wie helpt mij een laser kiezen voor t feest?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madmike
    • Jul 2003
    • 70

wie helpt mij een laser kiezen voor t feest?

he guys,

binnenkort staat er alweer een party op onze agenda en dit keer willen we een laser gebruiken, ik dacht zelf aan een spooky blue, catweazle of spidergeek van medialas, deze zijn redelijk betaalbaar en bieden ook kwaliteit.

een vraag is nu of deze wel sterk genoeg zijn (spooky=30mW, cat=75mW, spid=40mW), het betreft een zaal waar ongeveer 1000 man in kunnen (als iemand t kent ongeveer de grootte van platte zaol maastricht, maar dan met buhne) en de omgeving zal redelijk donker zijn, hij komt waarschijnlijk boven de dj waar wij niet veel lichten hebben, dat hangt grotendeels in de zaal. het zou leuk zijn als we zelf txt kunnen projecteren met de laser (catweazle), maar is geen must.

dit zijn dan zon beetje de omstandigheden, prijs tot ongeveer 250-400 euros voor een avond huur
    weet iemand nog een andere lasershow-in-a-box, of heb je links van verhuurbedrijven, dan wil ik dit graag weten!!!
    leeft muziek voor mij of was t toch andersom?
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

De spooky blue,
    ik heb gisterenavond een lasershow gehad,
    ik vond prsoonlijk dat de spooky blue het beste wa,
    (uitgezonderd onze 1W laser van medialas) hij's te huren bij Alfaparts in Lokeren Beglië.
    Hoe de 1Wer noemt weet ik niet meer, vraag eens aan laserguy, zijn lasertje
    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

Tsja ik blijf erbij dat je met een spookyblue van 30mW geen lasershows kunt geven in zalen voor 1000/1500 man..

Ikzelf huur wel eens een 300mW laser.. en in zalen van zo'n 500 man komt ie prima tot zijn recht... maar 1000 zou ik er echt niet mee aandurven
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

heel belangrijk is ook de vorm van de zaal: vierkant of rechthoekig en zo ja: hoe diep en hoe breed?

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Madmike
          • Jul 2003
          • 70

de zaal heb ik nog niet gezien, hij zou rechthoekig moeten zijn, ongeveer 70 bij 60 meter schat ik, mijn collegas hebben de zaal beschreven en vergeleken met andere, dit is dus een ongeveer maat. de hoogte zal ook ongeveer 7 meter zijn, standaard zaal met een podium waar alles zich op afspeelt (DJ`s en live-act).

de omgeving zal op t feest vrij donker zijn op een paar movingheads, stobes & parcans na. mijn grote twijfel bij de spooky is dattie te zwak is (30mW), de andere daartegenover zijn sterker (spidergeek 40 mW en catweazle 75mW).
          voor een 300mW zijn de financien niet toerijkend, die kunnen we niet zelf ophalen en opbouwen en niet zelf bedienen, dan ben je meteen een 300 euro duurder uit, het apparaat zelf is ook niet goedkoop, 250 euro zag ik op en site en dan heb je m maar voor 3 uur (ex. brengen, opbouw, bediening en afbouw)!!!

we hebben echt een strak budget, wij zijn `maar` hobbyisten en moeten alles zelf dokken, meestal houden we ook niets over, we doen t alleen voor de kicks!

PS. driesmees vond de spooky t beste.... vergeleken met???? (niet die 1W hoop ik!!!!!)

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

citaat:Geplaatst door Madmike

de zaal heb ik nog niet gezien, hij zou rechthoekig moeten zijn, ongeveer 70 bij 60 meter schat ik, mijn collegas hebben de zaal beschreven en vergeleken met andere, dit is dus een ongeveer maat. de hoogte zal ook ongeveer 7 meter zijn,
            we hebben echt een strak budget, wij zijn `maar` hobbyisten en moeten alles zelf dokken, meestal houden we ook niets over, we doen t alleen voor de kicks!
            ... hobbyisten en in zo'n zaal??? 60x70x7...
            Een zaal waar normaal al een serieuse PA moet komen, heel wat van belichting...(en eventueel zoals jullie een laser) en die gaan jullie ff als hobbyisten doen...

Mag ik hier ff NIET verder op ingaan... [V]
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• FiëstaLj
              • Oct 2000
              • 2068

Ook 300mW lasers kun je zelf ophalen, zelf bedienen, etc..

Ze zijn uiteraard wel duurder dan 30mW systemen (maar das logisch)

Voor een zaal van 60x70 vind ik zelfs 1W aan de kleine kant...

liever 3 of 4 of 5 W

Comment

• driesmees
                • Apr 2003
                • 1076

citaat:Geplaatst door FiëstaLj

Ook 300mW lasers kun je zelf ophalen, zelf bedienen, etc..

Ze zijn uiteraard wel duurder dan 30mW systemen (maar das logisch)

Voor een zaal van 60x70 vind ik zelfs 1W aan de kleine kant...

liever 3 of 4 of 5 W
                Niet recht inkijken, lijkt me niet gezond, (kom nu bij de LJ, en laat je een gratis tatoo zetten )

Eigenlijk was mijn mening overhaast over die spookey blue,
                dus moet je er geen rekening mee houden [:I]
                Als het zo'n grote zaal is, dan zou je op z'n minst toch de volle 75mW kunnen gebruiken, hopelijk vinden jullie iemand om te bedienen
                Als je niemand vind, en het is in oost-vlaanderen , België, wil ik altijd eens afkomen (als ik thuis ben natuurlijk )

Greetz, Dries

[CENTER] [/CENTER]

Comment

• FiëstaLj
                  • Oct 2000
                  • 2068

Waarom niet recht inkijken ? heb je enig idee hoe men professionele lasershows geeft ?

Zo'n laserprojector wordt dan ter plekke via een pc zo ingesteld dat gevaarlijke beams niet in het publiek kunnen komen...

Dus niks gevaarlijks aan.

Ik ben laatst met een spectra physics 168 argon laser max 6W geweest op een housefeestje in wervershoof (lupi en rob en michel waren er ook)

De laser draaide op 5,4W was direct in de projector ingekoppeld dus zeg dat er nog een 5W uitkwam... dat was niet overdreven veel in een hal voor 2500 man...

dus waar jij nou over zit te lullen met je 75mW weet ik niet maar als Madmike niet voor lul wil staan op zijn feestje kan hij beter een professionele mening over lasers vragen. (bij deze dus)

Comment

• movinghead
                    • Aug 2001
                    • 559

Jij spreekt jezelf ook nog wel eens tegen he Thijs...
                    Ik meende in een ander topic te lezen dat jij het bedienen van dat soort lasers toch liever aan ander mensen over laat.

Ik citeer:

Het blijft nu eenmaal een effect dat een gevaarlijke situatie kan creeëren voor de bezoekers.

En nu zeg je tegen de zelfde persoon dat hij gewoon 300 mW zelf kan bedienen. Kun je mij eens precies vertelllen van hoe en wat?
                    Misschien kan ik nog wat van je leren. Ik werk zelf elke week met een 5 Watt STAR II FULL COLOUR van COHERENT met schakelbare scanners.

gegroet
                    [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• laserguy
                      • Jun 2003
                      • 2755

met mijn 1 Watt kan ik 70m lange zaal gerust nog aan en dan mogen er rustig nog wat MH's, scans en parren meelopen maar dat ligt inderdaad buiten jullie budget als jullie slechts 250.00 ervoor over hebben. Een 300mW laten bedienen zomaar door iemand die er nog niet mee heeft gewerkt: zie forumonderwerp lasersafety: No Way. 300mW is trouwens voor zo'n zaal ook te weinig vanaf 800mW zou ik al iets durven zeggen.
                      Vergeet alle lasers die een kleiner vermogen hebben TENZIJ het de bedoeling is dat enkel een kleine dansvloer voor het podium belicht moet zijn en een groot deel van de tent bijvoorbeeld uit zitplaatsen of tafeltjes bestaat.
                      Voor de rest: als hobbyist een zaal van 60m bij 70m volkrijgen? Ofwel bieden jullie geld aan om binnen te komen ofwel zijn jullie echte supermarketeers en dan zou ik in die richting mijn toekomst zoeken want dan valt er voor jullie nog een pak geld te verdienen!!
                      Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• FiëstaLj
                        • Oct 2000
                        • 2068

citaat:Geplaatst door movinghead

Jij spreekt jezelf ook nog wel eens tegen he Thijs...
                        Ik meende in een ander topic te lezen dat jij het bedienen van dat soort lasers toch liever aan ander mensen over laat.

Ik citeer:

Het blijft nu eenmaal een effect dat een gevaarlijke situatie kan creeëren voor de bezoekers.

En nu zeg je tegen de zelfde persoon dat hij gewoon 300 mW zelf kan bedienen. Kun je mij eens precies vertelllen van hoe en wat?
                        Misschien kan ik nog wat van je leren. Ik werk zelf elke week met een 5 Watt STAR II FULL COLOUR van COHERENT met schakelbare scanners.

gegroet
                        Onze 300 mW laser kan geen gevaarlijke figuren maken, en is uitgerust met een veiligheidsshutter

zo'n beetje het spookyblue idee, alleen dan wat krachtiger, en zijn de figuren programmeerbaar...

Bij de verhuur krijgt men een duidelijke handleiding met veiligheidseisen en alles erin.

hier staat dus ook duidelijk in dat het publiek niet binnen 4 meter in de laserstraal mag kijken. Huurder krijgt het spul pas mee nadat hij ook heeft getekend dat hij deze veiligheidseisen gelezen en begrepen heeft.

En uiteraard krijgt een 14 jarige de laser niet mee..

Dus ik zie niet waar ik mezelf tegenspreek

Ik maak alleen onderscheid tussen relatief ongevaarlijke kleine lasers en grote professionele laserinstallaties.

Comment

• movinghead
                          • Aug 2001
                          • 559

Ik meel je verder wel
                          [CENTER]Altijd van je af laseren[/CENTER]

Comment

• Madmike
                            • Jul 2003
                            • 70

ok, alweer word ik aangevallen omdat ik voor muziek leef en er GEEN geld mee verdien,
                            die zaal krijgen wij vol met 1000 man, maak je daar maar geen zorgen over, er zijn bekende namen, bekende locatie. al zijn het maar 250, boeit mij dat!

ik heb het idee dat ik de enige ben die dit als regelrechte HOBBY heeft, nergens geld voor vraagt, is dat zo fout dan meneer TOM MANSHOVEN??? en serieuze PA hebben we niet, nee we gaan een zal vol met DAP en JOKO gooien.... (GRAPJAS!)als ik zeg dat ik voor muziek leef meen ik dat ook hoor! in de zaal staan Peaveys voor toppen en Community voor subs, geloof maar dat t gaat klinken, met dat zooitje hebben we t al vaker gedaan.

teneinde:ik werk dolgraag met licht & geluid, maar geen bedrijf wil mij omdat ik geen hands-on ervaring heb (ik leef al 15 jaar voor de technische kant van licht & geluid), dus besluiten we met een paar vrienden zelf wat te gaan doen en zo zijn we al behoorlijk gegroeid, eerste feest was 20 man, laatste +/- 750. deze vooruitgang hebben wij onder vier man (leken voor jullie waarschijnlijk) door bloed zweet & tranen geboekt, geen hulp of advies. niemand boeit dat wat maar ik vind dat een wereldprestatie voor vier (in jullie ogen dan) "prutsers"

laat mij mijn hobby uitvoeren zoals ik dat wil en als dat niet in je professionele staatje past rot je maar op! (figuurlijk dan he) ik schijt op mensen die mij niet kennen en meteen denken dat ik niks ben of kan (ik noem niet nog eens namen).

DE MEESTEN zullen werken bij en bedrijf of pappie zat in de branche, lekker makkelijk he? ik ben begonnen met een cd en cass-deck te mixen, nu heb ik 3 complete drive-inns met licht: zelf voor gewerkt, geen erfenis of kerstkadeau. en nu organiseren we feesten en bezorgen andere mensen een leuke avond, dat is waar ik t voor doe, voor mijn eigen gevoel, en niet voor t loonstrookje...

ik leef voor muziek en daar ben ik trots op.

maar welke laser nu? toch maar catweazle laten projecteren op een scherm ofzo? tenminste onze naam in beeld...

Comment

• axs
                              Moderator
                              • Jun 2002
                              • 2687

[list][*]ok, alweer word ik aangevallen omdat ik voor muziek leef en er GEEN geld mee verdien [*]leken voor jullie waarschijnlijk) [*] maar ik vind dat een wereldprestatie voor vier (in jullie ogen dan) "prutsers" [*]laat mij mijn hobby uitvoeren zoals ik dat wil en als dat niet in je professionele staatje past rot je maar op! (figuurlijk dan he) [*]mensen die mij niet kennen en meteen denken dat ik niks ben of kan (ik noem niet nog eens namen). [/list]

Zou je me ff kunnen zeggen waar ik de punten beweert heb welke jij aanhaalt en waar jij je op aangevallen voelt?

Geef ze mij aub!

Ik vroeg me gewoon af hoe jullie als hobbyisten een zaal van 60x70 volkrijgen met licht en geluid. Jullie omschrijven jullie zelf als hobbyisten. Is helemaal niks mis mee dat jullie dit doen als hobby maar zalen van 60x70x7 horen nu niet meteen tot de hobby-categorie... (mijn mening dan)

Toch logisch dat ik er mij dan vragen bij stel aangezien zulke zalen budgetten van > 2500 euro (en das nog weinig!) aan l&g nodig hebben!
                              Leuk dat jullie het materiaal dan zelf hebben en er niks voor moeten vragen, maat toch blijf ik me dan de vraag stellen of dit dan nog onder de noemer 'hobby' kan vallen.

Was juist een vraag van mijn kant... had me eerder vragen bij de afmetingen van de zaal dan wat anders!

Sorry...

If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

Working...