mixer -> eq -> amp

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ_Snaky
    • Sep 2002
    • 272

mixer -> eq -> amp

hoi,

ik heb:
    2 versterkers een voor het laag, een voor het hoog.
    1 mixer heeft 2 uitgangen (fullrange) en 3bands eq (behringer)
    1 Equalizer (behringer)

nu mijn vraag hoe kan ik dit het beste aansluiten?

optie 1:
    bij de mixer het hoog open en het laag dempen,
    dan het hoog rechtstreeks via mixer,
    en het laag via de equalizer die dan het laag weer versterkt.

of optie 2:
    de mixer het laag open hen het hoog dempen,
    dan het laag rechtstreeks via de mixer,
    en het hoog via de equalizer die dan het hoog weer versterkt.

wat het beste klinkt kan ik het beste horen door gewoon te proberen.
    maar is het niet slecht voor de mixer om bvb heel de tijd meer laag te moeten produceren?
    [:D] zin in een feestjuh [:D]
    <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>
  • Barthez
    • Dec 2003
    • 256

kan je niet het best gewoon het master signaal van je mixer naar de EQ sturen, en na de EQ splitten naar je 2 versterkers?

lijkt mij het makkelijkst
    Goed plan! ...doen we niet!

Comment

• Robert
      • Aug 2000
      • 630

Nee want dan krijgen al zijn versterkers (3 stuks) hetzelfde signaal, en dat wil hij nu juist niet: 1 versterker voor hoog en 2 voor laag.

Ik zou eigenlijk een cross-over kopen, dat zal zeker veel beter gaan werken dan allebei de opties die je zelf noemt. Het gaat namelijk echt niet mooi klinken als je uit een signaal eerst al het hoog of laag wegtrekt, en dat daarna weer gaat proberen te versterken dmv een EQ. Een crossover heb je al voor een kleine 120 euro inclusief btw (Behringer CX2310). Gebruikt zijn ze misschien nog wel goedkoper te vinden.

Groeten! Robert

Comment

• wout
        • May 2003
        • 100

En toch denk ik dat hij maar 2 versterkers heeft maarja, het is wel juist ga ff snel een cross-over kopen en dan help je al die problemen van de baan en je geluid kun je tenminste een beetje goed afregelen.
        Ik heb er even geleden nog een van behringer gekocht en ben wel best tevreden van dat bakje... En kosten doet ie ook niet veel....
        En dan kan je nog altijd je EQ net na je mixertje zetten en na die EQ die X-over. (kan je je mixer EQ fijn op 0 houden)

The leader knows, Dateq
        The leader knows, Dateq!

Comment

• Robert
          • Aug 2000
          • 630

Jep, je hebt gelijk, ik heb te snel gelezen! Mea culpa en sorry! 2 versterkers dus. Advies blijft hetzelfde.

Robert

Comment

• DJ_Snaky
            • Sep 2002
            • 272

ik heb inderdaad 2 versterkers, al is dat niet van belang in mijn vraag.

voor mij is een crosover kopen niet echt een oplossing.
            ik heb namelijk op m'n kamer 4 tweeters in iedere hoek tegen het plafond hangen.
            en de equalizer zorgt er nu voor dat die tweeters alleen maar hoge tonen krijgen (vanaf 2000hz).
            m'n basluidspreker staat op het bas kanaal van m'n mixer en die gaat maar tot max 160hz.
            ik mis nu dus een heel groot gedeelte in m'n geluid thuis.

voor feesten gebruik ik andere fullrange kasten die wel van 20000hz tot 160hz komen.

maar het gaat dus over m'n kamer, ik wou de fullrange gebruiken als bas op m'n kamer, dus voor de tonen van 2000hz en lager.
            maar ik moet ze dus alebij filteren.
            [:D] zin in een feestjuh [:D]
            <center>groeten <b>DJ <font color=\"red\">Snaky</font id=\"red\"></b></center>

Comment

• Rademakers
              • Jul 2003
              • 1281

Als je geen actief filter (crossover) wilt, koop/maak dan een passief filter. Een equalizer zal nooit een resultaat geven dat vergelijkbaar is met een filter, daar is ie immers ook niet voor bedoeld.
              Voor deze toepassing zal een "sprookjes-filter" wel volstaan.

Al kun je de actieve crossover ook zien als een investering in je drive-inn. Mocht je ooit willen uitbreiden..

Mvg Johan

Comment

Working...