ontzettende lus door eigen fout, hoe op te lossen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • youngblood
    • Dec 2002
    • 30

ontzettende lus door eigen fout, hoe op te lossen?

Hallo mensen ik heb dus een lus gemaakt met mijmn pc en mengpaneel door in de mengtafel twee tulpjes te plugen bij line in, die gaat naar de line out van de pc.

door dit draad komt dus de audio van mijn pc uit, alle mp3, geluiden en opgenomen audio met microfoon.

Nu ik echter een nieuwe mic heb, heb ik die in de eerste kanaal gestopt, wat een xlr uitgang en een jackuitgang heeft.

Ik heb die line in van de mengtafel nog steeds het zelfde.
    MAAR
    Ik heb dus twee tulpjes omgezet tot jacks, en die geplugd in de mon out +4dB. het andere einde zit in de line in van de pc.

Dit schijnt voor die enorme piep oversturing te zorgen, maar ik zie geen andere manier om mijn condensormic aan te sluiten zonder phantom

Ik kan mijn linein schuif waar dus de audio op binnenkomt op mijn mengtafel niet hoog openzetten, want dan begint het kabaal.
    HOE kan IK DIT OPLOSSEN??

• reflection
    • Mar 2002
    • 413

ehm , je moet eerst kiezen of je van je pc een insert of een output wil maken, doormiddel van dat luidsprekertje rechts onderin, daar kies je voor wave out of voor line in, als je ze allebij gebruikt en dus het volume open hebt staan vangt hij zijn eigen geluid weer op

In tilburg is het te doen!!
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

Als ik het goed begrijp, wil je dus je comp gebruiken voor het afspelen van muziek, en tegelijk voor het opnemen?

groener dan mij kan niet, dus je zou het moeten weten
      De groeten => Micha

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

Wat je ook kan doen is je mic via een pre-fade aux (mits je mixer die heeft uiteraard) je PC in gooien. dan kan je tijdens dan je opneemt een mix maken van al je signalen. Dus het spul wat op je PC staat (met dus het mic signaal er bij) en je keyboard enz. T is een beetje omgedraaide wereld, maar het werkt wel.

Het enigste probleem is dan dat je een dikke delay op je hoofd krijgt. Probeer deze zo kort mogelijk in te stellen en kijk dan of je dit nog irritant vind.

Groet
        Mathijs

Comment

• youngblood
          • Dec 2002
          • 30

juiiiiist
          dat is het ik wil opnemen met geluiden die ik midi heb opgenomen en audio
          maar die audio opnames waren dus wel even met de microfooningang opgenomen.
          Ik wil ze tegelijkertijd opnemen dus
          dat mijn rapper/zanger(-es) dus de eerder opgenomen misdi en audio hoort terwijl ze opnemen, en dat dat volume voor hun goed is

citaat:
          Als ik het goed begrijp, wil je dus je comp gebruiken voor het afspelen van muziek, en tegelijk voor het opnemen?

groener dan mij kan niet, dus je zou het moeten weten

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

Omdat je computer voor een delay zorgt moet je het volgende doen:

(ik ken alleen de mixer niet en kon er ook niks over vinden dus hopelijk is het mogelijk. Moet haast wel)
            sluit al je apparatuur gewoon op je mixer aan. Via de mic en line inputs.

sluit de uitgang van je mixer aan op je PC. nu moet je niet de monitor uitgang nemen want deze is +4dbu zoals je al zei. (dit is het niveau voor een gebalanceerd signaal)
            Je moet de record uitgang gebruiken. Deze is namelijk -10dbV. Dit is de HIFI standaar en dus ook het niveau van je geluidskaard.

Om het mic signaal te kunnen opnemen moet je alleen de fader van je mic open zetten.
            Voor zanger kan je nu een pre-fade mix maken op een aux. Dit is dan van al je apparatuur + de microfoon.
            Je moet je aux dan op een koptelefoon versterker aansluiten (BV een oude versterker of midi setje wat je hebt staan).
            Dan zou alles moeten werken, en zou hij/zij zich normaal moeten horen.

Groet
            Mathijs

Comment

• youngblood
              • Dec 2002
              • 30

okay here is what i did:

Ik heb de tulppluggen in de rec out gedaan. Het uiteinde van deze kabel is mini-jack en gaat dus in de line in van de pc

o.k.

Ik heb de line in van het mengpaneel (sdie in de line out van de pc zit) vervolgens weer eruitgehaald, en in mijn stereotoren achterin gestopt in een van de ingangen daar. Dat kan? of niet slim? neem ik dan ook de mic mee in de mix?

In die versterker zit ook een hoofdtelefoon-ingang.
              zo kan mijn vocalist dus , nadat ik het geluid uit de pc heb afgesteld op de hoogte van de mic(wat ik het beste hoor door koptelefoon-ofnietsoms)

Nu wordt het een beetje moeilijk:
              Ik herhaal even wat je zei:
              "Voor zanger kan je nu een pre-fade mix maken op een aux. Dit is dan van al je apparatuur + de microfoon."

Ik heb nogal wat auxen op mijn mengpaneel.
              Ik heb aangenomen dat ik wederom een -10dB aux moet nemen, want ik kan kiezen tussen aux send +4dB ( 1+2, beide jackingang)
              ,en aux return -10 dB.

Die aux -10 dB heeft ook weer twee mogelijkheden, nl:
              1L mono + 1R (beide jackingang)
              2L mono + 2R (beide jackingang)

Ok, nu kan mijn vocalist zich dus horen en is er nog een probleem:
              Ik kan het niet horen.
              Ik wil ook met koptelefoon horen wat hij doet.
              Nou heb ik twee stereotoren versterkers, dus misschien kan ik eentje gebruiken voor hem en eentje voor mijzelf?
              hoe sluit ik dat dan aan?

Ik wil je alvast heel erg bedanken voor je moeite!

youngblood

citaat:
              Omdat je computer voor een delay zorgt moet je het volgende doen:

(ik ken alleen de mixer niet en kon er ook niks over vinden dus hopelijk is het mogelijk. Moet haast wel)
              sluit al je apparatuur gewoon op je mixer aan. Via de mic en line inputs.

sluit de uitgang van je mixer aan op je PC. nu moet je niet de monitor uitgang nemen want deze is +4dbu zoals je al zei. (dit is het niveau voor een gebalanceerd signaal)
              Je moet de record uitgang gebruiken. Deze is namelijk -10dbV. Dit is de HIFI standaar en dus ook het niveau van je geluidskaard.

Om het mic signaal te kunnen opnemen moet je alleen de fader van je mic open zetten.
              Voor zanger kan je nu een pre-fade mix maken op een aux. Dit is dan van al je apparatuur + de microfoon.
              Je moet je aux dan op een koptelefoon versterker aansluiten (BV een oude versterker of midi setje wat je hebt staan).

Groet
              Mathijs

Comment

• youngblood
                • Dec 2002
                • 30

ps, hoor ik dan ook alle instrumenten?

Comment

• Mathijs
                  Moderator
                  • Aug 2002
                  • 1353

Nope klopt niks van.

Je gaat de fout in bij de uitgang van de PC in je stereo toren pluggen. Nu kan je namelijk geen mix maken van het signaal van de PC en het signaal van de mic.

Ik schreef het volgende
                  citaat:sluit al je apparatuur gewoon op je mixer aan. Via de mic en line inputs.
                  en
                  citaat: Voor zanger kan je nu een pre-fade mix maken op een aux. Dit is dan van al je apparatuur + de microfoon.
                  wat je moet doen is dus je PC OOK op je mixer aansluiten.

Nu maak je met BV aux 1 een mix voor de koptelefoon (dit moet PRE fader zijn omdat je je PC niet open zet tijdens een opname). Alleen omdat hier geen koptelefoon versterker in zit moet je je aux UIT op je stereo setje aansluiten.

je moet dus op de uitgang van je PC de mic uitzetten, omdat deze voor een grof delay zorgt.

Ga je nu opnemen dan zet je alleen de schuif van je mic open. Dit neemt je PC dat op.
                  Je zanger kan nu toch de PC horen via de aux.

citaat: 1L mono + 1R (beide jackingang)
                  Dit zijn trouwens jack uitgangen. een aux heeft nooit een ingang.

Groet
                  Mathijs

Comment

• youngblood
                    • Dec 2002
                    • 30

even een vraagje:

Ik heb al mijn midi apparaten, dat zijn de mo phatt, de korg x5dr
                    en mijn roland dj70 keyboard(/sampler) in de mixer aangesloten zitten.
                    op kanaal 1 en 2 van de mixer heb ik de jacks gestopt die corresponderen
                    met de roland dj70 keyboard(/sampler),
                    op kanaal 3 en 4 zitten de jacks die corresponderen met de korg x5dr
                    0p kanaal 5 en 6 zitten de jacks die corresponderen met de mo phatt

De midikabels zitten allen verbonden met elkaar in een midi-kastje (van het merk roland),
                    en dat kastje gaat naar achter mijn pc in.

In mijn roland heb ik een midikabel zitten in de MIDI out.
                    Die MIDI out gaat naar de MIDI A in van het kastje.
                    (er is ook een MIDI B in, maar die gebruik ik niet)
                    Op dat kastje zit aan dde andere kant een MIDI A out en een MIDI B out.
                    Die gaan respectievelijk naar de MIDI in van de korg en de MIDI in van de mo phatt.

O.K.

Op spoor 7/8, 9/10, 11/12, 13/14 , die samengevoegd zijn
                    (ik denk doordat het tulpingangen zijn),
                    zitten LINE in mogelijkheden, met tulpingangen.
                    Daar had ik eerst mijn pc op aangesloten (op 7/8),
                    en de andere uiteinde in de line-out van de pc gedaan.
                    Als ik jou goed begrijp is dat dus niet goed (of wel?)
                    Die schuif gebruik ik om te horen wat ik met de voorhene mic heb opgenomen
                    en als ik bijvoorbeeld samples afspeel of liedjes met winamp. AUDIO dus.
                    Waar moet ik deze tulpen op gaan aansluiten?

Goed.
                    Ik heb de MIC in kanaal 1 gestopt, waar dus ook de roland op is aangesloten met een jack.
                    UIk ga ervanuit dat dat geen problemen gaat opleveren.
                    het geluid klonk gewoon.
                    Maar jij zei dat ik alles wat in de mixer zit naar de pc moet leiden.
                    Nu wordt de midi al vanzelf geleid via het midikastje.
                    Maar de mic dus niet.
                    Daarvoor moet ik dus in de rec out twee tulpjes pluggen
                    en die naar de line in van mijn pc laten gaan?

Nu heb jij het over een zgn. 'pre-fade' mix.
                    ik citeer:
                    "Nu maak je met BV aux 1 een mix voor de koptelefoon
                    (dit moet PRE fader zijn omdat je je PC niet open zet tijdens een opname).
                    Alleen omdat hier geen koptelefoon versterker in zit moet
                    je je aux UIT op je stereo setje aansluiten."

Maar WAAROM MAG IK DE PC NIET OPENZETTEN DAN????????
                    anders hoor ik toch niet de pc in de koptelefoon tijdens de opnames?
                    ben ik nu dom ofzo???????

en ik zei:
                    ik citeer:
                    "Ik heb nogal wat auxen op mijn mengpaneel.
                    Ik heb aangenomen dat ik wederom een -10dB aux moet nemen,
                    want ik kan kiezen tussen aux send +4dB ( 1+2, beide jackuitgang)
                    ,en aux return -10 dB.

Die aux -10 dB heeft ook weer twee mogelijkheden, nl:
                    1L mono + 1R (beide jackuitgang)
                    2L mono + 2R (beide jackuitgang)"

Is "1L mono + 1R (beide jackuitgang)" dan de aux waarover je het hebt?
                    die aux die heeft een draaiknopje, geen fader.
                    Ik heb het dan over het draaiknopje waarbij staat "aux return 1"
                    Daar stop ik dus de pluggen in die verbonden zijn met het door jou aanbevolen stereosetje.
                    Nu heb ik zelf even nagedacht en ze in de tape-in gestopt in de versterker in mijn zanghokje
                    Dit is voor hem om alles te horen, inclusief mic, audio van de pc en midi geluiden.
                    Nu stop ik in de rec put van deze zelfde versterker weer tulpen die gaan naar nog
                    weer een andere versterker, die bij mijn pc staat.
                    Zo kan ik EN HIJ dus alles horen wat gebeurt.
                    Klopt dat?

MAAR:
                    ik kan geen geluid krijgen in de auxen die ik heb.
                    in deze auxen dus:

aux send +4dB
                    aux return -10 dB.
                    1L mono + 1R (beide jackuitgang)
                    2L mono + 2R (beide jackuitgang)

WEL in de monitor out +4db en de stereo out +4db
                    EN JA HOOR
                    DELAY als ik heb opgenomen, ook al zet ik de koptelefoon zacht of helemaal uit.
                    KUT man wat moet ik doen?
                    Sorry voor de vele tekst, ik hoop dat je tijd hebt om het te lezen en te beantwoorden

Comment

• youngblood
                      • Dec 2002
                      • 30

ik heb het dan eindelijk opgelost, dank jullie allemaal voor jullie antwoorden

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

ff een korte les in een mengtafel :

Je begint met een bron ergens in te pluggen.
                        ( mic, dat, md, pc, maakt niet uit.))

dan beginnen er een rij met knopjes, van boven naar beneden. :

toonregeling. Per bron ( per kanaal) stel je de klankkleur bij ( met meer laaag, of minder mid, of evt met een paramerische eq)

aux : hier kun je het signaal aftakken naar een extra unit, bv galm, of koptelefoon, of studiomonitooren, ofzo. (Bekend is dat de mobiele opnamejongens van prince hier een totaaltje mee maakten om stukken makkelijker te traceren, en deze vervolgens met de 48-sporen mee lieten lopen. Uiteindelijk zijn deze mixen op de elpee verschenen...)
                        De aux- mix die je maakt verschijnt op AUX-send. afhankelijk van je tafel heb je er 2, of 4, of 16...sommigen lopen ACHTER (post) je fader mee, sommigen VOOR (pre). Achter je fader wil zeggen dat het volume van je aux nog eens extra geregeld wordt door je fader.

Dan het sub-gebeuren : ook hier kun je extra aftakkingen en sub-mixen maken voor bv monitoring etc.

sorry, de telefoon gaat..

lalalalalala laat maar

Comment

Working...