echo creative audigy

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ RoP en LJ WouT
    • Nov 2002
    • 120

echo creative audigy

Ik heb een creative audigy (jazeker die we aangekocht hebben om onze opnames te doen, zie ander ) en ik wou de rear en front kanalen van de soundcard gebruiken om met een programma als bpm of pc dj mijn signaal onafhankelijk over 2 kanalen op mijn mengtafel te laten functioneren. Tot hier is het gelukt[8D] maar er zit jammer genoeg een echo op alletwee de kanalen. Is deze soundcard op deze manier hier niet voor geschikt? wat zou mijn probleem kunnen zijn?

alvast bedankt
  • musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

Ga naar je EAX console en schakel eventuele geluidseffecten uit.

Als het selectievakje al uitgevinkt is, dan heb je een probleem, want normaal gesproken zouden alle kanalen dan gewoon "droog" moeten zijn.

Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• showband
      • May 2001
      • 4516

Je hebt waarschijnlijk zowel afluistering van de input als van de output van je systeem.
      Door de "vertraging" van de computer in de bewerking van je audio (juiste term hiervoor is "Latency") hoor je de data vanaf je programma als een echo ten opzichte van de signalen van je inputs.

Tijdens opname is het dus zaak je inputs óf je opgenomen signaal te muten. Dan hoor je maar één bron.

Ik gebruik meestal de kanaalmute. Maar bij mij zit er dan ook een handig knopje voor op de remote van mijn PC
      lekker belangrijk!

Comment

• musicjohn
        • Aug 2001
        • 1102

citaatoor de "vertraging" van de computer in de bewerking van je audio
        Daar heeft een PC boven de 1 gHz kloksnelheid met een Audigy soundcard geen last van. Ik doe zelf opnames en bewerking (ook multitrack) met de Audigy geluidskaart. Eerst nog met een 600 mHz processor, nu met een 1,5 gHz processor. Nog nooit meegemaakt dat er een vertraing is tussen de input monitoring en de output van de geluidskaart (na processing). Ook niet met de 600 mHz processor. Dit kan het probleem dus niet zijn.
        Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• axs
          Moderator
          • Jun 2002
          • 2687

citaat:Geplaatst door musicjohn
          Daar heeft een PC boven de 1 gHz kloksnelheid met een Audigy soundcard geen last van. Ik doe zelf opnames en bewerking (ook multitrack) met de Audigy geluidskaart. Eerst nog met een 600 mHz processor, nu met een 1,5 gHz processor. Nog nooit meegemaakt dat er een vertraing is tussen de input monitoring en de output van de geluidskaart (na processing). Ook niet met de 600 mHz processor. Dit kan het probleem dus niet zijn.
          Eens soundkaart zonder latency? Woesh... degene die die op de markt kan brengen zou al schatrijk moeten zijn!

De vertraging komt er door verschillende factoren :[list][*] A/D convertie van het ingangssignaal [*]het signaal wordt dan gebufferd om een constante stream te krijgen. Dit is het gedeelte waar de grootste vertraging wordt opgebouwd, dus spelen met deze settings kan de latency sterk verminderen! Deze setting vind je meestal in de config van de soundkaart. En ja, die buffering heb je echt wel nodig![*]Dan moet het signaal terug gerouted worden via de bus van het computersysteem naar de processor waarop de software draait die de bewerkingen moet doen [*]Processor moet de nodige bewerkingen uitvoeren [*]het signaal moet dan terug naar de soundkaart gerouted worden [*]D/A conversie op het signaal, tenzij je het natuurlijk puur digitaal houdt[/list]

Je ziet, er is altijd een zekere vertraging, maar door toepassing van snelle buffers en snelle AD/DA conversie kan die tijd kort gehouden worden.
          Voor de audigy ligt de latency op 2ms in het ALLERBESTE geval. (bij dus een lage bemonsteringsfrequentie en lage resolutie)

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• musicjohn
            • Aug 2001
            • 1102

citaat:Eens soundkaart zonder latency? Woesh... degene die die op de markt kan brengen zou al schatrijk moeten zijn!
            Dus met andere woorden... ik ben gek, ik zuig mijn bevindingen uit m'n duim, m'n oren zijn niet te vertrouwen.

Ook al heeft de SB Audigy 'slechts' een 2ms latency (ja, zelfs bij 96 kHz / 24 bits recording), dit is niet voldoende om een "echo" effect te verkrijgen zoals de poster van dit topic omschrijft.

Ik denk toch echt dat hij zijn probleem in de EAX instellingen moet zoeken.
            Greetzzz... [;)]

John

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

citaat:Ik denk toch echt dat hij zijn probleem in de EAX instellingen moet zoeken.
              Ben ik hem helemaal mee eens. Omdat het eigenlijk geen profie geluidskaart is zit er allemaal wazige software bij. o.a. dus een proggie met allemaal effecten. Hier zit dus ook galm in en waarschijnlijk staat deze aan. De boel even uit zetten en klaar. Desnoods die software van je PC af gooien.

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4516

Ik denk dat "mijn spookverhaal" over Latency heel makkelijk te controleren is door DJrop 'n' Wout.... Mute zoals beschreven een van de twee stromen. Is de echo weg? Dan moet je maar van mij aannemen dat hat geen lulverhaal is.

Zoek trouwens voor de gein eens op een willekeurig sequencerforum naar de term "Latency". bijvoorbeeld:

Kun je nog lachen [)]

Overigens John, je hebt gelijk. ELKE PC heeft geen probleem met vertraging tussen de input monitoring en de output van de geluidskaart (na processing). Echter als je de monitoring tijdens het opnameproces de door de PC-bewerkte input laat weergeven samen met de input monitoring van je hardware dan hoor je dit als een echo. Vandaar dat ik aanraad er een van de twee te muten.
                lekker belangrijk!

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Sowieso kan het gewoon niet door latency komen. Voor een echo moet je een latency hebben van Minimaal 30 ms. Boven de 20ms is het irritant als je BV een koptelefoon op hebt en jezelf hoort (BV bij radio). De kans is erg groot dat het door dat proggie komt. Ik weet nog wel dat ik een film ging kijken bij en maat van mij die had ook een SB en galmen daar, proggie uit en weg.

Comment

• lifesound
                    • Apr 2003
                    • 1052

citaat:
                    Voor een echo moet je een latency hebben van Minimaal 30 ms.
                    wil je daarmee zeggen dat je een latency van bvb 10ms niet zou horen?????

Comment

• Mathijs
                      Moderator
                      • Aug 2002
                      • 1353

Heb ik dat gezegt?? Dat hoor je wel alleen is het dan een soort stereo verbreedt effect en niet een delay of echo.

Maak maar eens 2 delaytjes van BV 16 en 24 ms. de een links en de ander rechts en voeg deze bij het originele signaal. Krijg je een hele wijde sound.

Comment

• lifesound
                        • Apr 2003
                        • 1052

dat klopt ja, en als je dan nog tegenfase gebruikt wordt het helemaal te gek. Maar eigenlijk ging het over 2 monosignalen. Waar dus een delayverschil opzat.
                        Op dat moment hoor je dus wel een echo, zelfs al zijn het maar enkele miliseconden.

Comment

• Mathijs
                          Moderator
                          • Aug 2002
                          • 1353

Daar ben ik het dus niet mee eens. Als je die 2 mono signalen bij elkaar op telt en en een daarvan heeft een delay van 10 ms meer t.o.v. de ander, dan hoor je dat niet. (als zijnde echo, het zal meer een soort fase probleem zijn).

Zouden het 2 lossen kanalen zijn BV 1 links een recht. en de delay zit op links. dan zal je het geluid eerst van de rechts horen. Het moet dan wel precies het zelfde geluid zijn.

Comment

• musicjohn
                            • Aug 2001
                            • 1102

citaat:Als je die 2 mono signalen bij elkaar op telt en en een daarvan heeft een delay van 10 ms meer t.o.v. de ander, dan hoor je dat niet. (als zijnde echo, het zal meer een soort fase probleem zijn).
                            Ben ik helemaal met Mathijs eens. [^]
                            Greetzzz... [;)]

John

Comment

• musicjohn
                              • Aug 2001
                              • 1102

Bij de weg...

Waar blijven de originele posters van dit topic met hun bevindingen naar aanleiding van onze suggesties? [?][?][?]
                              Greetzzz... [;)]

John

Comment

Working...