Hoorntweeters

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sntho0
    • Sep 2003
    • 196

Hoorntweeters

Hallo,

Wij gebruiken al heeeeeel lang hele mooie hoorntweeters bij onze drive-in. De driver is van RCF 100 w/rms.
    Er zit een gigantische hoorn voor. Het uiteinde is ongeveer 80 bij 20 cm en de lengte ook ongeveer 80 cm. Hier zit een spaanplaten kast omheen (18mm). Je begrijpt dat dit behoorlijk zwaar is en een erg onhandige maat. 1 persoon kan ze niet hanteren. Ze klinken wel bijzonder goed en zien er heel indrukwekkend uit. Maar tegenwoordig zie je die dingen eigenlijk nooit meer en wij zijn flauw van het tillen en dat alleen voor (mid-hoog). Mijn vraag is nu deze: Kan ik met moderne kleinere tweeters hetzelfde resultaat krijgen? Zo ja wat raden jullie me aan en wat kost het?
    BVD
    Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.
  • DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Ik denk dat je het resultaat wel in de buurt kan krijgen ja, hetzelfde zal het nooi helemaal worden maar dat ligt dus echt aan de sound van de hoorn.
    Het is misschien wat makkelijker als je je budget geeft en dat wij dan (een van) de beste erbij zoeken?
    We're ready to party, are you?

Comment

• Contour
      • Feb 2001
      • 1018

Hallo,

De driver die je noemt is er waarschijnlijk eentje van het 1" type. Zulke drivers kunnen normaal gesproken pas vanaf ongeveer 1500Hz worden gebruikt (of liever nog hoger) echter in jullie geval is er een extreem lange hoorn van 80cm voor de driver gekoppeld. Hierdoor is het in theorie ook wel mogelijk de driver lager in de zetten bijv. vanaf 500Hz.

Mijn vraag is dus als eerste: vanaf welke frequentie moeten de hoorntweeters in jullie geval weergeven? Als dat pas vanaf bijv. 2000Hz zou zijn dan kun je met een vele malen kleinere hoorn toe! Het is dan mogelijk om de oude hoorn van de RCF driver los te halen en een nieuwe hoorn ervoor te plaatsen. Qua kosten zal dit optimaal zijn. Ik denk dat die RCF drivers al wel op leeftijd zijn en de techniek heeft niet stilgestaan. Dus als je een redelijk budget hebt zou ik adviseren om een geheel nieuwe driver/hoorn combinatie aan te schaffen. Goed betaalbaar zijn onder andere Beyma, RCF, B&C, BMS

Onhoudt a.u.b. dat de lengte van de hoorn vooral bepaald wordt door de laagst weer te geven frequnetie. De opening aan de voorkant van de hoorn moet ook steeds groter worden naarmate de frequenties lager worden. Dus hoe lager de driver wordt gebruikt, hoe groter de hoorn.

Als laatste wil ik opmerken dat de totale klank van een systeem vaak veel beter wordt als je de 1" of 2" drivers pas veel hoger inzet en de rest van het middengebied afdekt met een 8" of 10" konusluidspreker die je aan een middentonenhoorn koppelt (zie o.a. Funktion-One, Turbosound, EAW)

MVG Contour

Comment

• sntho0
        • Sep 2003
        • 196

Heel nuttige informatie. Dank jullie wel. Wat betreft het budget: Dit maakt op zich niet zo heel veel uit. Natuurlijk wil ik liever niet meer uitgeven dan nodig is. Ik wil graag de huidige hoorns vervangen omdat ze zo onhandig zijn en niet omdat ze niet goed zijn. Als het te veel gaat kosten blijf ik gewoon de huidige gebruiken.
        Ik kan de hoorns aansturen vanaf 2400 / 3500 / 5000 of 7000hz. via een actief scheidingsfilter.
        Voor de volledigheid zal ik de rest ook even vermelden.
        Bass kan ingesteld worden tot 60 /80 / 120 of 500hz. (speakers gaan tot 120hz)
        Mid tot 2400 / 3500 / 5000hz of flat (speakers gaan van 50 tot 5000hz)
        Wat is denk je de beste afstelling?

De drivers zijn inderdaad zo'n 25 jaar oud. Dus wel kwaliteit, want ze zijn nog steeds goed.
        Maar wat je zegt is natuurlijk waar. De techniek heeft niet stil gestaan. Tegenwoordig zie ik vrijwel nergens apparte tweeters, maar zitten ze verwerkt in het mid. Dus echt groot hoeven ze niet te zijn.
        Als ik je goed begrijp dat zou ik misschien ook kunnen volstaan met een paar kleinere hoorns en de oude drivers gebruiken?

MVG Toin
        Don't take life too seriously -- you'll never get out of it alive.

Comment

• Addy
          • Apr 2003
          • 35

Als je de x-over freq's bekijkt, kun je idd doen wat Contour vermeld.
          De bas laat je tot 120 Hz lopen, het midden vanaf 120 Hz tot 2400 Hz en het hoog van 2400 tot 16000/18000Hz.
          Komt helemaal goed.
          Addy

Comment

Working...