Op diverse informatiebronnen worden verschillende afstanden tussen de mond van een vovalist en de microfoon genoemd. Wanneer ik kijk naar diverse artiesten dan zie ik veel verschillend gebruik van microfoons. Bij de ene artiest is een afstand van 20 tot 30 centimeter normaal, de ander vreet dat ding haast op. Wat moet ik onze zanger/zangeressen aanraden over de afstand die ze tussen de microfoon en de mond moeten houden. De meningen in onze band lopen daarover nogal uiteen.
Hoe houd ik een microfoon vast?
Collapse
X
-
Op deze vraag zijn honderden antwoorden !!
Type micro is al heel verschillend, kracht van de zanger(es)zijn ( haar ) stem !! life , opnamestudio , TV enz... zijn allemaal verschillende toepassingen en daar heeft elk zijn micro voor
bij life optredens is de regel ( naar mijn mening ) 1 tot 5 cm afstand van de mond tot de micro
Wat vooral zeer belangrijk is : een compressor op de stem, dat lost ook al veel problemen op !!
succes
sis
Fulltime freelance muzikant, producer , componist. -
Gemiddeld: (p.s. gebruik altijd duidelijke en niet-technische termen tegen muzikanten)
Een gestrekte wijsvinger afstand tussen de mond en de micro. Net íéts schuin tegen de kop (het membraam) zingen. Hand goed midden op de "stok" zodat de achterkant van de kop vrij blijft. (zeer belangrijk !! Ook tegen feedback enzo). Bij "uithalen"/schreeuwen het volume iets compenseren door de afstand vloeiend even te vergroten. Bij zachte/intieme momenten dichter bij de microfoon zingen/opvreten. Het geluid wordt dan warmer en voller. [^] (gebruik maken van het proximityeffect )
Microfoontechnieken moet je LEREN!!! Daarom zangers(essen) in de oefenruimte al laten oefenen met monitors. En niet met gewone zanginstallaties. Ze moeten leren hoe ze ten opzichte van die dingen moeten werken. En hoe dat klinkt. En vooral ook, dat als ze iets van de grond oprapen de microfoon in de speakers hangtiiiiiIIIEPP!.[B)]
Als je altijd de microfoon opvreet zal de PA man het boemerige eruit gaan draaien. Waarna de stem bij de minste geringste afstand van de microfoon vrijwel verdwijnt. En vreselijk slecht zal klinken.[xx(]
Als je op een PA-klus echt een onbenul tegenkomt op het gebied van microfoontechniek. (ernaast praten, steeds verschillende afstand enz) Gooi dan de regels overboord. Laat hem/haar de microfoon vlak tegen de kop vastpakken. Met de duim over de kop naar de mond toe. Druk ze op het hart om de nagel van de duim tegen hun kin te houden. Zet vervolgens een enorme compressor-limiter op dat signaal. Nu krijg je in ieder geval een signaal binnen wat te versterken is...lekker belangrijk!Comment
-
citaat:Hand goed midden op de "stok" zodat de achterkant van de kop vrij blijft. (zeer belangrijk !! Ook tegen feedback enzo).
Normaal gesproken in de microfoon er op gemaak op geen geluid van achter op te nemen. Is hij rond op gevoelig dat doet hij dit wel.Comment
-
citaat:Bij de ene artiest is een afstand van 20 tot 30 centimeter normaal, de ander vreet dat ding haast op
Aangezien de meeste moderne podium-microfoons, al vanaf de "budget" series, tegenwoordig een SPL aankunnen van 124 dB of hoger behoeft de afstand tot de mond niet zo groot te zijn als het bijvoorbeeld 20 jaar geleden was. Je kunt de MIC zelf dus niet zo snel meer "oversturen" met je stem.
Maar de microfoon "opvreten" zoals dat zo mooi wordt genoemd is uiteraard ook niet goed. Al was het maar om het feit dat op die manier een groot gedeelte van het gezicht van de zanger/zangeres achter de microfoon verdwijnt. En als je dan nog eens iemand hebt die dat ding helemaal horizontaal vasthoudt, dan is het al helemaal geen porum.
Voor de rest kan ik alleen maar 100% steunen wat Showband schrijft. En vergeet niet... goed omgaan met een microfoon is een "vak apart". Het vereist veel training en zelfkennis van je eigen stem-kunnen en vermogen. In sommige nummers heb ik uithalen waarbij ik de microfoon op een volledige (gestrekte) armlengte afstand moet houden om te compenseren voor het stem volume. Als ik dat niet doe heeft de geluidsman ineens een paniekaanval!In kleinere zalen zing ik die uithalen zelfs geheel "onversterkt". Moet zeggen dat dat best wel indruk maakt op het publiek! [:I][
)]
Greetzzz... [;)]
John
Wilt U de allernieuwste updates nu installeren? Klik dan <b>--->>> HIER <<<---</b>Comment
Comment