was er enkel een klein ruisgeluidje waar te nemen (volgens mijn lodderig oor) Nu vroeg was ik benieuwd naar de nuttige functie van deze tweeter in de schakeling ?? waarschijnlijk is hier een simpel antwoord op maar het is maar een vraag en ik zit in het juiste forum!

Alvast bedankt

Rop
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Eerlijk gezegd lijkt mij dat de tweeter bij het gebruik als bascombo niet zoveel zin heeft.
    Voor een keyboard combo kan ik het me voostellen.
    Op deze manier is hij wel wat breder inzetbaar.
    Was het echt een specifieke bascombo ?

m.v.g. Herman

Comment

• ORKZ
      • Nov 2003
      • 65

Elke basgitaarversterker heeft een tweeter..Deze geeft vooral de speelgeluiden (eigenlijk bijgeluiden) van de vingers/plectrum op de snaren weer. Zonder tweeter mis je dingen..net zoiets als verstaanbaarheid bij vocals.
      ooit bereiken we de 190 db grens.....

Comment

• test12
        • Jan 2003
        • 901

citaat:Elke basgitaarversterker heeft een tweeter..
        Ooh, is dat zo?

m.v.g. Herman

Comment

• ORKZ
          • Nov 2003
          • 65

ja, elke serieus te nemen combo-basversterker heeft een tweeter. Voor sommige speelstijlen is die gewoon noodzakelijk. Alleen hele ouwe versterkers en sommige oefenversterkers doen het zonder.
          ooit bereiken we de 190 db grens.....

Comment

• sparky
            • Apr 2002
            • 2104

Niet helemaal waar, er is ook zat spul van de grote jongens zoals Ampeg, Eden en SWR en nog meer serieuze spelers die cabs maken zonder tweeter.

Het is maar net welk geluid je zoekt.
            Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Hoy Sparky.

Helemaal gelijk, je bent nog veel te bescheiden, bijna alle groten doen het zonder.
              En daar hebben ze een hele goede redenen voor.
              De eisen die je aan een speaker voor basgitaar steld zijn anders dan voor sub laag weergave.
              Hij moet laag, maar strak klinken (korte inslinger tijd), deze eigenschap verwezenlijkt dat de speaker al gemakkelijk het hele spectrum voor basgitaar weer kan geven.
              De benodigde freq. corr. kunnen verwezenlijkt worden zonder te vergaan van de ruis.
              Voor het benodigde freq. spectrum is het beter 1 goede weergever te costrueren.
              Een goed passief filter en tweeter zijn duur en als dit ook nog eens overbodige onzin is ????
              Mijn voorkeur gaatuit naar wat betere laag speakers of meerdere kleine.
              Gelukkig hadden de fabrikanten van de betere bascombo's dit al voor mij ontdekt.
              Naar mijn idee is het zo dat als een fabrikant een tweeter plaatst dit is om de combo ook inzetbaar te maken voor andere doeleinden.

m.v.g. Herman

Comment

Working...