Versterker te warm

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pcevandijk
    • Sep 2003
    • 6

Versterker te warm

In ons clubgebouw (van een middelgrote korfbalver.) hebben we sinds een jaar een DAP Club 500 versterker staan.

In het begin konden we prima draaien met deze versterker. Maar de laatste tijd slaat hij steeds sneller in z'n beveiliging.
    Hij is dan ook behoorlijk warm aan de onderkant. Lastig te zeggen hoe warm maar je kunt net je hand erop houden zonder dat je verbrand.

Afgelopen vrijdag sloeg hij er tijdens een disco feestje al naar 40 min draaien uit.
    Nu zitten we er aan te denken om een andere versterker aan te schaffen, eentje met meer vermogen wel te verstaan.

Mijn vraag is eigenlijk is een Dap Club 500 versterker te licht voor een sportkantine. We willen redelijk hard kunnen draaien voor feestjes tussen de 50 en 120 man.

Op dit moment is m'n oog gevallen op een American Audio V-3000plus, is dit een aanrader of is deze ook te licht?

Oja, mensen zullen nu wel gaan vragen welk soort speakers ik er op heb aangesloten, maar het antwoord daarop moet ik jullie helaas schuldig blijven. Het zijn zelfbouw speakers en ik weet hier de impedantie niet van (helaas :-(

• musicjohn
    • Aug 2001
    • 1102

citaat:het antwoord daarop moet ik jullie helaas schuldig blijven. Het zijn zelfbouw speakers en ik weet hier de impedantie niet van (helaas :-(
    Tsja... dan zou ik zeggen: De reden van oververhitting van een eindversterker kan vele oorzaken hebben. Als alle "zichtbare" oorzaken, zoals bijv. plaatsing van de versterker op een oven of andere warmtebron, of een "in slechte staat verkerende" speaker bedrading is uitgesloten dan is het zonder de impedantie gegevens en het max. vermogen van de speakers erg moeilijk om een oorzaak aan te wijzen en gaat niemand hier op het forum in staat zijn om je een antwoord op jouw vraag te geven.

Is dit overigens de set waar je over praat? (sorry MOD, wilde niet een tweede topic openen in het foto-forum om verwarring te voorkomen)

modje: voor vrienden/lezers met een modem (je hebt ze nog steeds!) even de img haakjes verwijderd...
    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• RDH
      • Aug 2001
      • 298

t enige dat ik weet is dat die ADJ trappen stukken beter zijn qua kwaliteit dan de dap club.

Meet je speakers eens door met een mulimeter, kijken of de impendantie tussen de 4 en 8 ohm is...anders kan dat een oorzaak zijn.
      Controleer ook eens of je coolfans draaien van je amp, misschien is dat het probleem, zorg ook voor voldoende frisse lucht rondom de amp.

succes,

Remco

Comment

• FiëstaLj
        • Oct 2000
        • 2068

citaat:Geplaatst door RDH

t enige dat ik weet is dat die ADJ trappen stukken beter zijn qua kwaliteit dan de dap club.

Meet je speakers eens door met een mulimeter, kijken of de impendantie tussen de 4 en 8 ohm is...
        Impedantie kan je niet met een normale ohm meter meten...
        Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• speakerfreak
          • May 2002
          • 1446

jaja dat word zo vaak gezegd

voorlopig zet ik me simpele multimeterje erop, en voila ik zie meteen of het rond de 8 ohm of de 4 ohm zit dus tja[}]
          Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

istie al schoonmgemaakt ?/ stoffilters etc, en een keer uit elkaar halen om schoon te maken met een compressor ( eentje met lucht weetjewel...)

Comment

• pcevandijk
              • Sep 2003
              • 6

Zo, die reacties komen lekker vlot binnen. Bedankt voor de snelle reacties.

FF wat antwoorden van mijn kant.
              1) Idd, dat is de set op de foto (hij komt er niet echt lekker uit zo).
              2) De versterker staat helemaal vrij en er kan voldoende lucht bij.
              3) Er zit geen stof in en is netjes schoon van binnen.

Ik dacht ook dat je speakers niet door kon meten met een multimeter.
              Maar heb het net thuis even geprobeerd en het gaat idd prima.

Thanks voor de tip, ik zal binnenkort gaan meten. Als het bijvoorbeeld 2 ohm speakers zijn, kan ik me voorstellen dat die versterker erg warm wordt.

Meer tips blijven welkom natuurlijk.

Comment

• Klaaske
                • Jun 2003
                • 571

citaat:Als het bijvoorbeeld 2 ohm speakers zijn, kan ik me voorstellen dat die versterker erg warm wordt
                Zijn er dapampjes dan die 2ohm stabiel kunnen draaien [:0]
                <font size=\"1\">
                Groeten,
                Jaap
                <b>
                -[GSXke :)]-
                </font id=\"size1\"></b>

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

zo te zien en volgens mij zijn die speakers oude dynacord FE12.2's, ( aan de hoog driver te zien tenminste) en die zijn 8 ohm, volgens de achterplaat.

Comment

• musicjohn
                    • Aug 2001
                    • 1102

Lezen is ook een kunst hé.

Schrijver van dit topic schreef:
                    citaat:Het zijn zelfbouw speakers...
                    Dat zijn al twee vergissingen in evenveel dagen!
                    Greetzzz... [;)]

John

Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>---&gt;&gt;&gt; HIER &lt;&lt;&lt;---</b>

Comment

• sis
                      • Jul 2003
                      • 3305

aan de conus te zien is het een fane speaker uit de oude reeks
                      sis
                      Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• Contour
                        • Feb 2001
                        • 1018

Ik zet in op een 12" van McKenzie... 8 ohm driver.

MVG Contour

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

die hoog-driver komt toch echt uit een oude dynacord-serie, en normaalgesproken de wisselfilters dan ook.

Comment

• sis
                            • Jul 2003
                            • 3305

misschien even speakertje uithalen [8D]
                            sis
                            Fulltime freelance muzikant, producer , componist.

Comment

• pcevandijk
                              • Sep 2003
                              • 6

Nou, ik ga vandaag even meten (en kijken) dan. Ben erg benieuwd.
                              Voor de winnaar is er een gevulde koek af te halen in Bodegraven :-)

Comment

Working...