2e Versterker aansluiten.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DDamsma
    • Nov 2002
    • 18

2e Versterker aansluiten.

Goeiendag,

Ik heb laatst 2x JBL boxen aangeschaft en een versterker (Samson S700). Binnenkort moet ik op een feest draaien waarbij het vermogen van deze boxen te laag ligt. Dus zou ik een extra setje bij moet huren. Ik heb een Dateq XTC, maar hoe moet ik nu een 2e versterker gaan aansluiten??? (mijn versterker is 2 x 350 watt)

Alvast bedankt!!!

• DJ.T
    • Nov 2002
    • 1502

Hang ze aan je monitor output, doe ik ook altijd (alleen geen XTC)

DJ.T Was Here
    We're ready to party, are you?

Comment

• FiëstaLj
      • Oct 2000
      • 2068

lus ze gewoon door... dan krijgen ze allebei precies hetzelfde signaal...

Lighting to the MAX !!!
      Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5946

Wat Fiesta al zegt:
        zorg dat de master output van je mengpaneel beide versterkers bereikt.

Het signaal uit je mixer moet dus in alle versterkers komen.

Als je dar je monitor uitgang van je mixer voor zou gebruiken dan heb je het probleem dat je altijd heel erg goed moet luisteren of het signaal dat je via je monitor uitgang uitstuurt in verhouding is met je master output.

geluidssignaal kan je netjes en ongestraft passief doorlussen, als het bij een paar keer doorlussen laat (voordat de technici flauwvallen).

wat dus handig is om te weten:
        Heeft jouw versterker een signal uit?
        dan is het simpel, dan ga je namelijk vanaf daar weeer naar de volgende eindtrap.
        Maak zelf een doorlusje.

Moderator J&H Licht en Geluid Forums
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• René
          • Oct 2000
          • 126

Let (in het geval van splitten/doorlussen) op de ingangsgevoeligheid van de versterkers; draai deze bij de gevoeligste versterker terug zodat beide versterkers tegelijk gaan clippen als je mengpaneel de +6dBV aantikt, bij het testen. Zo benut je het volledige vermogen van beide versterkers.

Even voor de duidelijkheid de gevoeligste versterker is de versterker die het minste signaal nodig heeft voor volledige uitsturing..

René
          René

Comment

• PowerSound
            • Nov 2001
            • 1892

Ik dacht dat het moest gaan clippen wanneer het signaal de 0dB op mijn paneel aantikte...

Alles kits achter de rits ?
            PSL Bvba powered by
            L-Acoustics dV-Dosc / Arc / dV-Sub / SB28 / 112P / LA8
            Yahama LS9-32 / MC7L-48
            Grand MA Full Size / Light / Avolite 2008 / Tiger
            Martin MAC250 Krypton / Wash / 700 Profile / Atomic

Comment

• dj_lucv
              • Aug 2001
              • 616

De meeste mengpanelen zitten bij +6dB toch in het rood? Waarschijnlijk wordt bedoeld dat je dan nog wat speling over hbet. Als je een zwaar genoeg systeem hebt zal dat vast ook wel kloppen maar als je de gehele set de hele avond maximaal gebruikt zou ik het toch maar op 0 dB houden.

Ik zoek een nieuwe geluidsset, iemand nog wat leuks?

Comment

• Mathijs
                Moderator
                • Aug 2002
                • 1353

Dit gaat dus weer nergens over, even voor de duidelijkheid, en dan weer terug naar Topic:
                - Je kan niet zeggen waneer een versterker clips. Dit is afkankelijk van de headroom van de versterker.
                - Een VU of PPM meter zit boven 0db in het rood.
                - odb = +4 dbu (gebalanceerde lijn)
                - 0db = -10 dbV (ongebalanceerd)
                - Dit is dus geen 14 db verschil, maar 11,96 db (hebben een andere schaal verdeling)

Heeft je versterker niet een direct out? Zodat je de ander gewoon doorlust van uit de samson. Let er dan dus wel op, dan je je gebalanceerde lijn die van uit de XTC komt, ook in die andere versterker in een gebalanceerde input stopt. anders krijg ie dus 12 db te veel, en moet je je knop helemaal naar beneden draaien. Anders kan je ook gewoon op je XLR een paralel solderen en deze in de andere versterker doen.

-------------------------------------------------------------------------
                Maar ik heb: AMC CD8, AMC 1100, 2 AMC CVT 2030 (buizen!)
                Sony MDS 503 md speler.
                3 paar Monster interlink 300
                2 Van del Hul bi-wiring speaker kabels (zilver, the cleartrack).

Comment

• René
                  • Oct 2000
                  • 126

- odb(?) = +4 dbu (gebalanceerde lijn)
                  FOUT bij een gebalanceerde lijn (maakt niet uit wat de referentie is) verdubbeld de spanning is +6dB
                  - 0db(?) = -10 dbV (ongebalanceerd) ->Dat zou .32V zijn? uit welke handleiding komt dit?

0dBm (600 Ohm) = 0,775V = -2.21dBV
                  0dBV (belasting niet bekend) 1V = 2.21 dBm
                  Dateq geeft zijn uitgangsspannigen op in dBm(600Ohm) dus +6dBm = 1,54V (gebalanceerd +12dBm) = +3,75dBV (gebalanceerd +9,75dBV).
                  Voorbeeld versterker 1,4V voor volledige uitsturing =+3dBV staat gewoon in de handleiding.

Waarom mixer zo inregelen dat versterker clip indicatoren oplichten bij +6dB; dan heb je speling (headroom) en aangezien de meeste dj's de mixer toch in het rood gaan draaien is dat wel handig.
                  Het is maar een idee, ik doe het wel in ieder geval.. (het is dus persoonlijk)

ps dBu (=geen standaard) = dBm

René
                  René

Comment

Working...