Voelbare bas

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rademakers
    • Jul 2003
    • 1281

Voelbare bas

Iets wat ik eigenlijk nog steeds niet weet, terwijl het toch wel (errug) belangrijk is:

Een 18" geeft over het algemeen een meer indrukwekkende voelbare bas als een 15". Komt dit door de grotere Vd of doordat een 18" meestal ook lagere frequenties weergeeft?
    (Of is er een andere reden?)

In hoeverre werken de frequenties tussen de 25 -35 Hz ook nog mee aan de voelbare bas?

Mvg Johan

• jurjen_barel
    • Jun 2003
    • 3150

Eigenlijk weet je t diep in jezelf al. Om ff op de natuurkundeles terug te komen: geluid is een / zijn trilling(en). Hoe hoger de frequentie, hoe korter één trilling duurt. Hoge frequentiegeluiden trillen dan ook zo snel dat je dit nauwelijks merkt. De lage tonen (lees: diepe bas) trillen daarentegen zo langzaam, dat ze wel voelbaar zijn. Natuurlijk moet er dan ook een beetje volume achter zitten anders komt de bas nog niet ver.

Met 25 Hz kun je de bas al best voelbaar maken.
    Eén trillingstijd duurt dan 0,04 seconden. (F=1/t of t=1/F)

Comment

• Reemski
      • Dec 2001
      • 690

Over welke voelbare bas heb je het nu...

De bas dat echt alles staat te ronken en te trillen, dan kun je wel die hele lage frequenties nemen tot 40 hz.

Heb je het over de bas waarbij je de klappen voelt, dan moet je toch iets hoger zitten. rond de 70 - 90 Hz.

Een 18 " heeft een groter oppervlakte, dus verplaatst meer lucht. Wellicht heeft dat meer te maken met jouw constatering.

Comment

• DJ.T
        • Nov 2002
        • 1502

En natuurlijk: De 18'' is groter en verplaatst dus gewoon meer lucht, want dat is een trilling immers, luchtdeeltjes die de beweging (het geluid) doorgeven.
        Hoe meer lucht er dus in beweging wordt gebracht hoe meer je het voelt.

[Edit] Reemski en ik kwamen tot dezelfde conclusie tegelijkertijd dus sorry voor de dubbele reactie [/Edit]
        We're ready to party, are you?

Comment

• musicjohn
          • Aug 2001
          • 1102

Ik heb proefondervindelijk geconstateerd dat je rond de 20 - 24 Hz nog steeds met je oren kunt waarnemen; "horen" bedoel ik dus. Uiteraard voel je die trilling ook sterk in je buik.

Maar ik ben ook eens ergens geweest waar er (naar beweerd werd) een sinus van 15 Hz bij een geluidsdruk van 92 dB in de ruimte los werd gelaten. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het als "niet prettig" ervaarde. Ik werd misselijk, ge-desorienteerd en verward. Het is echt heel raar als je niets hoort maar alleen maar een bepaalde trilling voelt.

Zijn er nog anderen die een soort-gelijke ervaring hebben?
          Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

persoonlijk geen ervaring nee wel al eens gelezen dat er een soort van therapie bestaat waarbij gebruikt wordt gemaakt van extra lage tonen. in hoeverre dat dit werkt en een gunstig invloed heeft geen idee
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• RL sound
              • Jan 2003
              • 156

Zelfs is er een proef geweest waarmee je met zeer lage constante frequenties iemands ritme van het hart kan overnemen en zo te beinvloeden.

Sta je in de discotheek valt ineens je kameraad neer op Traffic van Tiesto....hmmmm.....
              Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• ronny
                • Dec 2002
                • 2139

citaat:Zelfs is er een proef geweest waarmee je met zeer lage constante frequenties iemands ritme van het hart kan overnemen en zo te beinvloeden.

Sta je in de discotheek valt ineens je kameraad neer op Traffic van Tiesto....hmmmm.....
                meen je dat nu echt?? best wel grappig. Natuurlijk niet als je kameraad neervalt he
                niet zagen, gewoon doen!

Comment

• DJ.T
                  • Nov 2002
                  • 1502

Dat lijkt me sterk, wel hoorde ik dat je door een bas ritme aan te passen aan de frequentie van het hart, dat het hart op dat ritme gaat werken, dus als je de bas verhoogt gaat het hart sneller kloppen. Als je dan op een gegeven moment de muziek afkapt heeft diegene een hartstilstand, hoe het precies zit weet ik niet zeker maar ik ga het in ieder geval niet testen

Comment

• ronny
                    • Dec 2002
                    • 2139

zijn we hier nieuwe massamoordtechnieken aan het uitdokteren ofzo??[)]

best wel grappig, maar het zal wel aan te raden zijn om dit met een korrel zout te nemen veronderstel ik.
                    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Mr Dj
                      • Jan 2002
                      • 836

Er zijn ook onderzoeken naar beveiligings systemen op basis van zeer lage tonen. Zoals Musicjohn al zei, hij werd misselijk e.d van lage tonen die hij niet kon horen. Zo zijn er proeven gedaan met mensen die een code van een kluis te horen krijgen, hierna moesten ze dan even een kluis open maken die in een kamer staat, waar ze ong 10 meter doorheen moeten lopen om de kluis te bereiken. In deze kamer waren ook erg sterke lage tonen aanwezig. Gevolg...bijna niemand wist de code nog, men kwam vaak al kotsend de kamer uit ( Ze hielden het niet vol), men wist vaak op de helft vd 10 meter al niet meer wat ze moesten doen, en waar ze precies waren. Het is bij die proef niemand gelukt de kluis te openen. Het systeem is er nog niet, maar het onderzoek ernaar wel. dus zoals musicjohn al zei word je er misselijk, ge-desorienteerd en verward van.

Verder heb ik zelf ong een jaartje geleden een flinke set baskasten getest. Voelbare frequenties zoeken e.d (welliswaar met hele goede oordoppen [^][]) Ik deed dit in een kleine garage, en ik moet zeggen. ik werd op den duur zo dol als een kuiken. binnenin mijn hoofd begon bij bepaalde crossover frequenties wel te draaien
                      Maar ik heb Denon (en hoe)

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Een vriend heeft ooit eens ghad, dat hij naast een paar kW aan boxen stond, en z'n hoofd begon te resoneren... Ook heel desorienterend schijnt.
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• DJ.T
                          • Nov 2002
                          • 1502

Dat je hoofd begint te resoneren?
                          Dat doe je niet goed dan, alhoewel, bij een stemvork kan je ook je hoofd als klankkast gebruiken

Comment

• test12
                            • Jan 2003
                            • 901

Is het misschien een idee om twee elektroden aan te brengen met een overspanning beveiliging en daar het speakersignaal op te zetten, topic is toch "voelbare bas".
                            Mooi geen last meer van hoofdresonanties hoeft dat woord ook niet nog in de vandale worden toegevoegd.

m.v.g. Herman

Comment

• BENjpt
                              • May 2002
                              • 381

Ooit met het instellen van een synco set (ampco) meegemaakt dat er een hoorbare bas snoeihard stond, waardoor als je ging praten, jezelf als een soort robin (bassie en adriaan) hoorde.. heel weird.
                              Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

Working...