geluidset?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dave C
    • Apr 2001
    • 76

geluidset?

Hey medeforummers (wat een woord).

Kzit hier met een vraag waar ik nog steeds geen deftig antwoord op gevonden heb na het doorzoeken van het forum en het raadplegen van de chat, namelijk hoe bereken ik een geluidset?

Kwa gegevens heb ik het systeem dat ik wil gaan gebruiken en de afmetingen van de zaal. Hoe ga ik te werk? Met wat hou ik het beste
    rekening? Gebruik ik delays of niet? Dat soort zaken allemaal.

Na het doorzoeken van het forum ben ik op heel veel technische gegevens terecht gekomen, mensen die elkaars antwoord volledig afbreken e.d maw ik ben er weinig wijzer van geworden.

Ik had dus graag een praktisch antwoord gehad, daarmee bedoel ik niet
    dat jullie het in mijn plaats moeten gaan bereken maar wel de info om het zelf te kunnen.

Gegevens:
    - SP4 systeem (gaat om een selfpowered systeem, tech gegevens op
    www.soundprojects.com)
    - zaal: Breedte 68m, Lengte 68m, Hoogte: 10m
    - type: disco feesje

mvg
    Dave

• Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

halletje van 5000 vierkante meter, gaat dus z'n 5000 man in, gaat dus zo'n 50.000 watt kosten om sound te maken, en een 100.000 watt voor een vette houseparty... , en neem dan je systeem maar mee.

pin me er niet op vast, maar dit is een vuistregel.

Van de andere kant, als je dit soort dingen niet weet, blijf er dan netjes vanaf, en laat de serieuze geluidsboeren dit doen.
    één voudtje, en je bent kapot....

wat was mijn allereerste handtekening???

Comment

• jerre
      • Jun 2003
      • 286

euhmm, we hebben hier elk jaar ook 'n fuifje met zo'n 10000 bezoekers, maar heb ze nog nooit 'n installatie van zo'n 100kW zien neerpoten. Meestal gebruiken ze voor in de zaal ('n vrij grote sporthal) max 20 a 30kW en dit is dan voor de house. In de tent pakken ze iets van 'n 15 a 20kW en dan zeker en vast niet volledig open. Een vermogen van 100kW ... 'k denk dat de fuif niet lang zou duren dan (burenruzie met blauwe lichtjes als gevolg)

nu gij en dan ikke weer

Comment

• Dave C
        • Apr 2001
        • 76

De hal is gewoon voorbeeld, net als het systeem omdat ik het hier als LJ regelmatig tegenkom, en met blijf eraf en laat het door pro's doen ben ik niks, ik wil weten van de "pro's" hoe men tewerk gaat. Ik veronderstel dat je je baseert op zoveel watt per persoon regel? En hoe zit het met delays? Hoe weet ik hoever de geluidsgolf draagt? De toppe die hoger staan worden minder gedempt door publiek dus gaan verder? Mag ik bass bv in het midden van de zaal onder danspodium duwen aangezien bass geen richting heeft? Verkoop ik hier onzin? Kan best maar vertel me dan correcte antwoorden.

Greetz
        Dave

Comment

• Contour
          • Feb 2001
          • 1018

Hallo Dave C,

Welke subs heb je onder die SP4 toppen staan? Ik neem aan de SP4-15?

En hoeveel subs en toppen heb je eigenlijk?

De zaal die je noemt is zeker niet een van de kleinste! Die SP4 toppen zijn nu niet echt longthrow te noemen (30v x 85h) dus dan zul je al wel vanuit vier hoeken moeten gaan werken. Basjes zijn frontgeladen dus ook hier mag je er flink veel gaan neerpoten.

Die 100kW is wellicht wat overdreven maar het geeft wel de gedachte juist weer: vele kW's zal je hier nodig hebben.

Ik zou voorstellen 3-5 toppen per hoek en dan minimaal dat aantal aan basjes per hoek.

Het Sp4systeem is niet zo krachtig dat je met 3 kastjes per kant Ahoy kunt platspelen. Daarvoor is wat meer nodig zoals de heren van SP ook zelf aan aangeven met de foto's op de site.

SP4 in actie:

MVG Contour

edit door MODJE: geen fotoos hier aub

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

anders gezegd ( en utfse) een 10 a 20 watt per vierkante meter of per persoon. Hangt ook van de acoestiek af, enzov enzov,

wat was mijn allereerste handtekening???

Comment

• Dave C
              • Apr 2001
              • 76

ALs je vanuit 4 hoeken speelt, krijg je dan acoustisch geen ramp? Daarmee wil ik zeggen, gaan geluidsgolven elkaar dan niet opheffen/botsen? Is het bv niet mogelijk om paar toppen+bass op front en dan x aantal meter verder, nog een paar toppen die via delay werken? OF krijg ik dan het effect van te weinig bass achteraan? Is het ook niet belangrijk hoe men de kasten stapelt ivm de draairichting van de hoorns? Kwa set laat ons alles van soundprojects nemen de SP4 diamond serie + de basse om het ff simpel te houden. Kan me voorstellen met apparte versterkers, processors e.d dat ik helemaal gek wordt Keep those comments coming.

Comment

• DJ RoP en LJ WouT
                • Nov 2002
                • 120

Hoihoi,

even offtopic:

Is dit systeem te vergelijken met Vdosc of is het gewoon hetzelfde??
                voor velen een domme vraag maar ik wou ze toch vlug even stellen

MVG

Wouter

Comment

• Iko
                  • Feb 2002
                  • 766

citaat:
                  ... we hebben hier elk jaar ook 'n fuifje met zo'n 10000 bezoekers, maar heb ze nog nooit 'n installatie van zo'n 100kW zien neerpoten. Meestal gebruiken ze voor in de zaal ('n vrij grote sporthal) max 20 a 30kW en dit is dan voor de house. In de tent pakken ze iets van 'n 15 a 20kW en dan zeker en vast niet volledig open...
                  Dit is dan zeker in Belgie? Daar kom je wel vaker op de meest grote fuifen kleine geluidsetjes tegen. Wij doen house feesten van 500-600 man al met 24kw amp vermogen. Maar goed het moet dan ook wel echt hard kunnen en niet over de zeik gaan als het de 120dB passeerd.

citaat:
                  ALs je vanuit 4 hoeken speelt, krijg je dan acoustisch geen ramp? Daarmee wil ik zeggen, gaan geluidsgolven elkaar dan niet opheffen/botsen?
                  Wij werken regelmatig van uit vierhoeken in grote zalen, omdat je dan het geluid heel mooi kan concentreren op het midden. Bij grote afstanden is het niet echt nodig om je toppen voor over te kantelen, maar als de stacks dicht op elkaar staat is dit wel een oplossing, omdat dan wel alles gaat botsen in het midden.

Greetzz Iko

Comment

• Dave C
                    • Apr 2001
                    • 76

je kan natuurlijk altijd maar stacks blijven bijzetten he en het vermogen opdrijven, ik wil eigenlijk goeie verhouding, beetje overschot moet maar niet extreem, want als je de stacks moet gaan huren scheelt dit veel in $$$$$$$$. Het is ook niet de bedoeling dat de mensen doof naar huis gaan. Ik dacht aan een set van 2x 18Kw voor 5000 pers, en te werken met met een delay lijn, dus op x aantal meter van de front nog extra toppe mee de brug in met delay erop. Het groote voordeel aan dit systeem vindt ik, signaal+power geven en gaan. Heb het systeem al paar keer horen spelen en ben er wel tevreden van. (En ja ik wete ook dat er betere oplossingen zijn, maar de $ telt ook). Wat denken jullie ervan?

Comment

• Rudy Vorstenbosch
                      • Jun 2001
                      • 1429

citaat:
                      Is dit systeem te vergelijken met Vdosc of is het gewoon hetzelfde??
                      voor velen een domme vraag maar ik wou ze toch vlug even stellen
                      Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Maar nee, Sound Projects SP4 is geen line-arrey systeem.

Showtechniek.nl
                      Zie profiel voor meer info.

Comment

• Iko
                        • Feb 2002
                        • 766

citaat:
                        ...Ik dacht aan een set van 2x 18Kw voor 5000 pers, en te werken met met een delay lijn, dus op x aantal meter van de front nog extra toppe mee de brug in met delay erop....
                        Ik vind het wat weinig voor een feest van 5000 man, met 2x 18kw doe je volgens mij echt niet meer als 2000 man, en zeker niet met een SP set die wanneer het hard gaat niet echt fijn meer klinkt.

Greetzz Iko

Comment

• base
                          • Apr 2003
                          • 417

komaan zeg, IKO : geen 2000 man met 36 kw

Ik kan aannemen dat het niet kan met JB of SKYTEC !!!

maar met KS , Turbosound , EAW enz... moet dat geen enkel probleem zijn !!!

base

Comment

• Iko
                            • Feb 2002
                            • 766

Iko is de naam niet IKO.

Kijk alles kan.. maar wanneer ik ergens een set neer zet wil ik wat ruimte hebben. En wil ik ook niet dat de set over de kop gaat bij 125dB en zeker niet te veel vervorming. Als je een zaal van 5000 man met enkel 12 baskastjes wil doen heb je dus niet echt laag in de zaal. Ja als je voor een stack staat.

Liever te veel dan te weinig!!

Greetzz Iko

Comment

• base
                              • Apr 2003
                              • 417

IKO of Iko is dat niet hetzelfde, alleen hoofdletters
                              maar goed, jij hebt al veel ervaring ? zo te zien aan je leeftijd ?
                              en welke set ( merk ) zet jij dan neer ???
                              base

Comment

Working...