electrische gitaar aansluiten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spacedave
    • May 2003
    • 3

electrische gitaar aansluiten

wie weet of je een electrische gitaar meteen naar je mengpaneel kan of moet je via de line-out van je gitaar versterker werk?
    het klinkt een beetje dom maar ik ben onervaren.
    mzzl dave
  • Amati
    • Nov 2001
    • 100

citaat:
    wie weet of je een electrische gitaar meteen naar je mengpaneel kan of moet je via de line-out van je gitaar versterker werk?
    het klinkt een beetje dom maar ik ben onervaren.
    mzzl dave
    Ik snap niet helemaal wat je probleem is. Maar je wil waarschijnlijk weten hoe een electrische gitaar uitversterkt moet worden. Het beste kun je dit doen door een speciaal hiervoor geschikte microfoon tegen de versterker aan te hangen. Je kunt ook een DI gebruiken, je maakt dus gebruik van zijn uitgang, maar persoonlijk vind ik een micje het lekkerste werken.
    Mzzl

Comment

• RL sound
      • Jan 2003
      • 156

Je kunt, als het echt moet, rechtstreeks naar je mengtafle, maar dan heb je een hele grote kans op brom en dat soort dingen.

De beste manier is via de line out van de gitaar versterker of via een DI (direkt injection) box. (deze maakt het signaal van de gitaar electrisch gebalanceerd, maar dan heb je eentje nodig die op een batterijtje werkt of via de z.g.n. phanton spanning).

Phantoom spanning is de werkspanning van DI box, bepaalde microfoons (48 volt) e.d.

hopend je iets verder geholpen te hebben.

(ps. voor meer info.:
      http://members.home.nl/lankman/gelui.../sub-menu.html)

Groeten....
      Groeten: RL <i>sound</i>

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

een beetje gitaar versterker heeft ook een DI uitgang. Deze uitgang kan je dus direct in een microfoon input pluggen.

---------------------------------------
        Maar mijn studio is bijna af!

Comment

• lifesound
          • Apr 2003
          • 1052

citaat:
          Je kunt ook een DI gebruiken, je maakt dus gebruik van zijn uitgang, maar persoonlijk vind ik een micje het lekkerste werken.
          Wat betreft de mic...helemaal mee eens! Dat werkt idd het makkelijkst!

Die DI daarentegen...ik gebruik zo weinig mogelijk de uitgang van een versterker. Het moet namelijk al een vrij degelijke versterker zijn om een DEFTIGE uitgang te hebben (zonder brom dus)
          Betere oplossing ... DI tussen de gitaar en de gitaarversterker!
          Oké, je hebt dan enkel de klank van de gitaar, maar als je het dan toch via DI wil doen, doe het dan zo.

Ik ben geen klankman, ik doe alsof!

Comment

• spacedave
            • May 2003
            • 3

heet z'n di box ook wel fantoomvoeding voor microfoons?
            mzzl dave

Comment

• Mark
              • Aug 2000
              • 432

Volgens mij willen de echte gitaar fanaten juist een micje voor hun gitaarspeaker omdat ze juist veel geld hebben uitgegeven aan een bepaalde gitaat versterker + speaker voor het specifieke geluid. Dat is wat ik er vanaf weet tenminste...

Mark
              Mark

Comment

• r.j.vlek
                • May 2002
                • 20

Als je ruzie wilt met gitaristen moet je het zo aansluiten:
                Gitaar -&gt; DI -&gt;gitaaramp
                -&gt;mengtafel
                Dan hoor je alleen een cleane gitaar over de PA, erg lelijk. Tegenwoordig heb je steeds meer digitale apparatuur met amp/speaker-modeling. De gitaar wordt hierin geplugd en de output kan meteen naar gitaarversterker(met een neutrale klank) en mengtafel.

Echter vooral bij blues, rock, metal, etc etc voegt de gitaarversterker en de speaker daarin het karakteristieke geluid pas toe. Mic'en is dan de beste oplossing.

Groeten,

Rutger

Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!
                Zijn of Azijn, dat blijft de vraag!

Comment

• showband
                  • May 2001
                  • 4516

Ik heb altijd zelf een microfoon + snoer bij me. Om die idioten die een electrische gitaar direct de mengtafel in te willen sturen geen smoes te geven om hun zin door te zetten.

Regel 1 bij electrische gitaar:
                  Als het niet expliciet op de rider staat. ALTIJD met microfoon.

Regel 1 bij acoustische gitaar:
                  Als het niet expliciet op de rider staat. ALTIJD met D.I.

Er zijn op het moment nog vrijwel geen bruikbare D.I. versterkersimulators te koop. PUNT
                  Line-6, roland, yamaha, H&K en digitech. en dan houd het op. H&K is al twijfelachtig. De rest is shit en klinkt daar ook naar. Palmer, Koch en Marshall maken bruikbare powersoak's. Maar zelfs dan nog zal het geluid uit de speaker van de gitarist dichter bij wat hij wil horen liggen dan hetgeen uit de D.I. komt. (en Jawel, ik heb microfoons voor de speakers van een Vetta gehad om die reden)

lekker belangrijk!
                  lekker belangrijk!

Comment

• T-Nuzz
                    • Dec 2002
                    • 274

Wie gebruiken ook gewoon een mic voor de versterkte gitaren. Gewoon een SM 57 ervoor. Heb je ook geen gedoe met pedalen, effecten etc.

Let the music play

Heb je dat echt allemaal nodig?

Comment

Working...