aux return en inserts

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

aux return en inserts

ik heb sinds een paar dagen een phonic mm122 mengtafeltje kunnen overnemen, ik ken in feite alle aansluitingen wel en weet ook waar ze voor dienen. Behalve voor de aux returns (1 l&r en 2l&r) en de inserts die onder de xlr aansluitingen zitten.

dus ja waar dienen die voor?? dus returns en inserts
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act
  • splash
    • Aug 2002
    • 342

mischien heb je wat aan deze topic??

Comment

• shure-fan
      • Sep 2003
      • 1046

ik heb dat topic even doorgelezen maar kwam er niet, er wordt wel gezegd dat de inserts gebruikt wordt op je compressor en dergelijke op aan te sluiten, ik heb voor de gein er een koptelefoon op aangesloten en even geluisterd en het signaal is er door te horen. Dus kan ik de inserts ook voor wat anders gebruiken behalve alleen voor compressors enzo???

Ik weet nog steeds niet waar ik de returns voor kan gebruiken.

heeft iemand hier misschien ook een (uitgebreidt) antwoordt op??

Alvast bedankt...

Comment

• splash
        • Aug 2002
        • 342

In een insert stop je meestal een speciaal insert kabeltje (over het algemeen een stereo-jack naar 2 mono-jack)
        De stereo jack stop je in je insert en de ene mono jack (send) stop je in je effect-apparaat/compressor/gate/limiter/equalizer/andere-randapparatuur. de andere mono jack (return) stop je in de uitgang van je effectapparaat.
        Op deze manier kan je randapparatuur direct op je mixerkanaal aansluiten.

Hier staat helemaal duidelijk uitgelegd hoe het werkt: http://www.sale.nl/support/techdocs/article.asp?ID=37

Ik heb het mischien niet helemaal duidelijk uitgelegd maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
        Van de aux returns heb ik wel een vermoeden wat ze doen, maar ik denk dat dat beter uitgelegd kan worden door iemand die het zeker weet.

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Je inserts zijn aftakkingkies VOOR de toonregeling etc, dus daar kun je je pure signaal bewerken,
          Voorel : het signaal wordt puur verwerkt,
          nadeel, je kunt er nadien weinig meer aan veranderen, of opnieuw pakken.
          Vooral voor gates en compressoren is dit fijn. Voor je galm etc niet, daarom zitten er ook auxen op, waarmee je een aantal kanalen i galm in kunt sturen. Die laat je meestal op een kanaal terug komen, maar als je weinig kanalen hebt, of een perfecte galm kan dat ook naar je AUX-returns, ze komen dan zonder toonregeling etc binnen, en gaan meteen naar je masters.
          Een soort van kanaalbesparing, eigenlijk dus.

Comment

• shure-fan
            • Sep 2003
            • 1046

oke ik begin het te begrijpen, De insert is een stereo socket waar een stereo stekker in gaat waarvan dan 1 mono uitgangskanaal wordt gemaakt en 1 mono ingangskanaal word van gemaakt, die je direct kunt bewerken met apparaten en dan ook weer "puur" kunt terug sturen naar je master, De returns zijn (als ik het goed begrijp) een paar extra inputs die een wat lagere input vermogen hebben en verder ook niet kunt "bewerken" via de vaste low/mid/hi knoppen, maar die je voordat ze binnenkomen al moet bewerken.

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

niet => naar je master, maar => naar je toonregeling en auxen, pas daarna naar je master.
              Verder heb je je diploma ...

Comment

Working...