encyclopedie voor n00bs

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3148

encyclopedie voor n00bs

ff een variant op de dikke van Dale die in de lounge wordt samengesteld...

Ik lees wel eens vaker in normale topics dat er vragen worden gesteld als "wat betekend DMX", "wat betekend ...", etc.
    Dit soort dingen mogen dan hier in worden geplaatst, zodat we off-topic in andere onderwerpen kunnen voorkomen!

Zelf ga ik van start met 2 woorden waar ik qua betekenis niet helemaal cker van ben [:I][:I][:I]:
    FOH (front of house);
    line-arry.

Brandt los!
  • Sjuul
    • Oct 2002
    • 28

...........................
    Last edited by Sjuul; 27-07-12, 08:15.

Comment

• Stefan17
      • Dec 2003
      • 66

citaat:Geplaatst door Sjuul

De FOH (of "Front Of House" inderdaad) is het deel van je apparatuur dat je (meestal) achter in de zaal neerzet, en waarmee je dus het geluid mixt dat over je set komt. Ook staat er (meestal) een side-rack, een kist(je) met Effecten, Delay, Compressors, Limiters, Gates, EQ etc. bij.

Line array kan ik je niet uitleggen sorry...
      Over de plaats waar je het FOH neerzet ben ik het toch niet helemaal eens.
      De optimale plaats voor het FOH is halverwege de zaal net iets uit het midden.

Hierbij is de afstand tussen het podium en het FOH minimaal de afstand dat tussen de twee stacks zit. Maar maximaal 2 keer de afstand wat tussen het FOH en een stack zit.

Wat betreft "line Array" kan je eens in dit topic kijken:

en bezoek dan ook even de site's die genoemd worden.
      Stefan.

Comment

• Sjuul
        • Oct 2002
        • 28

..............................
        Last edited by Sjuul; 27-07-12, 08:15.

Comment

• - -Niels- -
          • Aug 2003
          • 253

Zoals in een schouwburg soms het geval is...

Comment

• Barthez
            • Dec 2003
            • 256

en dan gaat de discussie ineens over de plaatsing van de FOH-gear ipv de betekenis van het begrip []

ook leuk voor de noob's:

stage right en stage left, en dat in combinatie met podium links en podium rechts, kunnen urenlange discussie's over gevoerd worden

wnt van welke kant kijken we als we dit zeggen?? [B)]
            Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Stijn Vanstiphout
              • Oct 2000
              • 1160

citaat:Geplaatst door Barthez

stage right en stage left, en dat in combinatie met podium links en podium rechts, kunnen urenlange discussie's over gevoerd worden

wnt van welke kant kijken we als we dit zeggen?? [B)]
              Vanop het podium, lijkt me geen twijfel over te bestaan...

mvg,
              Stijn Vanstiphout,
              LVL Multimedia
              België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• Barthez
                • Dec 2003
                • 256

je bedoelt 'podium links/rechts' of 'stage right/left'??

volgens sommige mensen is stage right nl het tegenovergestelde van podium rechts, en is stage right vanuit de zaal gezien, vanaf de FOH dus, en podium rechts vanaf de buhne []

delen mensen hier deze opvatting en wat is hier de verklaring voor?? (behalve dan dat engelsen altijd alles tegenovergesteld doen )

Comment

• Stijn Vanstiphout
                  • Oct 2000
                  • 1160

Stage left/right is vanop de scene gezien, de Nederlandse benamingen gebruik ik niet, en heb ik ook nog nooit gehoord.

mvg,
                  Stijn Vanstiphout,
                  LVL Multimedia
                  België

Multi camera productions | Large screen systems | Video walls | Plasma displays

Comment

• jurjen_barel
                    • Jun 2003
                    • 3148

Bedankt iedereen,
                    FoH was toch ongeveer wat ik dacht (de geluidssectie die midden in de zaal zit met de mengtafel e.d., de preciese locatie wordt geloof k nog over gespeculeerd, maar uit ervaring weet k inmiddels ook wel waar k t liefste ga zitten )
                    de Line-array heb k vluchtig doorgelezen, maar k bewaar m voor morgen als ik wakker ben en iets nuchterder [8D]

Comment

• kokkie
                      • Nov 2003
                      • 1166

Is toch logisch, PA right staat op stage left!

Want vanuit de zaal gezien moet PA right rechts staan, dus vanaf het podium links. Verder gebeurt bijna alles op het podium, dus is het wel lekker om vanaf het podium links en rechts aan te geven. Vind ik ook logisch. Voor mij en de meeste mensen met wie ik werk is het gewoon duidelijk: Podium links is stage right en podium rechts is stage left.

Up en down stage lijkt me ook duidelijk. UP stage erop en downstage in de orkestbak.
                      Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• DJ_Snaky
                        • Sep 2002
                        • 272

ok keb er nog een waar ik niet heel zeker over ben,
                        wanneer is een filter actief en wanneer passief.
                        actief was toch als je em in kon stellen (crosover)
                        en passief is toch niet instelbaar? (luidspreker)

is er nog meer wat het verschil maakt tussen actief en passief filteren
                        [:D] zin in een feestjuh [:D]
                        <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• Rademakers
                          • Jul 2003
                          • 1281

Een passief filter wordt na de versterker geplaatst en krijgt dus te maken met relatief grote stroomsterktes. Het verlies wat in het filter optreedt is ook relatief groot.
                          Een passief filter heeft geen elektrische voeding van buitenaf nodig.
                          (Een passief filter ondergaat het proces).

Een actief filter wordt voor de versterker geplaatst en krijgt dus te maken met relatief zwakke signalen (en stroomsterktes). Een actief filter heeft een elektrische voeding van buiten de signaallijnen, waartussen het is geplaatst, nodig.
                          Op deze manier hoeft het de signalen dus niet te verstoren.

Er zijn ook actieve filters die niet instelbaar zijn.

Uiteindelijk is het voordeel van actief filteren, dat het een geluiddruk/vermogen"winst" geeft t.o.v. passief filteren. Doorgaans tussen de 2 á 3 dB.
                          De winst t.o.v. passief valt, in principe, ook uit te leggen als het verlies dat optreedt tijdens passief filteren.

Mvg Johan

Comment

• rinus bakker
                            • Mar 2002
                            • 5429

Heren heren
                            we hebben een Zoek funktie in dit forum
                            probeer dat gewoon eens een keer ........
                            voordat die opnieuw uitgevonden wielen
                            uiteindelijk toch weer gewoon rond blijken te zijn.
                            een verdubbelde gebruikscoefficient is echt geen luxe

Comment

• Barthez
                              • Dec 2003
                              • 256

citaat:we hebben een Zoek funktie in dit forum
                              probeer dat gewoon eens een keer ........
                              voordat die opnieuw uitgevonden wielen
                              uiteindelijk toch weer gewoon rond blijken te zijn.
                              ja als we zo gaan redeneren kan dit forum wel opdoeken want 80 % van de topic's en kreten die hier geroepen worden zijn al 10 keer uitgekauwd en bewezen en onderbouwd en ervaren en blablabla...

citaat:Verder gebeurt bijna alles op het podium, dus is het wel lekker om vanaf het podium links en rechts aan te geven. Vind ik ook logisch. Voor mij en de meeste mensen met wie ik werk is het gewoon duidelijk: Podium links is stage right en podium rechts is stage left.
                              dat levert leuke situaties als je als foh-man aan het prikken bent met een stage-er, ik zeg links op het laagste nummer prikken en hij zegt rechts op het laagste nummer prikken dan kan je lang discussieren op een podium [)]
                              (heb ik zelf ooit nog een te lange discussie over gevoerd op het podium van het vondelparktheater , en toch nog steeds bevriend met de desbetreffende collega, we waren uiteindelijk alleen wel de enige 2 on stage [], sfeertje gaf dat[8D])

edit: hoeveel smilies krijg je in één reactie [] (het is een plaag)

Comment

Working...