tips opstellen mic's bij poging opname

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DJ RoP en LJ WouT
    • Nov 2002
    • 120

tips opstellen mic's bij poging opname

hallo!,

Ik ga overmorgen proberen de kunsten van een groepje vast te leggen op MD maar ik zit nog met wat vragen over het opstellen van de mic's.

we gaan spelen met 2 gitaren elk eigen amp van ibanez
    1 bas op een marchall
    en een drum.
    2 zangers
    mixer = behringer eurorack 2642A
    en 6 actieve monitors
    de soort muziek is westerse rock

om ons een dagje te amuzeren gaan we er geen poff geluidsman bijhalen.. al doende leert men [B)]
    we hebben :5 shure sm57
    2 shure beta 58
    1 drum kick

mssn kunnen jullie me wat nuttige info leveren?
    hopelijk heb ik genoeg info gegeven, maar ik heb gezien dat ik op het juiste forum zit en hier mag dat dus allemaal[]
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

drum kick op kick (van je drumstel)
    de 2 beta 58 voor de zangers
    2x sm57 voor de amp's van de gitaren
    en de overige sm57 als hihat voor je drumstel
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• Daan Hoffmans
      • Aug 2000
      • 1225

[quote]
      en de overige sm57 als hihat voor je drumstel
      [\quote]

Alledrie???

1 SM57 voor je snare, andere voor je toms (evt 2 toms met 1 sm57). Eigenlijk kom je dan toch nog 2 of 3 condensatortjes tekort voor hihat en overhead.

Oja, de bas via direct-out of DI.
      <center><i>\"Alles wat schuift doen we naar boven, alles wat draait naar rechts\"</i></center>

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4516

probeer een stel extra XLR's of een multikabel te regelen. Of neem een goede gesloten koptelefoon mee.

Dan kun je in een ruimte ernaast gaan zitten mixen. Of met de koptelefoon op misschien nog wat bjregelen tijdens het spelen.

In ieder geval heel veel korte stukjes spelen, terugluisteren, bijregelen en dan weer kort stukje spelen.
        Mixen in de herrie van de band gaat het niet worden.

Indien mogelijk kun je de vocalist ergens vrij van de band in een hok plaatsen en via de auxen zorgen dat iedereen elkaar hoort. Als je de zang vrij van externe herrie, relatief goedklinkend kan opnemen. scheelt dat enorm in de perceptie van de kwaliteit van de totale opnamen. Mensen luisteren eerst naar de zang namelijk.

Stel de versterkers zo op dat de speakers naar de muur staan. Ipv naar het midden. Dan hou je het drumgeluid nog enigsids schoon. Plaats bij harde muren er eventueel een dikke jas/deken voor. Tegen de reflecties.

Neem zonder galm, echo enz op. Je kan in je PC altijd er nog een toefje "room" opgooien.

Laat de drummer minimaal een uur eerder komen dan de rest van de band. Zodat je uitgebreid kan opbouwen en mixen voordat er een ploeg andere bandleden omheen gaat staan vervelen. DIT IS ZEER BELANGRIJK!!! Een verveelde sfeer wreekt zich enorm in de opname.

Als je vier uur oefenruimte hebt is het uur één drumstel bouwen. uur twee de rest opbouwen en signaal testen. Dan minimaal een uur de totaalmix maken. En dan hou je een uur over om pak-em-beet drie tot vijf nummers in te spelen.
        lekker belangrijk!

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

citaat:Geplaatst door showband
          Indien mogelijk kun je de vocalist ergens vrij van de band in een hok plaatsen en via de auxen zorgen dat iedereen elkaar hoort. Als je de zang vrij van externe herrie, relatief goedklinkend kan opnemen. scheelt dat enorm in de perceptie van de kwaliteit van de totale opnamen. Mensen luisteren eerst naar de zang namelijk.
          Dat gaat het veschil niet echt maken hoor. Hoe denk je dat we het bij live-opnames moeten doen?
          Ik kan je garanderen dat (indien het wat een degelijke zanger/zangeres is) je weinig last van de rest van de muzikanten zal hebben. Mits een degelijke opstelling wel te verstaan.

En vergeet niet "less is more!", één van de belangrijkste regeltjes in dit wereldje!

Comment

• showband
            • May 2001
            • 4516

Dit specifieke geval gaat niet over een live opname op het toneel. Maar in de oefenruimte. Met een gewone band uit het amateurcircuit. Het is dan vaak geen enkel probleem ergens een halletje of kast te vinden waar je de zang van het nucleaire centrum van gitaren en drums weet af te zonderen. Dan kan de zanger(es), die dit waarschijnlijk ook niet zo vaak heeft gedaan, zichzelf veel beter horen en kun je de microfoon perfect inregelen. En als je er een pietsje galm/echo op zet zal dit niet gelijk de bijgeluidenrommel van de band oppakken en echt als zangeffect gebruikt kunnen worden. Kortom je doet een klein stukje meer om de zang zo mooi mogelijk op tape te zetten.

In mijn ervaring kun je optredens regelen en ervaring opdoen met een in de oefenruimte opgenomen demo. Zolang de zang goed klinkt spring je er echter altijd uit. Dus zal je demo aanzienlijk beter werken! overigens. Dat is niet alleen ervaring bij het zelf leuren met demo's maar ik heb ook geprogrammeerd voor festivals. Goede zang verkoopt. Dat gaat zover dat het publiek liever een tapeact huurt dan een band met matige zang.

De uiterste consequentie van "less is more" is kunsthoofd-stereo. Kan ook
            lekker belangrijk!

Comment

• DJ RoP en LJ WouT
              • Nov 2002
              • 120

ellooo!!

We komen dan ook even vermelden of het allemaal zo een beetje gelukt is
              En ja hoor het is nog beter gegaan dan verwacht[^][^]

We hadden wel problemen met de monitors die niet zo echt wilden werken maar er stonden nog BOSE speakesr van de 802 serie en dat ging ook wel prima(voor ons toch).
              In het totaal zijn er 9 nummers opgenomen en daar zijn we toch een dagje mee zoet geweest.
              We hebben ook nog een paar condensatormics gebruikt op vraag van de band die deze beter vonden klinken[)].

En axs je stageblock was meer dan handig[^]

Bedankt voor de tips

Mzzl

Rob & Wouter

Comment

• Iko
                • Feb 2002
                • 766

9 Nummers op 1 dag, doe je wel snel [] Maar misschien is het leuk om een stuk van een nummertje hier te posten, of even door iemand te laten hosten, zodat we kunnen horen wat je er van gebakken hebt

Greetzz Iko

Comment

• DJ RoP en LJ WouT
                  • Nov 2002
                  • 120

Hoi,

Enkele demo's komen er aan binnen enkele dagen denk ik, eerst fatsoenlijke soundcard kopen

mzzl...

Comment

• MSSS
                    • Jul 2003
                    • 365

Dat is altijd wel makkelijk ja
                    oleole ik heb EV :)

Comment

• DJ RoP en LJ WouT
                      • Nov 2002
                      • 120

Ellooo,

Zoo, hier dan een paar demo's. De zang valt wel tegen maar niemand ligt er wakker van dus...:I][:I].

Reacties zijn welkom maar we willen ons nog wel op het forum durven tonen.

Bericht aan andere modjes:[)]
                      Ik mocht van Mennooo linkjes posten[^]

link 1:

link 2:

link 3deze is wat minder,tov van de andere[)])

link 4:

Mzzls!!

Rob & Wouter

Comment

• BENjpt
                        • May 2002
                        • 381

Hoog had m.i. wat minder gemogen, veel ruis..
                        Love, Life and Lighting. The 3 most important things in life!

Comment

• lifesound
                          • Apr 2003
                          • 1052

citaat:
                          om ons een dagje te amuzeren gaan we er geen poff geluidsman bijhalen.. al doende leert men
                          nog wat meer 'doen'
                          maar je bent al goed bezig lijkt mij!

Comment

• Iko
                            • Feb 2002
                            • 766

Paar puntjes:

- Gitaar, elektrisch en akoestisch zijn wel heel erg ver weg bij een aatnal nummers, dit heeft denk ik iets te maken met hoe je je mic's heb geplaats. Naar probeer dat wat directer te krijgen.
                            - Snare, eigelijk zelfde verhaal, maar staat ook heel erg zacht.. mag wel iets meer uit komen.
                            - Je overhead mic's clippen/vervormen een aantal keer flink.. of hij clipte in je kanaal op je mixer..
                            -De zang is een aantal keer ook wat hard en mag in het totaal ook wel wat zachter naar mijn mening.

Kick en de bassgitaar zijn wel ok, ook de vocals klinken wel fijn, alleen iets te hard dus.

Veel succes bij de volgennde keer !

Greetzz Iko

Comment

• DJ RoP en LJ WouT
                              • Nov 2002
                              • 120

Die opmerkingen heb ik ondertussen ook al gehad, maar op de plaats waar we de opname hebbe gedaan was er nogal een gebrek aan ruimte en ik vrees ( ondank opname en spelen in apparte kamertjes waren ) dat we wat veel klank van de ruimte hebben meegekregen waar ze aan het spelen waren.
                              Ook een feit was de bas die inspeelde op de snare van de drum waardoor bij een bassolo de snare vrolijk meeroffelde.
                              Nu de groep in kwestie vond het allemaal de max, en dat was rede genoeg om niet met versterkers te slepen in een veel te kleine ruimte waardoor we waarschijnlijk toch weer een ander probleem tegekwamen. Een leuke les was het wel. Veel bijgeleerd Veel afgeleerd

Comment

Working...